دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا توانایی حفاظت از ‌یک درصد از خاک مملکت را هم نداریم؟

رئیس انجمن جنگلبانی ایران در اعتراض به رویکرد سازمان جنگل‌ها به طرح تنفس گفت: با توجیه نبود اعتبار، مناطق را رها کرده‌اند و با دوپهلو حرف زدن به دنبال ادامه برداشت چوب هستند.
کد خبر : 215023

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، هادی کیا دلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران، با بی‌منطق خواندن استدلالات معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص بالا رفتن خطر آتش‌سوزی باوجود درختان قطع‌شده در جنگل‌های نکاء گفت: عجیب است که همه این دوستان می‌خواهند طرح تنفس جنگل را طرحی غلط جلوه دهند تا با همان رویه قدیم بهره‌برداری ادامه دهند.


وی با اشاره به آمار ارائه‌شده از سوی سازمان جنگل‌ها که نشانگر دخالت‌های 95 درصدی عامل انسانی در ایجاد آتش‌سوزی جنگل است اظهار داشت: وقتی بر اساس آمار رسمی سازمان جنگل‌ها گفته می‌شود 95 درصد از عامل آتش‌سوزی‌ها انسان است، دیگر چرا نگران چند درخت بر زمین‌مانده‌اید؟ آیا به آمار اعلامی خودتان هم اعتقاد ندارید؟


رئیس انجمن جنگلبانی ایران بابیان اینکه قرار بود برداشت چوب از جنگل‌های شمال با اجرای طرح تنفس جنگل متوقف شود، به تصمیمات اتخاذشده دراین‌باره پرداخت و گفت: این طرح قرار بود از سال 99 اجرایی شود، و به مدت 3 تا 4 سال به سازمان جنگل زمان داده شد تا به ارائه برنامه برای اجرای طرح تنفس بپردازد.


چرا سازمان جنگل‌ها هر بهانه‌ای را مطرح می‌کنند تا درنهایت به بهره‌برداری از جنگل برسد؟


وی در ادامه تصریح کرد: هرچند بر اساس مصوبه‌ای از سوی هیئت‌وزیران در خصوص عدم برداشت درختان صحبت شده بود و قرار بر این بود که برداشت درختان تنها به برداشت از درختان شکسته و آفت‌زده محدود شود اما در تصمیم‌گیری نهایی حتی برداشت این درختان هم در مدت 3 ساله تا زمان اجرای طرح تنفس ممنوع اعلام شد.


کیا دلیری ابراز داشت: سؤال اینجاست که چرا سازمان جنگل‌ها هر بهانه‌ای را مطرح می‌کنند تا درنهایت به بهره‌برداری از جنگل برسد؟


وقتی سازمان جنگل ها حشره مفید را آفت می خواند


این کارشناس جنگل با اشاره به ادعای مطرح‌شده در خصوص تبدیل درختان قطع‌شده در اثر طوفان به محل ایجاد آفات جدید اظهار داشت: گفته می‌شود براثر طوفان سال 94 هزاران اصله درخت در یک مساحت 20 هزار هکتاری در جنگل‌های نکاء واقع در شرق استان مازندران شکسته و قطع‌شده‌اند، مآمن آفت هستند؛ یعنی مسئولان سازمان جنگل‌ها نمی‌دانند که آفت چیست؟ عجیب است.


کیا دلیری ادامه داد: درختان شکسته شده، آفت تولید نمی‌کنند بلکه حشرات بسیار مفیدی ایجاد می‌کنند که در خشک شدن و تجزیه درختان افتاده تأثیر به سزایی دارند این حشرات نه‌تنها آفت محسوب نمی‌شود بلکه ضامن سلامتی جنگل هستند. آنها به‌عنوان شکارگران عمل کرده و همراه با انواع پرندگان یک اکوسیستم کوچک را به وجود می‌آورند.


قاچاقچی روستایی بیشتر برداشت چوب دارد یا بهره بردار قانونی؟


رئیس انجمن جنگلبانی ایران این استدلال را که وجود درختان قطع‌شده در جنگل منجر به بالا رفتن میزان قاچاق چوب می‌شود نیز خاطرنشان کرد: باید از مسئولان سازمان جنگل‌ها پرسید؛ آیا آماری از میزان قاچاق چوب وجود دارد؟ اگر قاچاقچی روستایی هرچقدر هم قاچاق چوب کند، آیا به‌اندازه برداشت 500 هزار مترمکعبی چوب می‌شود؟


اگر توانایی حفاظت از جنگل ها را ندارید استعفا بدهید


وی افزود: سؤال دیگر این است،‌اگر قاچاقچی، قاچاق می‌کند شما به‌عنوان متولی چه‌کاره‌اید؟ آقای نوبخت شما مسئول جلوگیری از قاچاق چوب هستید. نشسته‌اید و می‌گویید ما اعتبار نیرو نداریم، اگر نمی‌توانید کاری بکنید بگویید نمی‌توانم و استعفا دهید.


به عقیده کیا دلیری با توجیه نبود اعتبار، مناطق را رها کرده‌اند و با دوپهلو عنوان کردن مسائل به دنبال ادامه برداشت چوب هستند.


مسئولان سازمان جنگل‌ها غصه اشتغال و رفت و آمد روستاییان را می خورند اما به فکر حفاظت از جنگل نیستند


وی با اشاره به بهانه‌های مطرح‌شده از سوی مسئولان سازمان جنگل‌ها گفت: تا می‌گوییم برداشت چوب را متوقف کنید، حرف از نبودن اشتغال می‌زنند، شما مسئول فنی حفظ جنگل‌ها هستید یا مسئول ایجاد اشتغال؟ شما باید به دنبال این باشید که شیوه‌هایی که باعث از بین رفتن جنگل می‌شود؟


رئیس انجمن جنگلبانی افزود: هر وقت می‌گوییم در جنگل زباله نریزید مسئولان سازمان جنگل‌ها سنگ دولت را به سینه می‌زنند و می‌گویند اگر دولت در جنگل زباله نریزد، پس کجا بریزد؟ شما مسئول زباله هستید یا مسئول حفظ جنگل؟ می‌گوییم جاده‌های جنگلی را تعریض نکنید غصه رفت‌وآمد روستاییان را می‌خورید و به‌عکس همه جای دنیا که به حفظ جنگل‌های خود هستند می‌خواهیم با قطع درختان از محیط جنگل استفاده کنیم.


ساختار سازمان جنگل ها باید اصلاح شود


وی با تأکید بر اینکه ساختار سازمان جنگل‌ها باید اصلاح شود اظهار داشت: در شرایط حاضر حتی اگر هزاران میلیارد هم بودجه خرج این سازمان شود و هزاران کارشناس هم مشغول شوند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.


کیا دلیری تصریح کرد: می‌گویند کارشناس نداریم، اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم تنها 30-40 درصد نیروهای کارشناسی این سازمان مشغول کار هستند. چراکه مشخص نیست این سازمان نیرو می‌گیرد که در جنگل‌ها حضورداشته باشد یا در دفاتر مشغول کاغذبازی باشند.


وی بابیان اینکه در زمان بهره‌برداری از جنگل‌ها مجری، طرحی تهیه می‌کرد و مشغول بهره‌برداری می‌شد گفت:حالا که مسئولان سازمان جنگل ها مجبور شدند خودشان طرح تنفس را تهیه کنند، باید پرسید چه کسی چنین توانایی را دارد؟


به ازای قطع هر درخت 300 هزار تومان نصیب سازمان جنگل‌ها و یک میلیون تومان نصیب بهره بردار می‌شود


به گفته کیا دلیری بهره‌برداری که در سازمان جنگل‌ها کار می‌کرد به ازای قطع هر درخت 300 هزار تومان به سازمان جنگل‌ها می‌داد و در بازار یک‌میلیون 200 هزار تومان می‌فروخت و سود قابل‌توجهی به جیب می‌زد.اما حالا سازمان جنگل‌ها به‌جای اینکه غصه پاک‌تراشی‌های زمان بهره‌برداری از جنگل را بخورد باید به فکر نوشتن برنامه باشد کاری نمی‌تواند پیش ببرد.


وی افزود:‌اکنون سازمانی که با قطع درختان کسب درآمد می‌کرد باید با برنامه مدیریت درآمدزایی کند.


رئیس انجمن جنگبانی ایران گفت: تنها یک خط باریک از جنگل‌های شمال باقی‌مانده است، جنگل‌هایی که یک درصد از خاک کشورمان را تشکیل می‌دهد، آیا توانایی حفاظت از این‌یک درصد از خاک مملکت را هم نداریم؟


منبع: فارس


انتهای پیام/

برچسب ها: جنگل مراتع
ارسال نظر
هلدینگ شایسته