باید رشته مدیریت بحران در دانشگاهها ایجاد شود
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری آنا، اکبر نصراللهی درخصوص نقش دانشگاهها در مدیریت بحران، اظهار کرد: دانشگاه مرکز شناخت مسائل، مشکلات و چالشهای جامعه و تبیین صحیح دلایل بروز این مشکلات است. همچنین دانشگاه محلی برای پیشبینی تحولات و وقایع آتی بخشهای مختلف کشور و یافتن راهحلهایی برای مدیریت و جهتدهی صحیح تحولات است.
وی افزود: بدیهی است که مدیریت بحران یکی از مسائل بسیار مهم کشورمان است و دانشگاه نمیتواند در مورد این موضوع بسیار مهم و راهبردی بیتفاوت باشد؛ چراکه ایران در معرض چالشها و بحرانهای متعددی قرار دارد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و استاد مدیریت بحران ادامه داد: سازمان ملل متحد، حدود 40 بحران را در دنیا شناسایی کرده است که از این بین، حدود 32 بحران در کشور ما یا اتفاق افتاده است و یا کشور ما مستعد وقوع آن بحرانها است.
نصراللهی گفت: در کشوری که سالانه با مشکلات و چالشهای متعددی از جمله سیل، زلزله، آتش سوزی، خشک سالی و غیره مواجه است، توجه به مدیریت مخاطرات و بحرانها اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند و دانشگاهها باید در مواجهه با بحرانهای کشور، نقش فعال داشته باشند.
مؤلف کتاب «مدیریت پوشش خبری بحران در رسانههای حرفهای»، تصریح کرد: شناخت دقیق چالشها، مخاطرات و بحرانهای جاری و آتی، آشنا کردن مردم با آنها، ریشهیابی علل بحرانهای گذشته، ساخت دستگاهها و تجهیزات مناسب بهمنظور پیشگیری از بحران و کاهش خسارات، ارائه راهکارها و پیشنهادات مناسب به ارگانها و ارکان مختلف کشور بهمنظور کاهش خسارات ناشی از بحرانها و استفاده صحیح از ظرفیت همه رسانهها برای مدیریت صحیح بحران، از جمله اقداماتی است که دانشگاهها در رابطه با مدیریت بحران میتوانند، انجام دهند.
وی افزود: به نظر میرسد که دو اشکال در کشور ما وجود دارد که باعث میشود نقش دانشگاهها در امر مدیریت بحران به درستی ایفا نشود. اولین مسئله این است که مراکز خارج از دانشگاهها، وزارتخانهها و سازمانهای دولتی، نسبت به دانشگاهها حساسیتهای لازم را ندارند و خود را بینیاز میدانند. مراکز دولتی، وزارتخانهها، بخشها و نهادهای مختلف، از دانشگاهها مطالبه نمیکنند و ارتباطشان به اندازه کافی نیست.
نصراللهی ادامه داد: از طرف دیگر، خود دانشگاهها هم دغدغه کافی ندارند و رویههای آنها به شکلی نیست که بتوانند در حوزههای مربوط به شناخت بحران، علت بحران، مدلهای مدیریت بحران و پیشبینی بحرانهای آتی، نقش آفرین باشند.
وی تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران کشور و وزارتخانههایی مثل وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و بخشهای دیگر، باید از دانشگاهها مطالبه کنند. باید سرفصل مدیریت بحران، در مدارس آموزش داده شود و در دانشگاهها نیز باید رشته مدیریت بحران وجود داشته باشد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: سیل اخیر بهترین فرصت بود برای اینکه دانشجویان رشتههایی مثل روانشناسی، جامعه شناسی و حتی رشتههای مهندسی، به مناطق سیلزده بروند و کار کنند و ببینند که مردم در این قبیل بحرانها دچار چه چالشهایی میشوند و چه باید کرد تا عوارض روحی و روانی بعد از سیل را کاهش داد.
وی افزود: دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران درخواست کرد که اجازه دهند یک تیم تحقیقاتی از استادان و برخی از دانشجویان این دانشکده به مناطق سیل زده اعزام شوند که این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت.
نصراللهی ادامه داد: اینکه رسانهها در قبل از بحران و در دوره مخاطرات چه نقشی داشتند و اشکالات و ایرادات کارشان در چه بود، از جمله موارد مطالعه است. در نهایت قرار است که از این سفر در استخراج موضوعات رساله دکتری و تدوین و تکمیل مدل رسانه ای مدیریت بحران استفاده شود.
وی افزود: در نتیجه این مدل رسانهای قرار است که راهحل استفاده درست و موثر از ابزار رسانه، بهمنظور جلوگیری از ترویج شایعات، عدم تبدیل مخاطرات به بحرانها و مطالبهگری بهتر تبیین شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقوع بحرانها، طبیعی است و گریزی از آن نیست و همه کشورها و سازمانها در معرض وقوع آن قرار دارند؛ اما آنچه که غیر طبیعی است این است که دانشگاهها، مراکز آموزشی، مراکز پژوهشی و برخی از مسئولان، دغدغه نداشته باشند و یا با محدود کردن خود به ارائه مدرک، طرح و برنامه درست و سریع برای مسائل روز کشور از جمله مقابله با بحرانها نداشته باشند.
انتهای پیام/4082/
انتهای پیام/