دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 فروردين 1398 - 14:12
رئیس انجمن جنگلبانی ایران:

قطع درختان و نابودی آنها از دلایل وقوع سیل اخیر در شمال کشور است

رئیس انجمن جنگلبانی کشور گفت:‌ قطع درختان و نابودی آنها یکی از دلایل سیل اخیر در مناطق شمال کشور به‌حساب می‌آید.
کد خبر : 369550
2309404_125.jpg

هادی کیادلیری در گفتگو را خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: قطع درختان و نابودی آنها یکی از دلایل سیل در مناطق شمال کشور به‌حساب می‌آید.


رئیس انجمن جنگلبانی ایران در ادامه افزود: یکی از کارکردهای جنگل، حفظ آب و جلوگیری از جریان شدید آن است. به این حالت که وجود برگ‌ها در زیر درختان حالتی اسفنجی به‌وجود می‌آورد که سبب می‌شود رودخانه‌های دائمی وجود داشته و از شدت نابودی خاک و جریان آن جلوگیری شود. تاج درختان نیز می‌تواند مانع از گسست پیوند خاک و شکسته شدن آن شود.


وی با تأکید بر اینکه تجاوز به حریم رودخانه‌ها از عوامل دیگری است که سبب می‌شود سیل رخ دهد، ادامه داد: ما اکولوژی آب را به‌ هم می‌زنیم. در سال‌های اخیر باران‌های سیل‌آسا داشتیم. این در حالی‌ است که در گذشته نظم در تراکنش باران وجود داشت. باران‌ها طولانی اما با شدت کم رخ می‌داد اما امروزه حجم باران‌ها افزایش و مدت‌ زمان آن کوتاه شده است و این مورد سبب به‌وجود آمدن سیل می‌شود. این در کنار دخالت ما در تغییرات اکولوژیکی سبب می‌شود که ما چنین حوادثی را داشته باشیم.


کیادلیری معتقد است: در سال‌های گذشته از نظر اکولوژیکی تغییراتی را در شمال کشور ایجاد کرده‌ایم و این تغییرات به طغیان رسیده است.


رئیس انجمن جنگلبانی ایران افزود: طرح تنفس جنگل طرحی است که باید از سال‌ها قبل اجرا می‌شد و امید داریم که تأثیرات آن را در سال‌های آینده شاهد باشیم، اما این نابودی جنگل طی سالیان متمادی رخ داده و در حال حاضر نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با اجرای یک یا دو سال طرح تنفس مانع از بروز چنین حوادثی شویم.


وی اضافه کرد: وقتی از سمت گلستان به سمت غرب این استان حرکت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که سطح جنگل در این ناحیه از بین رفته و شاهد مرگ و میر دسته‌جمعی گونه‌های گیاهی در آنجا هستیم که این باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که متأسفانه جنگل‌ها در شمال کشور به تراژدی مشاع تبدیل شده و هر کسی به سهم خود تلاش می‌کند از آن بهره‌برداری کند و این موضوع مرگ جنگل را با خود به همراه دارد.


کیادلیری با تأکید بر اینکه علاوه بر آنکه جنگل‌ها از نظر کمّی کاهش یافته‌اند، معتقد است که کیفیت جنگل نیز از بین رفته و در این‌خصوص می‌گوید: ویلاسازی‌ها، پیشروی شهرک‌ها، فشار دولت در بهره‌برداری، همه این مسائل مرگ جنگل را با خود به همراه دارد. اینها در کنار فشار دام و یا تأمین معیشت روستاییان، وضعیت جنگل‌ها را به‌شدت بحرانی کرده است.


انتهای پیام/4122/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته