دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1398 - 11:45
مهدوی مزده:

بهره‌وری در آموزش عالی رشد اقتصادی ایجاد می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: بهره‌وری در آموزش عالی حتماً رشد اقتصادی ایجاد می‌کند، البته این فرآیند طولانی‌مدت است که باید برای آن سرمایه‌گذاری شود.
کد خبر : 377578

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  ابوالقاسم مهدوی مزده پیش از ظهر امروز در جشنواره آموزش دانشگاه تهران اظهار کرد: اکنون کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی است. از سال ۱۹۱۴ تاکنون چنین تحریم‌هایی در جهان نبوده است. البته ما به آینده امیدوار هستیم.


استاد اقتصاد دانشگاه تهران بیان کرد: ما کشور کمتر توسعه یافته هستیم، چون موانع تاریخی، فکری فلسفی و اقتصادی زیادی داشتیم. برای برون‌رفت از این شرایط به آموزش توسعه‌ای نیاز داریم.


وی ادامه داد: آموزش عالی سرمایه انسانی می‌سازد. چگونگی ساخت این افراد مهم است، حال این سؤال‌ها مطرح است که آیا آموزش عالی هدفمند و نسبت به کیفیت حساس بوده است؟ آیا دانشگاه روحیه تفکر را توسعه داده است؟ خوشبختانه در همه شاخص‌ها بد نیستیم.


وی ادامه داد: توسعه کمی در تعداد دانشگاه و رشته‌های دانشگاه بد نیست، این‌ها ولع به علم‌آموزی نشان می‌دهد. جمعیت دانشجویی ما بالاست، تعداد دانش‌آموختگان در ۷۳ تا ۹۳ بسیار رشد کرده است، تعداد دانشگاه‌های دولتی به ۱۴۱ رسیده است اما نسبت استاد به دانشجو رو به افزایش است این‌ها نشان می‌دهد که کیفیت خوب نیست.


وی در ارائه راهکارها گفت: جلوگیری از افزایش دانشگاه، معرفی یک متولی واحد برای آموزش عالی، اختصاص بودجه براساس توانمندی دانشگاه‌ها نه براساس بزرگی دانشگاه می‌تواند مؤثر باشد.


مهدوی ادامه داد: به افزایش تعاملات بین‌المللی نیاز داریم. بهره‌وری در آموزش عالی حتماً رشد اقتصادی ایجاد می‌کند، البته این فرآیند طولانی‌مدت است که باید برای آن سرمایه‌گذاری شود.


مهدوی اضافه کرد: باید رشته‌ها انتخابی باشند. اکنون ۲ هزار رشته در دانشگاه‌های کشور داریم ولی یک سوم دانشجویان دنبال ۲۰ رشته هستند. باید برای این اتفاق برنامه‌ریزی کرد.


ایرج نوروزیان استاد دامپزشکی نیز در این مراسم گفت: نگاه‌ها به آموزش مختلف است، من ایران را به عنوان کشوری که در آن بزرگ شدم بسیار ارزشمند می‌دانم، مردم ایران ذهن ثروتمند دارند. مردم ایران دارای خلقیات برجسته هستند که باید به دنیا معرفی شود.


وی افزود: دانشگاه تهران هدایای زیادی به دنیا داده است، انسان‌های اثرگذاری را تربیت کرده است.


نوروزیان بیان کرد: مسئولیت آموزش تولید علم، اخلاق علمی، تربیت انسان‌های مسئله محور است.


وی تصریح کرد: ما ایرانی هستیم و می‌توانیم در دنیای علم اثرگذار باشیم. بنابراین با انجام پژوهش‌های ناب می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.


انتهای پیام/۴۰۴۰/ 4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته