دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1397 - 16:49
افراسیابی:

تلاش‌ها برای از بین بردن آفات در جنگل‌ها جواب نداد

مدیرکل حفاظت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها و مراتع طبیعی کشور گفت: برای از بین بردن آفات و بیماری‌های جنگل تلاش کردیم اما نتوانستیم به نتیجه برسیم.
کد خبر : 325813
۲۰۱۷۰۹۰۷_۱۵۳۰۰۰.jpg

بهمن افراسیابی در گفتگو با خبرنگار حوزه گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: منابع طبیعی آسیب‌پذیر است و این آسیب‌پذیری در سال‌های اخیر بیشتر هم شده است.


مدیرکل حفاظت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها و مراتع طبیعی کشور گفت: تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی‌های پی‌درپی اصلی‌ترین و واقعی‌ترین عاملی است که منابع طبیعی را تهدید می‌کند. در کنار این، سیاست‌های جوامع بهره‌بردار و رعایت نکردن استفاده از ظرفیت منابع طبیعی کشور بیش از توان و ظرفیتی که دارند از دیگر عواملی است که این ماجرا را تشدید می‌کند.


وی در ادامه گفت: توسعه شهرها و روستاها و جمعیت زیاد در مناطق جنگلی از مجموعه آسیب‌هایی است که منابع طبیعی را بیش از گذشته به سمت نابودی می‌برد.


افراسیابی با اشاره به اینکه آفت‌ها و بیماری‌هایی که عامل تهدید در جنگل به‌حساب می‌آید ادامه داد: متأسفانه آفات و بیماری‌ها در جنگل‌ها با تغییرات اقلیمی تشدید پیدا می‌کند. بر اساس آمار 8.5 میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی و بیابانی ما به‌صورت لکه‌ای گرفتار آفات و بیماری‌ها شده است که از این میزان یک‌میلیون هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارد. سازمان جنگل‌ها تمامی مناطق بیمار را شناسایی و نقشه‌های آن را تهیه‌کرده است. نوع آفات و بیماری‌ها مشخص و برای از بین بردن آن‌ها دستورالعمل نوشته است.


مدیرکل حفاظت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها و مراتع طبیعی کشور افزود: برای کنترل این آفات و بیماری‌ها کانون‌های بحرانی را در نظر گرفتیم و طی دو سال گذشته هر دوره، بخشی از این مناطق را هدف قرار داده و به مبارزه با آفات آن پرداختیم.


وی ادامه داد: از سال 1397 اعتبارات ملی و استانی از صندوق توسعه در حوزه آبخیزداری برای مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل‌ها در نظر گرفته‌شده و درواقع مبارزه با آفات و بیماری‌ها پررنگ‌تر دیده شد. درواقع بر اساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مبارزه با همه نوع آفات و بیماری‌ها در رأس اقدامات سازمان قرار گرفته است.


افراسیابی با گله از برخی از کارشناسان که اعلام می‌کنند منابع طبیعی در حال نابودی و سازمان جنگل‌ها فقط نظاره‌گر است گفت: ما در همه مشکلاتی که گریبان‌گیر جنگل‌ها شده ورود پیدا کرده و تا حد توان تلاش کردیم این مشکلات را برطرف کنیم. برای آن اعتباراتی دیدیم و با آن به مبارزه پرداختیم اما در بعضی از جاها مبارزه پاسخ نداد. مثل شمشادهای هیرکانی.


 مدیرکل حفاظت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها و مراتع طبیعی کشور تصریح کرد: با توجه به وضعیت جنگل‌های هیرکانی به دلیل زیر آشکوب (شمشادها در زیر تنه درختان دیگر سبز می‌شود) پراکندگی که در جنگل وجود داشت و به لحاظ توپوگرافی منطقه به همه این شمشادها دسترسی نداشته و این سبب شد که در این حوزه موفق نباشیم. از طرف دیگر نیز آفت شب‌پره شمشاد و بیماری بلایت شمشاد ویژگی خاص خود را داشت که سبب شد مبارزه با آن موفق نباشد.


وی در ادامه تأکید کرد: مسئله اینجاست که ما تلاشمان را کردیم اما به نتیجه نرسیدیم؛ اما باوجود خسارت‌های زیادی که به شمشادها وارد شد تلاش داریم که بخش باقی‌مانده را حفظ کنیم. در زاگرس، آفت جوانه‌خوار بلوط آفتی است که در دو سال گذشته خسارت‌های زیادی به جنگل‌های این مناطق زده است و سازمان جنگل‌ها با تلاش توانسته قسمت اعظم این آفت را مهار کند. در بخش ایران‌تورانی، تشی (نوعی خارپشت) است که به گونه‌ها حمله می‌کند و پوست بنه‌ها را تا یک متر می‌خورد. در سطح 300 هزار هکتار به مبارزه با این آفت اقدام کردیم. در فلات مرکزی در تاغ‌زارها آفت شپشک سفید را داریم که 40 هزار هکتار را آلوده به این آفت کرده بود و تلاش کردیم با این آفت مبارزه مکانیکی و محلول‌پاشی کنیم و تا حدود زیادی موفق بوده‌ایم.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: منابع طبیعی میراثی است که از گذشته به ما رسیده و در آینده نیز این ما هستیم که باید آن را به آیندگان تحویل دهیم پس باید تمام تلاشمان را برای حفظ آن انجام دهیم.


انتهای پیام/4087/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته