دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1398 - 10:11

سد لاستیکی «باغبانان» در فومن به بهره‌برداری رسید

سد لاستیکی باغبانان بر روی رودخانه ماسوله رودخان در شهرستان فومن به بهره‌برداری رسید.
کد خبر : 376494
36.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در سفر به استان گیلان سد لاستیکی باغبانان شهرستان فومن را افتتاح کرد.
 


احداث این سد که 140 میلیارد ریال هزینه در برداشته، از سال 1394 توسط شرکت آب منطقه‌ای گیلان آغازشده و در سفر وزیر نیرو به گیلان به بهره‌برداری رسید.


سد لاستیکی باغبانان باهدف بهبود آبیاری اراضی کشاورزی پایین‌دست، کاهش فرسایش در رودخانه و تثبیت بستر سازه‌های موجود، استفاده از آب مازاد رودخانه ماسوله رودخان جهت تغذیه کانال فومنات، تغذیه آب زیرزمینی، ساماندهی رودخانه و بهره‌برداری تفریحی و توریستی و پرورش آبزیان احداث شده است.


این سد 2.5 متر ارتفاع دارد، طول تاج سرریز آن 53 متر، حجم مخزن 120 هزار مترمکعب و حجم قابل تنظیم سالیانه آن 15 میلیون مترمکعب است.


برای اولین بار در ساخت این سد از لاستیک یک‌تکه و به‌منظور جلوگیری از پدیده کاویتاسیون از بالچه هدایت روی بدنه لاستیک طراحی شده است که موجب استحکام و طول عمر سد می‌شود.


به گزارش آنا،سد لاستیکی فناوری نوینی است که از آن برای جمع‌آوری آب‌های جاری روی زمین بهره می‌برند. این سدها برای جبران نقص‌های دریچه‌های فولادی و چوبی که با نیروی انسانی تنظیم می‌شد به وجود آمد و از فواید به‌کارگیری این نوع سد می‌توان به حفاظت از سد و ساحل، ذخیره آب بیشتر در سدها، تولید برق بیشتر، آلودگی کمتر محیط، ایجاد جاذبه‌های توریستی مانند قایق‌سواری و ایجاد مانع در مقابل ورود آب‌شور دریا به مناطق ساحلی اشاره کرد.


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته