دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1398 - 00:07
اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها/20

روش‌های مدیریتی آموزش عالی باید کارآمد و به‌روز شود

از دیگر کارهای اسلامی کردن دانشگاه‌ها می‌توان به اصلاح روش‌های مدیریتی آموزش عالی و کارآمد و به‌روزکردن آن جهت تحقق ارزش‌های انقلابی اشاره کرد.
کد خبر : 378273
1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های مهم نخبگان انقلابی است؛ باید جامعه علمی کشور برای رسیدن به قله‌های مدنظر در بیانیه گام دوم انقلاب، نسبت به اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها بیش از گذشته فعالیت کنند.


در شماره قبلی اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها، به برخی از مؤلفه‌های مدیریت از عناصر سیاست‌های راهبردی اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها پرداختیم.


گفته شد که از دیگر اقدامات مسئولان برای اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها می‌توان به تربیت و انتخاب مدیرانی متعهد و متخصص با تأکید بر شایسته‌سالاری اشاره کرد.


مدیران آموزش عالی، رؤسا و معاونان دانشگاه‌های سراسر کشور باید انقلابی، متعهد و متخصص باشند. شهید مصطفی چمران الگوی خوبی برای جامعه علمی کشور می‌تواند باشد. مدیران ارشد بر اساس معیارهای شایسته‌سالاری، مدیران میانی را انتخاب کنند و هدف و دغدغه اصلی آنان، سوق دادن پژوهش‌های دانشگاهی به سمت حل مشکلات کشور باشد.


در این شماره به برخی از مؤلفه‌های دیگر مدیریت از عناصر سیاست‌های راهبردی اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها می‌پردازیم.


توجه به نقش الگویی استادان در رفتارسازی دانشجویان و الگوسازی بر اساس آن نقش از طریق شناسایی و معرفی و تشویق مدیران، استادان، دانشجویان و کارمندان شایسته بر اساس شاخص‌های مدیریت در نظام اسلامی از مهم‌ترین اقداماتی است که مسئولان باید برای اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها انجام دهند.


از دیگر کارهای اسلامی کردن دانشگاه‌ها می‌توان به اصلاح روش‌های مدیریتی آموزش عالی و کارآمد کردن آن جهت تحقق ارزش‌های انقلابی اشاره کرد.


مدیریت در آموزش عالی نیاز به اصلاحات مختلفی دارد. مدیریت آموزشی وزارت علوم باید نسبت به تغییر محتوای دروس دانشگاه‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشد، باید حافظه‌محوری کاهش‌یافته و مهارت‌آموزی افزایش پیدا کند. دانشجو پس از یادگیری دروس دانشگاهی باید مهارت لازم را در رشته تحصیلی خود کسب کرده باشد که به‌راحتی جذب بازار کار شود.


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته