دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1397 - 12:34
حاجی‌دلیگانی:

ظرفیت‌های وزارت امور خارجه برای بازگرداندن اموال زنجانی کجاست؟

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا وزارت امور خارجه با ظرفیت‌های خود در خارج از کشور نتوانسته اموال بابک زنجانی در خارج از کشور را شناسایی کند
کد خبر : 323316

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان سؤال از وزیر امور خارجه اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور در سال 93 در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، ظریف را مکلف کردند تا اموال ایران را در خارج از کشور شناسایی و استرداد کند.


وی خطاب به ظریف گفت: اگر این اموال را شناسایی کرده‌اید لیست آن را ارائه دهید و اگر این اموال را مسترد کردید به ما نشان دهید.


نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تأکید کرد: همه می‌دانند که بیش از 2.7 میلیارد یورو از اموال ایران در اختیار فردی است که الان هم در زندان است و 90 درصد اموال او در خارج از کشور است. چرا وزارت خارجه نتوانسته از ظرفیت‌های خودش برای بازگرداندن این اموال استفاده کند.


حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه ما بیش از 150 سفارت و نمایندگی در خارج از کشور داریم، تصریح کرد: بیش از هزار و 500 نفر کارمند در وزارت خارجه فعالیت می‌کنند که این نشان‌دهنده ظرفیت بالای این وزارتخانه در خارج از کشور است.


وی با بیان اینکه مردم به‌عنوان کارفرمایان ما به ما حقوق می‌دهند که از اموالشان دفاع کنیم، گفت: چرا اموال زنجانی در خارج از کشور را شناسایی نکردید. شما باید بگویید چند میلیون یورو یا دلار به ایران باز خواهد گشت. 


نماینده مردم شاهین‌شهر با تأکید بر اینکه زنجانی با روش‌های غیررسمی و مخفی کاری، اموالش را پنهان کرده است، گفت: در غیراین صورت دستگاه‌های دیگر هم می‌توانستند اموال وی را شناسایی و ردیابی کنند. پس ظرفیت‌های دیپلماتیک ما کجاست و وزارت خارجه چند بانک را شناسایی کرده که گردش مالی زنجانی در آن جریان داشته است؟


حاجی‌دلیگانی تأکید کرد: بخشی از اموال زنجانی در مالزی بود که دولت مالزی آن را نداد. وقتی هم بر آنان فشار آوردیم ادعا کردند باید بخشی از اموال را به ما بدهید! یعنی اینکه باج بدهید تا پولتان را به شما بدهیم.


وی خطاب به ظریف گفت: چرا اجازه دادید دولت تاجیکستان اموال توقیف شده را به شما ندهد و شما در قبال این رفتار آنان چه اقدامی انجام دادید؟ چرا برای بازگرداندن اموالی که در 15 شرکت از اموال بابک زنجانی که اتحادیه اروپا آنها را براساس قطعنامه 1266/212 مورد تحریم قرار داد، اقدامی نکردید؟


وی خطاب به وزیر امور خارجه بیان کرد:  در سال ۹۶ در کمیسیون امنیت ملی گفتید نامه‌های رئیس قوه قضائیه در رابطه با تشکر از وزارت خارجه در پیگیری پرونده بابک زنجانی را ارائه می‌دهید، چرا هنوز این نامه ارائه نشده است؟


حاجی‌دلیگانی  تأکید کرد: در آذرماه سال 95 و قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیأتی از وزارت امور خارجه مذاکراتی را در فرانکفورت انجام داد و چند توافق جدید امضا کردند که برخلاف نص صریح برجام بوده است. بنابراین این آمریکا نبوده که برجام را نقض کرده، ما هم آن را نقض کردیم.


وی با بیان اینکه در بند هفتم برجام، ایران پذیرفته که در  کشور 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشد، تصریح کرد: اما شما در مذاکرات فرانکفورت پذیرفتید رسوبات این مواد غنی شده که در داخل تجهیزات هستند را جزو آن 300 کیلو حساب کنید؛ آیا این پایمال کردن حق مردم نیست؟ چرا برجام را ورای سقف تعهدات اجرا و مردم را تا 15 سال از حقوق خود محروم کردید؟


انتهای پیام/4034/ن


 


 


 


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته