دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 11:05
درآمدزایی هدف اول مدیریت شهری؛

ادامه جنگ سرد شورای شهر تهران با شهرداری/این‌بار، سازمان تره‌بار!

فشارهای مالی به حدی مدیریت شهری را تحت تأثیر قرار داده که اعضای شورای شهر تهران مجبور شدند تا از سوء‌مدیریت شهرداری به‌ویژه سازمان میوه و تره‌بار سخن بگویند.
کد خبر : 373635
17773021_303.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- میثم خاکپور؛ امسال مدیریت شهری در پایتخت به‌واسطه شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها از لحاظ درآمدی اوضاع خوبی ندارد و در تلاش است تا این کسری درآمد خود را به نحوی جبران کند.


سوءمدیریت و ناکارآمدی در بدنه شهرداری یکی از موضوعاتی است که شورای اسلامی شهر تهران آن را مورد توجه قرار داده است.


این‌بار قرعه این ناکارآمدی به‌نام سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران افتاده است.


محمد سالاری در گفتگویی که چندی پیش با خبرگزاری آنا داشت، در خصوص ناکارآمدی شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران اظهار کرد: هدف‌گذاری درباره تأسیس شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری این بود که در اداره شهر کمک حال شهرداری باشند ولی بسیاری از آنها نه تنها کمک حال نیستند، بلکه سر‌بار نیز شده‌اند و بعضاً در بودجه‌های سنواتی باید به آنها یارانه هم پرداخت شود.


وی افزود: در حال حاضر شهرداری تهران در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود دچار مشکل است و این موضوع از این منظر حائز اهمیت است که از لحاظ نیروی انسانی، شهرداری جذب قابل توجهی داشته است.


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران همچنین در اشاره‌ای مستقیم به سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: در بحث درآمدزایی ما به آنها گله جدی داریم زیرا مجموعه اراضی و بناهایی که در اختیار آنهاست در صورتی‌که در اختیار یک شرکت خصوصی باشد درآمد قابل توجهی نصیب مدیریت شهری می‌کند. (بیشتر بخوانید)


این در حالی است که مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار نظری غیر از این دارد و معتقد است با وجودی که این سازمان فلسفه وجودی‌اش تنظیم بازار است، از زمان حضور خود در رأس این سازمان درآمدزایی خوبی نیز برای شهرداری داشته است.


سیدسعید راد در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با وضعیت درآمدزایی سازمان میادین میوه و تره‌‌بار اظهار کرد: فلسفه ایجاد این سازمان تنظیم بازار و خدمت‌رسانی است و برای اولین بار از زمان تأسیس و تنها در مدت کمتر از یک‌سالی که در سازمان میادین میوه و تره‌بار حضور داشتم 40 میلیارد تومان به شهرداری تزریق شد.


وی ادامه داد: ما در سال گذشته، 12 میلیون بازار توسعه‌ای ایجاد کردیم و هزینه ابنیه این بازارها برای هر متر آن بسیار زیاد است.


مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با بیان این‌که مشتریان ما در بازه زمانی کمتر از یک‌سال 800 هزار نفر افزایش یافته است، افزود: در این بازه زمانی کوتاه 35 درصد میزان خرید و تراکنش در سازمان میادین بالا رفته است.


راد ضمن اشاره به اعلام بانک مرکزی مبنی بر پایین بودن 20 تا 47 درصد قیمت‌ها در میادین میوه و تره‌بار در مقایسه با سطح شهر اذعان کرد: سازمان میادین میوه و تره‌بار در سال 1358 با مصوبه شورای انقلاب و تصویب مجلس شورای اسلامی آغاز به‌کار کرد و توانست نقش مؤثری  در تنظیم بازار از زمان تأسیسش ایفا کند.


وی در پایان گفت: نقش سازمان میادین میوه و تره‌بار در تنظیم بازار چنان با‌اهمیت است که اگر تنها سه روز پیاپی این میادین تعطیل شود افزایش قیمت زیادی در سطح شهر ایجاد خواهد شد و این در حالی است که اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعطیل شود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.


به‌نظر می‌رسد اختلاف عمیقی از منظر مدیریت شهری بین شورای شهر و شهرداری تهران وجود دارد و هر کدام با انتقاد از شیوه مدیریت یا ایده‌پردازی مدیریتی طرف مقابل به‌دنبال هزینه‌تراشی برای شهر و شهروندان هستند.


این اختلاف تا بدان جا پیش می‌رود که سازمانی همچون میادین میوه و تره‌بار که بیشتر نقش خدمات‌رسانی آن به عامه مردم به دور از درآمدزایی مدنظر است در مظان اتهام ناکارآمدی در درآمدزایی برای شهرداری قرار می‌گیرد.


باید در نظر گرفت که تا اینجای کار شورای شهر دوره پنجم آن‌گونه که باید نتوانسته سروسامانی به وضعیت مدیریت شهری بدهد و هرازچندگاهی صدای اعتراض اعضای شورای شهر در جلسات این شورا می‌تواند حمل بر بی‌کفایتی مدیریت شهری در بعضی از سازمان‌ها و ارگان‌های شهرداری شود.


انتهای پیام/4105/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته