دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1398 - 11:11
کوهپایه‌زاده:

دادستان تهران در تسریع استرداد اموال بابک زنجانی کمک کند

وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: دادستان تهران برای تسریع در رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، نامه‌های وی را مطالعه کند.
کد خبر : 378788

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بابک زنجانی فردی است که با اقدامات خود در سال‌های گذشته یکی از مفسدان مطرح اقتصادی در کشور محسوب می‌شود، به‌طوری که پرونده وی و همکارانش سالیان سال است که در دستگاه قضائی در دست بررسی است و در زمان ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی نتیجه قابل قبولی در بحث استرداد اموال به کشور حاصل نشد؛ از طرفی در دوره قبلی قوه قضائیه بعد از برگزاری چندین جلسه دادگاه، حکم وی صادر و بابک زنجانی به‌دلیل مفسدفی‌الارض بودن، به اعدام محکوم شد.


اما تاکنون این اتفاق رخ نداده و طبیعی است که دستگاه قضائی تا زمانی‌که اموال بابک زنجانی به ایران برنگردد، از اجرای حکم دست نگه خواهد داشت؛ البته حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری چندی پیش اعلام کرده بود که مراحل اجرای حکم درحال انجام است و از طرفی ما به‌دنبال بازگرداندن همه اموال وی از خارج از کشور به ایران هستیم.


در دوره قبلی دستگاه قضائی اقدامات خوب و مناسبی در برخورد با مفسدان اقتصادی صورت گرفت، اما درخصوص بابک زنجانی هنوز اموال قابل توجهی در خارج از کشور است که همین امر نیز جلوی اجرای حکم وی را گرفته است؛ بعد از روی کار آمدن حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه، همگان امیدوار به برخورد جدی وی با مفسدان اقتصادی شدند که به‌دلیل سابقه خوب و تأثیرگذار رئیسی در دستگاه قضائی این امر محقق خواهد شد.


بر اساس این گزارش، روز گذشته عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان سابق تهران رسیدگی به پرونده بابک زنجانی را یکی از پرونده‌های گسترده و پیچیده در دستگاه قضائی دانست و معتقد بود که بابک زنجانی در این مدت بیش از 30 هزار نامه به افراد مختلف نوشت که البته دادستانی همه این نامه‌ها را مطالعه کرد؛ دولت‌آبادی از باز بودن پرونده مذکور به‌دلیل پیچیده بودن در دستگاه قضائی خبر داد.


حال موضوع این است که بابک زنجانی در زندان به چه کسانی نامه زده بود!


در این خصوص رسول کوهپایه‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه بابک زنجانی حدود 6 سال در زندان انفرادی بوده است، اظهار کرد: موکل بنده هم مانند مابقی زندانیان حق مکاتبه دارد و مخاطب نامه‌های وی نیز مراجع قضائی بوده‌اند؛ مهمترین بخش پرونده بابک زنجانی درباره استرداد اموال و رد مال است که به دادستان جدید تهران توصیه می‌کنم برای اینکه از جزئیات پرونده اطلاعات بیشتری پیدا کند، نامه‌ها را مطالعه کند تا در روند رسیدگی به پرونده و استرداد اموال تسریع ایجاد شود.


وی ادامه داد: در بخش استرداد اموال به بیت‌المال کوتاهی‌هایی صورت گرفته است و امیدوارم با درایت دادستان جدید تهران، تمام موانع برطرف شود تا موکل بنده بتواند بدهی خود را پرداخت کرده و بر اساس رأی قطعی صادره از سوی دیوان عالی کشور، مشمول ماده 114 قانون مجازات اسلامی شود  و مورد بخشودگی قرار گیرد.


وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: در بحث استرداد اموال، برخی از شرکای سابق بابک زنجانی نیز اعلام کردند که همکاری‌های لازم را با مسئولان قضائی انجام می‌دهند؛ از طرفی بابک زنجانی حدود ۲ میلیارد یورو بدهی دارد که بخشی از این بدهی از طریق فروش اموال داخلی پرداخت شده و اگر مابقی پول نیز پرداخت شود قطعاً بخشش‌هایی شامل حال بابک زنجانی خواهد شد؛ در ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی آمده است که برخی از مجرمینی که به اشد مجازات محکوم شده‌اند اگر با مقامات قضائی همکاری داشته و از اقدامات خود ابراز پشیمانی کنند می‌توانند مورد عفو نظام جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرند.


بر اساس این گزارش، بابک زنجانی از بازرگانانی بود که در بحث دور زدن تحریم‌ها فعالیت می‌کرد اما در اقدامات خود مبالغ هنگفتی از بیت‌المال را از کشور خارج و در حساب‌های خود در کشورهای تاجیکستان و برخی کشورهای اروپایی ریخته بود. علاوه بر این، بابک زنجانی در حوزه‌های مختلف نیز در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد کرده بود که سرانجام دستگاه قضائی با برگزاری جلسات متعدد دادگاه برای رسیدگی به پرونده پیچیده این فرد، وی را مفسد فی‌الارض اعلام و حکم اعدام را برای وی صادر کرد و بعد از مدتی نیز این حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد.


باید منتظر ماند و دید که قوه قضائیه در دوره جدید چه رویکردی در رسیدگی به این پرونده دارد و آیا واقعاً اگر بابک زنجانی تمام بدهی‌ها را پرداخت کند، بخشیده می‌شود یا خیر؟


انتهای پیام/4110/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب