دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1398 - 14:26
غلامی در جهرم:

دانشگاه‌های ما در استانداردهای دانشگاه و دانشکده قرار نمی‌گیرند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 2هزار و 860 واحد و مرکز آموزش عالی داریم که به دلیل کثرت و پراکندگی در استانداردهای تعریف دانشگاه یا دانشکده قرار نمی‌گیرند.
کد خبر : 375216
photo_2019-04-21_14-27-20.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پژوهش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی امروز در جمع دانشگاهیان جهرم اظهار کرد: متأسفانه در بحث آمایش و ساماندهی، کارهای جدیدی صورت نگرفته است و  برنامه‌ریزی‌های انجام شده  به آمایش و مطالعات میدانی متکی نبوده است و اکنون  نیز به این موضوع توجه چندانی نمی‌شود.


وی افزود: هر برنامه‌ای در یک مقطع زمانی دارای توجیهاتی است، اما باید در یک بازه زمانی مورد بازنگری، تکمیل یا اصلاح قرار گیرد و مسیر روشنی برای آن ساخته شود. آمایش یک بحث کلی است که «طرح ساماندهی آموزش عالی»  بر  اساس مصوبه شورای عالی  انقلاب فرهنگی  در سال 95 ابلاغ شده است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در توضیح طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: 2هزار  و 860 واحد و مرکز آموزش عالی در کشور داریم که این مراکز به دلیل کثرت و پراکندگی که دارد در استانداردهای تعریف دانشگاه و دانشکده قرار نمی‌گیرند.


غلامی با بیان اینکه مراکز آموزش عالی باید به استانداردهای مورد نیاز برسند گفت: با توجه به کاهش جمعیت دانشجویی که از اوایل دهه نود با آن مواجه هستیم، خیلی از این واحدها خالی مانده‌اند و این نشانگر این است که داوطلبان با وجود مراکز و دانشکده‌هایی در اطراف خود ترجیح می‌دهند به مراکز دیگری بروند  و علت این انتخاب نیز تعریف‌هایی است که داوطلب از آن  مراکز شنیده است.


وی در ادامه تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که ما به این تعداد مراکز علمی و آموزشی نیاز نداریم.  مجموعه مراکز علمی و آموزشی باید سامان‌دهی شوند. یکی از دلایل این موضوع این است که فارغ‌التحصیلانی که برای آنان برنامه اشتغال نداشته‌ایم، زیاد شده‌اند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در کنار پیدایش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید یک دوره مطالعه آمایشی باشد که ضرورتاً از سوی دانشگاه انجام نمی‌شود اما نوعاً متخصصین مربوطه که عموماً دانشگاهی هستند کار آمایش را انجام می‌دهند.


غلامی گفت: ساماندهی مراکز آموزش عالی کلی‌تر از بحث آمایش است و بیشتر جنبه مدیریتی دارد که البته مبنای آمایشی نیز دارد. در ساماندهی چند زیر نظام وجود دارد؛ یکی اینکه در بخش غیردولتی غیر از دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ارزیابی و نظارت‌هایی که صورت گرفته است، کیفی‌سازی می‌شود. 50 مرکز غیرانتفاعی و غیردولتی به دلیل نداشتن حداقل‌های استاندارد غیرفعال شده‌اند و به تعدادی از این مراکز نیز تذکر داده‌شده است.


وی افزود: همچنین با دانشگاه آزاد اسلامی نیز سعی کرده‌ایم همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم و تأکید ما نیز کیفی‌سازی است. با کاهش جمعیت دانشجو نیز دانشگاه آزاد اسلامی  باید امکانات و اعضای هیئت علمی خود را در مراکز بزرگ‌تر و فعال جمع‌آوری کند. این روند کیفی سازی است که در دانشگاه آزاد اسلامی شکل‌گرفته است از طرفی بحث حمایت از بخش خصوصی به‌عنوان اجرای اصلاً 44 قانون اساسی یکی از مواردی است که در اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: بخش خصوصی هر چه توسعه پیدا کند و سرمایه‌گذاری شود به نفع دولت است و دولت نیز در حوزه آموزش عالی در جاهای دیگری که اثربخشی بیشتری دارد ورود پیدا خواهد کرد.


غلامی با بیان اینکه در بخش دانشگاه‌های دولتی چند زیر نظام وجود دارد ادامه داد: یکی از این زیرنظام‌ها دانشگاه پیام‌ نور است. تعداد زیادی از واحدهای پیام‌ نور دانشجو ندارند و خالی مانده است که دارای کارمند و اعضای هیئت علمی هستند. در مورد ساماندهی دانشگاه پیام‌ نور کار خواهد شد. هزینه‌های دانشگاه پیام‌نور را دولت می‌دهد؛ از همین رو آن نگاه جدی برای سامان دادن به این دانشگاه کم است. همچنین از دانشگاه پیام‌نور خواسته‌شده است کاربری دیگری همانند مراکز رشد، اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های خالی از دانشجوی خود ایجاد کند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آموزش‌ و پرورش جداشده  و مورد حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار می‌گیرد. دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز یکی دیگر از مراکز آموزش عالی دولتی است که بخش دولتی آن را که عوارض زیادی داشت تعطیل کردیم. یکی از این عوارض این بود که اغلب مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی محل تحصیل کارکنان دولت  بود که صرفاً دریافت مدرک و ارتقای مدرک اشتغال و بحث‌های افزایش حقوق را دنبال می‌کردند. در حالی‌ که اساسنامه این دانشگاه می‌گوید این دانشگاه در کنار صنعت، مشاغل و حرفه‌ها ایجاد شود تا افراد شاغل در حین اشتغال، توانمندی‌های خود را با علوم و فنون جدید افزایش دهند که این اساسنامه با شعار امسال در بحث حمایت داخلی برای  ایجاد دانشگاه علمی کاربردی در کنار همه مشاغل در یک راستاست. در این بخش نیز حمایت‌های صورت گرفته ادامه پیدا خواهد کرد.


وی با اشاره به دانشگاه‌های دولتی و مراکز آموزش عالی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند گفت: بیش از 150 دانشگاه، دانشکده، مرکز و مجتمع داریم که تعدادی زیادی از آن‌ها حداقل‌های نظام آموزشی و دانشگاهی را ندارند. دانشگاهی داریم که موافقت قطعی دانشگاه دارد که 19 نفر هیئت علمی دارد. درحالی‌که در دانشگاه‌ها گروه آموزشی می‌شناسم که 50 هیئت علمی دارد. ما نمی‌توانیم با چشم به هم گذاشتن، بعضی از مراکز دانشگاهی تحت عنوان دانشگاه دانشجو تربیت کنند و عوارض مضاعف بیکاری ادامه پیدا کند.


غلامی تصریح کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی در دستور کار قرار دارد. در این طرح بحث منطقه‌ای شدن استان‌ها مطرح بود که با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد و تعامل نداشتن بعضی از استان‌ها با یکدیگر، طرح ساماندهی آموزش عالی را به‌ صورت استانی شروع کردیم. اکنون طرح آماده است و با کارشناسی نهایی و هماهنگی با مراجع لازم  اجرایی خواهد شد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در این طرح هیچ مرکز دانشگاهی دولتی کوچک یا بزرگ را تعطیل نخواهیم کرد بلکه بهترین مدیریت  را برای آن تعریف میکنیم. یکی از اصول کلی این طرح این است که به‌صورت شبکه مدیریتی با حفظ استقلال از همه جهات فیزیکی و مالی آنها را  حفظ و ذیل یک مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی آن‌ها را ساماندهی کنیم که بتوانند بگویند با هم یک دانشگاه بزرگ هستیم؛ شبیه آن‌ چیزی که در دانشگاه‌های بزرگ همانند دانشگاه تهران وجود دارد. دانشگاه تهران اکنون یک پردیس در قم، کرج، پاکدشت ورامین، شمال و کیش و... دارد. دانشگاه تهران با جمع‌آوری این مراکز دارای رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی است. اگر فرض کنیم این دانشگاه را جدا کنیم دانشگاه تهران به پایین‌ترین رتبه‌ها سقوط پیدا خواهد کرد.


غلامی در پایان تصریح کرد: در سطح ملی نیاز به دانشگاه‌های بزرگ داریم. همچنین در سطح بین‌المللی باید جایگاه خود را حفظ کنیم. در دنیا پیوستن دانشگاه‌ها به‌عنوان شبکه علمی رایج است.


انتهای پیام/4122/4084/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب