دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1397 - 06:30
رئیس انجمن جنگلبانی:

بیماری به‌ جان جنگل‌های هیرکانی افتاده است

رئیس انجمن جنگلبانی با اشاره به‌ وجود انواع بیماری‌ها در جنگل‌های هیرکانی گفت: تغییر اقلیم، مهاجرت، ویلاسازی و انواع بیماری‌ها جنگل‌های هیرکانی را تهدید می‌کند.
کد خبر : 321807
dsfr_114_1446468241.jpg

هادی کیا دلیری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: جنگل‌های هیرکانی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و اگر این روند ادامه پیدا کند باید شاهد نابودی این جنگل‌ها باشیم.


رئیس انجمن جنگلبانی کشور با اشاره به وجود انواع بیماری‌ها و مشکلات در جنگل‌های شمال کشور گفت: سال‌ها قبل نیز این شرایط در جنگل‌های زاگرس دیده شد اما صدای کارشناسان این حوزه به‌جایی نرسید و جنگل‌های زاگرس به انواع بیماری‌های مختلف دچار شدند.


وی به مرگ‌ومیر ناگهانی شمشادها اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه بیماری‌های مختلفی دامان گونه‌های گیاهی موجود در جنگل‌های هیرکانی را گرفته است و این بیماری‌ها سبب نابودی گونه‌های مختلف گیاهان شده است؛ اما در کنار بیماری‌ها از بین رفتن حیات‌وحش نیز از دیگر مشکلاتی است که دامان این جنگل‌ها را می‌گیرد.


رئیس دانشگاه منابع طبیعی در ادامه اضافه کرد: طرح‌های بدون کارشناسی که در جنگل‌ها اجرا می‌شود، گسترش ویلاسازی و شکارهای بی‌رویه از جمله دلایلی است که محیط‌زیست را در این زمینه دچار مشکل کرده است.


وی در ادامه تصریح کرد: اگر امروز جنگل‌های هیرکانی نجات پیدا نکند این فرصت از دست خواهد رفت و نسل آینده نمی‌تواند کاری برای آن انجام دهد.


کیا دلیری با اشاره به اینکه اکوسیستم گیاهان از روش‌های خاصی پیروی می‌کند، افزود: مسئله این است که درختان می‌توانند آب بارندگی را در خود حفظ کنند و بسیاری از سفره‌های زیرزمینی در واقع از تجمع این آب‌ها به وجود می‌آید.


وی از خصوصیت‌های دیگری که جنگل با خود دارد گفت: جنگل‌ها می‌توانند مانع ایجاد سیلاب شوند اما متأسفانه ویلاسازی‌ها در سال‌های اخیر سبب شده است که از میزان تراکم جنگل‌ها کاسته شده و میزان سیلاب‌هایی که تخریب ایجاد می‌کنند، افزایش یابد.


وی با اشاره به اینکه در سرزمین ما تغییر اقلیم رخ می‌دهد و نمی‌توان مانع آن شد، ادامه داد: تغییرات اقلیم گریزناپذیر است و درهرصورت گرفتار این تغییرات خواهیم شد اما تنها کاری که می‌توانیم اثرات این تغییر را تا حدودی به تعویق بیندازیم و از عواقب آن نجات پیدا کنیم حفظ جنگل‌ها و پوشش گیاهی است که در حال حاضر آن را رها کرده‌ایم و به‌سوی نابودی پیش می‌روند.


این استاد دانشگاه به بحث مهاجرت به شهرهای شمالی اشاره‌ کرده و ادامه داد: متأسفانه شاهد خشک‌سالی و مشکلات ریزگردها در مناطق جنوبی و مرکزی کشور بوده‌ایم. این اتفاقات سبب شده است که بسیاری از مردم به مناطق شمالی کشور مهاجرت کنند و این سیل مهاجرت سبب تغییر فرهنگ، آداب‌ و رسوم و از همه مهم‌تر تغییر سبک زندگی در این منطقه می‌شود.


وی به موضوع گردشگری غیراصولی مردم در مناطق شمالی پرداخت و افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی گردشگرانی هستند که بدون توجه به قواعد و قوانین گردشگری به تخریب جنگل‌ها می‌پردازند.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته