دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1398 - 14:25
پورمردان در گفتگو با آنا:

لایروبی هامون عامل مؤثری در احیا و آبگیری این تالاب بود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: زمانی‌که آبی وجود نداشت ورودی‌های هامون را لایروبی کردیم که همین عامل نقش مؤثری در آبگیری این تالاب داشت.
کد خبر : 381556
n83232183-72883690.jpg

وحید پورمردان در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با وضعیت سیستان و بلوچستان پس از بارندگی‌های اخیر اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر در منطقه سیستان چندان قابل توجه نبوده و نتوانسته میزان آب مناسبی را تزریق کند ولی در بلوچستان بارندگی‌ها به حدی مناسب بود که باعث لبریز شدن سدها شد و در رفع خشکسالی منطقه بسیار مثمر ثمر است.


وی با بیان این‌که بارندگی‌های در فرا‌دست کشور افغانستان به اندازه‌ای بوده که جلوی سیلاب‌های خود را گرفته و آن را رها سازی کرده، گفت: این رهاسازی به‌سمت ایران در جریان بوده و باعث شده که چاه نیمه‌ها و تالاب‌ها آبگیری شود.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با اقدامات اجرایی در تالاب هامون گفت: ما در زمانی‌که آبی وجود نداشت ورودی‌های آب را لایروبی کردیم و همین عامل نقش مؤثری در آبگیری این تالاب داشت.


پورمردان ادامه داد: در پروژه دیگری با حفر یک کانال به طول 5 کیلومتر از شمال سابوری به‌ سمت جنگل بشرِدلبر که با  12 هزار هکتار پوشش گیاهی خشک‌شده گز یکی از کانون‌های گرد و غبار است توانستیم این کانون را مهار کنیم.


وی در ادامه به یک پروژه انتقال آب از هیرمند اشاره کرد و گفت: بحث انتقال آب از هیرمند از طریق شاخه ادیمی مطرح بود که در این ارتباط کانال‌هایی را به‌سمت هامون داشتیم که مسیر مشخص نبود و هم‌سطح زمین شده بود؛ در همین خصوص اقدامات محیط زیست استان باعث شد آب‌هایی هم که به‌سمت اطراف هامون می‌آمد به داخل هامون بریزد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با آسیب سیلاب‌ها به مناطق مسکونی  گفت: ما ساخت و سازی در حریم رودخانه نداشتیم که بخواهد باعث تخریب شود ولی در تعدادی از روستاها طغیان آب باعث آب‌گرفتگی شده بود که با تلاش مردم این مشکلات نیز حل شد.


انتهای پیام/4105/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته