دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1398 - 14:31
افراسیابی در گفتگو با آنا:

بارندگی‌ها برخی از آفات جنگل‌ها را از بین برد

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت:بارندگی‌های سال 97 و 98 آثار بسیار مثبتی در کاهش خسارات آفات منابع طبیعی کشور داشته است.
کد خبر : 382342
تمام+پروژه_های.jpg

بهمن افراسیابی در گفتگو با خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: بارندگی‌های سال 97 و 98 آثار بسیار مثبتی در کاهش خسارات آفات منابع طبیعی کشور داشته است.


وی افزود: آفت جوانه بلوط که در منطقه زاگرس وجود داشت، نسبت به سال گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است. هر چند که به صورت لکه‌ای هنوز در استان‌های اطراف زاگرس دیده می‌شود ولی به لحاظ سطح آلودگی و جمعیت آفت، نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.


معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار کرد: در منطقه ایران توران، آفت «تشی» در سال‌های گذشته به دلیل کاهش پوشش گیاهی و خشکسالی‌های متوالی خسارات زیادی را به بار آورده بود.


وی با تأکید بر اینکه خشکسالی‌های متوالی آمار این آفت را افزایش داده بود، ادامه داد: تشی به بنه‌زارها در دشت‌های ایران توران حمله می‌کرد و سبب خشک شدن بنه‌ها می‌شد اما به دلیل افزایش پوشش گیاهی در سال 97 و 98، خسارات این آفت نیز کاهش پیدا کرده است.


افراسیابی توضیح داد که کاهش خسارات «تشی» به این دلیل است که آنها به سایر گونه‌ها حمله کرده و کمتر در پوست ضخیم بنه لانه می‌کنند.


معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: اما شمشادها با بارندگی‌ها تغییر وضعیت پیدا نکرده است اما برنامه‌ریزی‌هایی که برای حفظ شمشاد انجام شده است، امید به ماندگاری شمشادها در هیرکانی را افزایش داده است و باز هم برنامه‌ریزی‌ها برای حفظ این گونه گیاهی در حال انجام است.


وی با بیان اینکه در فلات مرکزی ایران شپشک سفید، تاق‌زارها را مورد هجوم خود قرار داده بود، ادامه داد: بارندگی‌ها به شدت آمار این آفت را به لحاظ سطح و میزان کاهش داده است.


معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: تنها موردی که در سال 98 اتفاق افتاد که در سال‌های گذشته کمتر نمونه آن را دیده بودیم، هجوم ملخ‌ها است.


افراسیابی تأکید کرد: بیش از یک میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مرتعی در استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفته‌اند.


وی با اشاره به اینکه بحث مبارزه با آنها به صورت جدی دنبال شد، تصریح کرد: با اقدامات مشترک، جلوی افزایش خسارت این ملخ‌ها گرفته شد و در حال حاضر تنها استان بوشهر تا حدودی با این موضوع درگیر است.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: جنگل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته