دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1398 - 01:38
با حضور در صحن علنی مجلس؛

اردکانیان درباره علل وقوع سیل در استان‌های کشور گزارش می‌دهد

وزیر نیرو با حضور در مجلس شورای اسلامی درباره علل وقوع سیل و چگونگی مدیریت بحران به نمایندگان کمیسیون عمران گزارش می‌دهد.
کد خبر : 373079
رضااردکانیان.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا،‌ رضا اردکانیان به همراه معاونانش این هفته دوشنبه به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دعوت شده تا درباره علل وقوع سیل و توسعه خسارات و چگونگی مدیریت بحران در سیل‌های اخیر کشور به نمایندگان توضیح دهد.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلات نوروز نخستین جلسه علنی خود را به بررسی عوامل و خسارات  ناشی از سیل تخصیص دادند. قرار بود نمایندگان دولت در وزارتخانه‌های نیرو و کشور هم در جلسه علنی مجلس حضور یافته و به نمایندگان مجلس گزارش دهند. اما به دلیل اینکه رئیس‌جمهور از قبل برای آنان در مناطق سیل‌زده مأموریت تعریف کرده بود، مسئولان اجرایی از آمدن به صحن مجلس معذور شدند.


هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام علت غیاب وزرای دولت در جلسه از نمایندگان شهرهای سیل‌زده خواست تا پشت تریبون بیایند و اوضاع و مشکلات ناشی از سیل در حوزه انتخابیه خود را مطرح کنند. 


اللهیار ملکشاهی‌ عضو مجمع نمایندگان استان لرستان در جریان ارائه گزارش از شهرهای سیل‌زده با بیان اینکه سیل ویرانگر خسارات زیادی به مردم لرستان زده و جان ۱۵ نفر از هم استانی‌های را گرفته است، اظهار کرد: در کوهدشت ۵۴ کیلومتر از جاده‌های اصلی و روستایی و دو دهنه پل و آثار تاریخی تخریب شدند و به خاطر بی‌تدبیری وزارت نیرو ۱۱ روستا در منطقه رودبار در دریاچه سد سیلوه غرق شدند.


نماینده مردم کوهدشت با بیان اینکه ۲۶ روستا هیچ گونه ارتباط زمینی ندارند، تصریح کرد: نزدیک به یک هزار میلیارد تومان خسارت به شهرستان کوهدشت و رومشگان وارد شده است.


ملکشاهی مقصر اصلی سیل در لرستان را وزارت نیرو معرفی کرد و گفت: مجمع نمایندگان استان لرستان از وزارت نیرو به دادگستری شکایت می‌کنند. به اعتقاد وی اگر وزارت نیرو سدهای استان را متوقف نکرده بود و سد معشوره را احداث می‌کرد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون  متر مکعب آب سیلاب جمع‌آوری می‌شد و این سیل شاهیوند را تخریب نمی‌کرد.


دیگر نماینده که وزارت نیرو را مقصر خسارات ناشی از سیل معرفی کرد محمدرضا ملک‌شاهی‌راد بود که گفت: این سیل یک حادثه طبیعی نبود؛ بلکه سیل بی‌تدبیری مسئولان و تبعیض و ناعدالتی وزارت نیرو بود.


به اعتقاد این عضو مجمع نمایندگان استان لرستان وزارت نیرو سال‌هاست میلیاردها مترمکعب آب از لرستان را بدون مهار آن جاری کرد و امروز این آب وارد خوزستان شده و مردم را گرفتار کرده است.


نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس تصریح کرد: بی‌تدبیری مسئولان خانه‌های مردم را ویران کرد و اگر امروز خوزستان زیر آب رفته توطئه دشمن و نفوذی‌ها در طول ۳۰ سال گذشته است که شاید تعمدی وجود داشته است. 


ملکشاهی‌راد تأکید کرد: از دو وزارت نیرو و راه به قوه قضائیه شکایت می‌کنم. خیانت این دو وزارتخانه باید آشکار و به آن رسیدگی شود.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته