دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1394 - 15:04

خطر سرطان پوست برای کاربران تبلت، لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند در زیر تابش آفتاب

پژوهشگران دانشگاه نیومکزیکو در ایالات متحده آمریکا در مورد خطر ابتلا به سرطان پوست برای استفاده کنندگان از تبلت و گوشی‌های هوشمند در نور روز هشدار داده و ریسک مربوط به انواع مختلف گوشی، از جمله آیفون 5 را برآورد کرده‌اند.
کد خبر : 37255

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، دانشمندان هشدار داده‌اند که استفاده از گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و آیپاد در آفتاب سبب ابتلا به سرطان پوست می‌شود.


پژوهشگران دانشگاه نیومکزیکو در ایالات متحده آمریکا در تحقیق تازه خود مشخص کرده‌اند که ابزارهای ارتباطی الکترونیکی جدید با بازتاب اشعه فرابنفش آفتاب به صورت «غیرمستقیم» آغازگر بیماری سرطان پوست می‌شوند. آنها توصیه کرده‌اند که کاربران هنگام استفاده از تبلت، لپ‌تاپ، آیپاد و گوشی‌های هوشمند در فضای خارجی و نور روز از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنند و حتی صورت و گردن خود را بپوشانند.


به گزارش رویترز، در این تحقیق از مانکن‌هایی که حسگرهای فرابنفش بر تن داشتند، استفاده شده و با قرار دادن ابزارهای الکترونیک مختلف به مدت یک ساعت روی یک پایه در معرض آفتاب، میزان بازتاب مضر آنها اندازه‌گیری شده است.


دکتر مری لوگ از دانشگاه نیومکزیکو، یکی از نویسندگان مقاله پژوهشی این گروه که در ژورنال American Academy of Dermatology منتشر شده است، می‌گوید: «این ابزارها معمولاً در ارتباطات یا سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از همین رو، خصوصیات بازتابی آنها به سادگی مورد غفلت قرار می‌گیرد، مگر آنکه بر حسب تفاوت بازتاب خیره‌کننده آنها در آفتاب به چشمتان بخورد.»


پژوهشگران پس از آنکه متوجه شباهت‌هایی مبان این ابزارها و رفلکتورهای قدیمی دستگاه‌های برنزه‌سازی شدند، دست به این آزمایش‌ها زدند. در این تحقیق، با پوشاندن نورسنج‌های UVA/B برای اندازه‌گیری پرتو فرابنفش بر تن مانکن‌ها، آنها را به مدت یک ساعت، از یازده صبح تا 12 ظهر، در معرض بازتاب انواع گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و آیپاد و همچنین جلد مجله گذاشتند که روی سه‌ پایه‌های مخصوص نت موسیقی قرار داشتند.


در این آزمایش یک آیفون 5، انواع مدل‌های آیپاد، دو لپ‌تاپ مک‌بوک و کتابخوان الکترونیکی کیندل و جلد مجله مورد بررسی قرار گرفتند. در اولین آزمایش این دستگاه‌ها در فاصله 16.5 اینچ (حدود 40 سانتیمتر) -در زاویه‌ای مشابه به آنچه معمولاً بزرگسالان برای نگاه کرده به لپ‌تاپ آنها را نسبت به بدن خود نگه‌می‌دارند- و در دومین آزمایش در فاصله 12.25 اینچ (حدود 30 سانتیمتر) از صورت مانکن‌ها قرار گرفتند.


آزمایش اول نشان داد که یک مجله باز میزان پرتو فرابنفش را به میزان 46 درصد افزایش می‌دهد، در صورتی که آیپاد 2 میزان آن را 85 درصد و مک‌بوک 11 اینچی 75 درصد بالا می‌برد. در آزمایش دوم که ابزارها نزدیکتر به بدن مانکن‌ها بودند، میزان بازتاب اشعه فرابنفش 36 درصد بیشتر از آزمایش اول بود.


پژوهشگران با اشاره به اینکه در مورد نسبت موارد سرطان پوست و این ابزارها باید تحقیق بیشتر به شکل آماری و بالینی صورت بگیرد، توصیه کرده‌اند حتی‌الامکان از این وسایل در نور آفتاب استفاده نشود و در غیر این‌صورت برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست از پوشش‌های محافظتی استفاده شود.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته