خبرنگاران پیگیری مشکلات مردم را در دستور کار خود قرار دهند
محسن مهدیان در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با رسالت خبرنگاران و سیاست حاکم بر فعالیتهای آنها اظهار کرد: بهطور کلی ساختار ارتباطی و اساساً وظایف خبری یک خبرنگار به رابطه با نهادها و سازمانها محدود میشود و این موضوع باعث میشود خبرنگار تبدیل به خبربیار و یک ضبط صوت شود.
وی ادامه داد: امروز فلان مسئول قصد دارد خبری را بدهد و درباره موضوعی صحبت کند و صرفاً خبرنگار آن را منعکس میکند، در حالیکه این درست نیست و خبرنگار میبایست با نگاه به مردم به سراغ مسئولین و حوزه پوشش خبر برود.
معاون خبر خبرگزاری فارس با بیان اینکه گرفتاری ما این است که 90 درصد اخباری که تولید میشود اساساً مخاطبی ندارد و دلیل آن این است که خبر اساساً برمبنای رابطه منِ خبرنگار با آن سازمان و نهاد تعریف شده است، گفت: من بهعنوان خبرنگار باید به جامعه نگاه کنم و ببینم امروز ذهن جامعه کجاست و متناسب با ذهن امروز جامعه سراغ آن نهاد و سازمان بروم و مطالبه جامعهام را از آنها طلب بکنم، تنها در این صورت است که حتی اگر آمار اخبار شما از یکهزار به 100 هم برسد باز هم مخاطب خود را خواهید داشت و دیده میشوید.
مهدیان راهحل عدم توجه به مخاطب را در شکلگیری رسانههای رقیب و غیررسمی دانست و افزود: شکلگیری رسانههای رقیب و رسانههای غیررسمی باعث میشود سازمانها و رسانههای مرجع بهصورت خودبهخودی یک اصلاحی درونی انجام دهند.
وی اذعان کرد: ظهور رسانههای رقیب همچون شهروند رسانهها باعث میشوند سازمانها و رسانههای مرجع که اساساً در پوشش اخبار به مخاطب توجهی نمیکردند برای جذب مخاطب به اصلاح ساختارشان روی بیاورند و خبرنگار را متناسب با سیستم خبررسانی امروز تربیت کنند.
انتهای پیام/4105/
انتهای پیام/