دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 فروردين 1397 - 10:36
رئیس انجمن جنگلبانی ایران در گفت‌وگو با آنا:

سیزده فروردین زمان مناسبی برای نهال کاری نیست

رئیس انجمن جنگلبانی ایران، کاشت نهال به جای سبزه به آب انداختن در روز طبیعت را غیرمنطقی دانست و گفت: انداختن سبزه در آب نماد فرهنگ و سنت و آیین ما ایرانیان است و زمان کاشت نهال نیز در مناطق مختلف تفاوت دارد، بنابراین نباید آداب و رسوم خود را فدای برنامه‌های مقطعی کنیم.
کد خبر : 269971

هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگلبانی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به حفظ طبیعت و منابع طبیعی کشور در روز طبیعت اظهار کرد:‌ در سال‌های اخیر بسیاری از مردم به کمک محیط زیست آمده و همه در حفظ منابع طبیعی کشور احساس مسئولیت می‌کنند اما متاسفانه هنوز نتوانستیم این احساسات و انرژی و ظرفیت را ساماندهی کنیم و به آن یک خط مشترک بدهیم.


وی افزود: به عنوان مثال در هفته درختکاری همه مردم نهال می‌کارند اما پس از کاشت نهال آن را رها می‌کنند در حالیکه مراقبت پس از کاشت مهم‌تر از بخش اول است. ضمن اینکه مردم نمی‌دانند چه نهال‌هایی را و در چه فصل و چه منطقه‌ای بکارند.


کیادلیری در مورد جایگزین کردن کاشت نهال به جای سبزه به آب انداختن در روز طبیعت نیز گفت: من با این موضوع کاملا مخالفم زیرا انداختن سبزه در آب نماد فرهنگ و سنت و آیین ما ایرانیان است، سبزه نخستین چیزی بود که انسان را با طبیعت آشتی داد و نماد عید نوروز محسوب می‌شود و نباید سنت‌های خود را برای امر دیگری فدا کنیم.


رئیس انجمن جنگلبانی ایران ادامه داد: متاسفانه ما هنوز همان نهال‌هایی که پیش از این کاشتیم را مورد مراقبت قرار ندادیم و حالا بسیاری از آنها خشک شده‌اند بنابراین به جای اینکه گندم بکاریم می‌توانیم از بذر سبزیجات استفاده کنیم تا بتوانیم به جای دور ریختن آن را مورد مصرف قرار دهیم و به صورت روزانه برداشت کنیم. حتی به کودکان خود این مساله را بیاموزیم که چگونه از بذر سبزیجات استفاده کنند و یک نوع آموزش به کودکان است.


این استاد دانشگاه یادآور شد: کاشت نهال در ایام نوروز به ویژه روز طبیعت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب نیست زیرا بهترین زمان کاشت درخت در این مناطق فصل پاییز است تا با آب باران و برف آبیاری شود و در شمال کشور نیز اوایل اسفند ماه زمان کاشت است برهمین اساس زمان کاشت نهال در مناطق مختلف کشور متفاوت است.


وی افزود: باید توجه داشته باشیم که مگر ما تا چند سال می‌توانیم نهال بکاریم به جای سبزه به آب انداختن در روز سیزده به در درخت بکاریم بنابراین نگهداری از نهال بسیار مهم‌تر از کاشت است به طوری که در شمال کشور درختان پس از کاشت نهال به 3 تا 5 سال مراقبت نیاز دارند.


کیادلیری اظهار کرد:‌ در حوزه حفظ و توسعه جنگل‌ها نیاز به برنامه بلند مدت داریم اما متاسفانه شاهد بودیم که در 20 سال اخیر هر دو سال یکبار مدیر جنگلبانی کشور تغییر کرد و افراد غیر کارشناس و غیر متخصص را برای مدیریت این امر مهم در نظر گرفتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته