نرخ جدید کرایه تاکسیهای تهران اردیبهشت اعمال میشود
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی از جمله تاکسیها موضوعی است که هر ساله با وجود آغاز سال جدید نرخهای آن با تأخیر اعلام میشود.
موضوعی که تأخیر آن باعث میشود رفتارهای خارج از عرف مبنی بر دریافت کرایه اضافه و مجادلات میان مسافران و رانندگان اتفاق بیفتد.
رُند نبودن نرخ کرایه تاکسیها در خطوط مختلف در شهر تهران نیز از جمله موارد دیگری است که استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی را با چالش مواجه میکند. مواردی که سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرده که با اتخاذ تدابیری شرایط را برای تسهیل استفاده از تاکسیها فراهم کند.
علیرضا قنادان در گفتگو با خبرگزاری آنا در خصوص اعلام نرخ جدید تاکسیها در سال جدید اظهار کرد: معمولاً نرخ تاکسیها در سال جدید با تأخیر تصویب میشد و اجرای آن بعضاً به ماههای چهارم و پنجم موکول شده که همین مسئله باعث بلاتکلیفی رانندگان، گرفتاری مردم و همچنین افزایش شکایات نسبت به بالابردن خودسرانه نرخ کرایه تاکسیها میشد.
وی تصریح کرد: ما امسال تلاش کردیم قبل از شروع سال جدید لایحه نرخ جدید کرایه تاکسیها را طبق زمان مقرر به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنیم و خوشبختانه این اقدام انجام و مصوب شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر مقدمات لازم همچون آمادهسازی برچسبها انجام شده است، گفت: افزایش نرخ کرایه تاکسیها امسال براساس نرخ تورم رسمی کشور در انتهای سال 97 است که در صورت اعلام رسمی آن از سوی مرکز آمار ایران عملیات اجرایی ما در این خصوص انجام خواهد شد.
قنادان ضمن اشاره به اینکه با اقدامات صورت گرفته پیشبینی میشود از ابتدای اردیبهشت ماه نرخهای جدید اعمال شود افزود: این موضوع باعث خواهد شد که هم هزینههای واقعی تاکسیرانها پوشش داده شود، هم مردم و شهروندان از بلاتکلیفی خارج شوند.
وی تصریح کرد: براساس مجوز شورای اسلامی شهر تهران افزایش نرخ کرایه تاکسیها باید با نرخ تورم رسمی کشور در انتهای سال 97 برابر باشد و قطعاً افزایش بیرویه نرخ حمل و نقل خودش میتواند باعث آثار تورمی باشد، بنابراین بهنظر میرسد این میزان افزایش هم برای تاکسیرانها و هم شهروندان به عدالت نزدیکتر باشد.
قنادان در خصوص تفاوت نرخ کرایه انواع تاکسیها نیز گفت: کاربریهای مختلف تاکسیها شامل کاربریهای تلفنی، گردشی، خطی، ایستگاههای ویژه در فرودگاهها، پایانهها و راهآهن بوده که نرخ پایه محاسباتی آن براساس فرمول پیچیدهای است و مواردی همچون کیلومتر، شیب و فراز مسیر، ساعت کاری، جغرافیای محل، میزان ترافیک معبر و ... بر آن اثرگذار است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ارتباط با افزایش نرخ در تاکسیهای ویژه، تاکسیهای تلفنی و تاکسیهای گردشی خاطرنشان کرد: ما ضمن اعلام فرمول پایه، به ازای هر کیلومتر و توقف و ورودی اولیه، پارامترهای آن را به اندازه نرخ تورم افزایش میدهیم.
وی در ادامه در خصوص رُند نبودن نرخ کرایه تاکسیها و مشکلاتی که این موضوع برای شهروندان و تاکسیرانان ایجاد میکند اظهار کرد: مشکل ما با رُند بودن یا نبودن نرخ کرایه تحت تأثیر مصوبهای است که از طرف فرمانداری به ما ابلاغ میشود، مثلاً مجوز افزایش 12.5 درصد برای هر نرخی که محاسبه میشود عدد رُندی را نمیدهد و افزایش یا کاهش این نرخ برای رُند کردن، حق و حقوق راننده و یا مسافر را تضییع میکند.
قنادان در ارتباط با رفع مشکل رُند نبودن نرخهای کرایه تاکسی گفت: بهدنبال آن هستیم تا توسعه پرداخت الکترونیکی را در دستور کار قرار دهیم که پرداخت از طریق کد QR و اپلیکیشنها نمونهای از این اقدامات است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پایان افزود: حدود 60 درصد تاکسیهای خطی در تهران مجهز به پرداخت الکترونیک هستند و با تکمیل این در طرح در کل تاکسیهای شهر تهران حق و حقوق شهروندان و تاکسیرانان رعایت خواهد شد.
بهنظر میرسد با اقدامات صورت گرفته بهموقع سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران شاهد اعلام هر چه زودتر نرخ کرایه تاکسیها در سال جدید و همچنین رفع مشکل رُند نبودن کرایهها نیز باشیم.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/