دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1398 - 14:46
نامور:

دلالان کتاب، پشت پرده کتاب‌های سخیف روان‌شناسی هستند

یک کارشناس فرهنگی بابیان اینکه بازار تولید کتاب در تغییر ذائقه مردم تأثیرگذار است گفت: دلالان پشت قضیه‌ آشفته‌بازار کتاب‌‌‌های سخیف روانشناسی حضور پررنگی دارند.
کد خبر : 376753
9177.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هومن نامور در نشست «نقد و تحلیل آثار روان‌شناسی» که در سالن ناشران آموزشی برگزار شد، با انتقاد از افزایش روزشمار قیمت کاغذ در آستانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: چگونه است که با این سیر نجومی قیمت کاغذ، هنوز برخی ناشران حاضرند کتاب‌‌‌ها را با 50 درصد تخفیف بدهند.


وی کتاب‌‌‌های مرتبط با روان‌شناسی را از پرفروش‌ترین‌‌‌های بازار کتاب ایران عنوان کرد و از نشر و چاپ کتاب‌‌‌های سخیف و پوپولیستی (عامه‌پسند) در حوزه‌ روان‌شناسی انتقاد کرد.


این کارشناس فرهنگی گفت: آثار سخیف، بازار کتاب‌‌‌های روان‌شناسی را بلعیده و حجم تولید آثار این‌چنینی و عرضه آن، ذائقه و سطح انتظار خوانندگان این حوزه را خدشه‌دار کرده است.


وی بر لزوم خرید کتاب‌‌‌های خوب و سلیقه‌ساز تأکید کرد و گفت: تا زمانی که خریدار کتاب‌‌‌های سطح پایین و سخیف باشیم، کتاب‌‌‌های فاخر را به حاشیه رانده‌ و به دلالانی که تنها به دنبال درآمد بالا هستند کمک کرده‌ایم.


این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه بازار تولید یا پخش کتاب در تغییر ذائقه و سلیقه مردم تأثیرگذار است، تأکید کرد: دلالان و کارترها، پشت قضیه این آشفته‌بازار تولید کتاب‌‌‌های سخیف روان‌شناسی حضور پررنگی دارند.


نامدار از کتابخوان نبودن کتابفروشان انتقاد کرد و گفت: دیگر کمتر کتابفروشی را سراغ داریم که کتاب را بشناسد یا بخواند و راهنمای خوبی برای خرید کتاب‌‌‌های خوب باشد. آنچه امروز می‌‌بینیم دلالان کتاب هستند که در پشت تیراژ بالای فروش به منافع شخصی خود می‌‌اندیشند و با اخلال در پخش و به‌تبع آن در تقاضا و تولید آثار سلیقه مخاطب را تنزل می‌‌دهند.


وی خواستار دقت نظر در انتخاب آثار فرهیخته حوزه روان‌شناسی شد و گفت: اثری را نخرید که تنها در شکل بصری جذاب است و به لحاظ محتوایی هیچ تحرکی در اندیشه‌  شما ندارد.


این نویسنده و پژوهشگر حوزه روان‌شناسی تأکید کرد: با خرید کتاب‌‌‌های دم‌دستی و سخیف، ناشران را به تداوم کارشان تشویق نکنید.


وی افزود: این اصل که هر کتابی ارزش یک‌بار خواندن را دارد دیگر منسوخ‌ شده است.


نامور تأکید کرد: زمان شما ارزش دارد و هر کتابی ارزش خواندن ندارد و باید برای ذائقه‌تان ارزش قائل شوید و برای هر کاری که صرفاً ویترین جذابی دارد هزینه نکنید.


سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از چهارم تا چهاردهم اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4072/4028/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته