احیایی که مرگ حوزه تجارت دولت را به دنبال دارد
گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، از زمانی که وزارت صمت که از ادغام وزارت بازرگانی و صنعت و معدن شکل گرفت، این اقدام به یکپارچگی آن حتی در لایه مدیریتی نیز منجر نشده و در نهایت به یکجانشینی بدل شد، یکجانشینی که تبعات منفی خود را به مردم تحمیل کرده است، سعی دولت در انتزاع مجدد این دو وزارتخانه مصداق بارز «آب در کوزه و ما تشنهلبان میگردیم» است.
وزارت صمت از سال 1390 تشکیل شد و از آن زمان تاکنون میتوانست آثار مثبت فراوانی به همراه داشته باشد ولی فراهم نکردن زمینه و الزامات موردنیاز برای ادغام توسط دولت از اثربخش بودن آن کاسته است. اما سؤال اینجاست که چرا ادغام دو وزارتخانه و تشکیل وزارت صمت موفق نبوده است؟
در همین زمینه «سیدرضی حاجیآقامیری» رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، ریشه ناکارآمدی را در سمتوسوی وزیران آن دانست و گفت: همیشه وزیر صمت، بیشتر وزیر صنعت بوده تا وزیر بازرگانی و وقتی دو مقوله را به دست یک وزیر بسپارند باید او بتواند در وضعیتی متعادل، وزارتخانه را اداره کند و تصمیم استراتژیکی برای دو حوزه بگیرد، که این موضوع در انتخاب وزرا مورد توجه دولت نبوده است.
علاوه بر آن «حسن حیدری» کارشناس مؤسسه مطالعات بازرگانی نیز طراحی و هدف ادغام را درست خواند و گفت که اجرا و روش ادغام بهگونهای نبود که ساختار وزارتخانه جدید را با اهداف ادغام همسو سازد.
در همین رابطه «پژمانفر» نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز مشکل ریشه وزارت صمت را عدم تصویب و ابلاغ دستورالعمل، آییننامه و ساختارهای آن از سوی دولت دانست که تشکیل وزارت بازرگانی مشکلی را حل نخواهد کرد.
همچنین «محمدرضا صباغیان» نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی، این انتزاع را برخلاف اصل 110 قانون اساسی و ماده 28 قانون برنامه ششم قلمداد کرد و آن را برخلاف همه سیاستهای کلی و قوانین موجود کشور برای کوچکسازی دولت خواند.
علاوه بر آن «محمدعلی پورمختار» نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس در این زمینه گفت: تشکیل یک وزارتخانه جدید هزینه دارد؛ مگر چند وقت است که از ادغام این وزارتخانهها میگذرد؟ هنوز کامل در هم ادغام نشدهاند و هنوز تنشهایی وجود دارد. با این کار مجدداً به مشکلات افزوده میشود، مشکلاتی مانند اینکه چه کسی به کدام وزارتخانه برود، تعداد معاونین به چه شکل باشد، در مراکز استانی به چه صورت کار شود و... محل بحث است و این در شرایط فعلی که کشور درگیر مسائل اقتصادی فروانی است به صلاح نیست و علاوه بر آن اگر با ضعف کارآمدی در برخی از وزارتخانهها مواجه هستیم از وزیری که کار نمیکند و تدبیر ندارد و بلد نیست تصمیم بگیرد توقع دارید وزارتخانهاش هیچ مشکلی نداشته باشد؟ وقتی وزارت صمت افتضاحی در بازار خودرو به بار آورده است! این ناشی از ضعف تصمیمگیری در شخص وزیر است و به ادغام وزارتخانه ربطی ندارد.
در این خصوص «مهرداد لاهوتی» نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز با اشاره به اینکه صنعت، تجارت و تولید باید به هم گره بخورد گفت: مدیر تولید و تجارت باید یکی باشد و احیای مجدد وزارت بازرگانی یعنی از این پس ما وزارت واردات خواهیم داشت. حال که مشکلات اقتصادی و تحریم، ارز و قاچاق را در کشور داریم این مشکلات را رها کنیم و به دولت اجازه دهیم در دو سال باقیمانده، تمام هموغم خود را برای تفکیک این دو وزارتخانه بگذارد!
با تمامی این اوصاف، به نظر میرسد دولت هنوز در بهکارگیری رویههای تأثیرگذر بر اوضاع تجاری و صنعتی کشور تعلل دارد و آن را به موضوعاتی گره میزند که تأثیر عملی آنها قابلاندازهگیری واقعی نیست؛ ولی چنانچه دولت اراده عملی برای استقرار شرایط مناسب اقتصادی کشور داشته باشد میتواند از ظرفیتهای موجود در حوزههای مدیریتی وزارت صمت در همه ابعاد بهره ببرد و تفکر انتزاع را با رویکردی اجرایی برای حل مشکلات در درون خود جایگزین کند.
انتهای پیام/4083/ن
انتهای پیام/