دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1398 - 15:37

خاطره‌گویی چهره‌های ماندگار علمی در مراسم بزرگداشت استاد رفیعیان

چهره‌ها و شخصیت‌های علمی ـ فرهنگی در مراسم بزرگداشت بنیانگذاران دانشگاه آزاد اسلامی تبریز به خاطره‌گویی پرداختند.
کد خبر : 381893
410ce169-473d-48d0-b18c-4b8df9dd0251.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، مراسم بزرگداشت معلم پارسا مرحوم دکتر اسماعیل رفیعیان استاد دانشگاه تبریز و از بنیانگذران دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و از مؤلفان لغت‌نامه دهخدا به همت بنیاد پژوهشی شهریار و با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش در تالار بنیاد پژوهشی شهریار تبریز برگزار شد.


در این مراسم شخصیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی از جمله محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی، شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز، عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی، محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس عباس‌زاده استاد دانشگاه تبریز، شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، بهروز خاماچی از مفاخر ادبیات آذربایجان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و مرند، فرماندار و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مرند و دوستداران علم ، دانش و فرهنگ حضور داشتند.



همچنین در این مراسم محمدرضا پورمحمدی، سعیدالله قره‌بیگلو، ناصر علی‌زاده از چهره‌های ماندگار علمی ـ اجتماعی کشور به‌عنوان میهمانان ویژه سخنرانی کرده و تعدادی از مفاخر علمی و فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی نیز در مدح استاد شعر سروده و به خاطره‌گویی پرداختند.


در پایان مراسم که همزمان با ضیافت افطاری مصادف بود از پیروز رفیعیان فرزند استاد مرحوم رفیعیان به دلیل زنده نگه‌داشتن نام و یاد پدر گرانقدرشان با اهدا لوح و هدایای جداگانه تقدیر شد.


اسماعیل رفیعیان در سال 1302 هجری‌ شمسی در شهرستان مرند به دنیا آمد. در سن پنج سالگی وارد مکتب‌خانه شد و چندی بعد به مدرسه جدید راه یافت و در سال 1317 هجری‌شمسی دوره متوسطه را به پایان رساند. بلافاصله بعد از اخذ دیپلم، ر‌اهی دانشسرای مقدماتی معلمان شد و از سال 1321 هجری‌شمسی به تدریس پرداخت.


وی با ورود متفقین به آذربایجان، مبارزات سیاسی خود را آغاز و همزمان با مبارزه به‌عنوان کفیل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرند چندین مدرسه و دبیرستان احداث کرد.


در سال 1328 هجری ‌شمسی راهی تبریز شد و در رشته ادبیات و زبان فارسی دانشگاه تبریز به تحصیل پرداخت. ضمن فعالیت در مبارزات سیاسی، رشته ادبیات و زبان فارسی را در دانشگاه تهران ادامه داد و دکترای خود را اخذ کرد.



رفیعیان مدت 10 سال در مدارس تهران و دانش‌سرای معلمان آن شهر به تدریس پرداخت و همزمان با مؤسسه لغتنامه دهخدا همکاری کرد. چندی بعد در دوره اول مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم را برعهده گرفت و به‌عنوان رابط ویژه میان دانشگاه تبریز و آیت‌الله قاضی طباطبائی فعالیت خود را ادامه داد و سال‌ها به عنوان قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز خدمت کرده است.


وی علاوه بر مبارزات سیاسی و تدریس، آثار ارزشمندی همچون درمان و درد و یا چرا و تاکی و کوکبه شهریار عشق را خلق کرده است.


این ادیب سرشناس پس از 85 سال جهاد علمی و اعتقادی در راه میهن در سال 1387 هجری‌شمسی در تبریز چشم از جهان فروبست و در آرامستان باغ رضوان مرند به خاک سپرده شد.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته