دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1394 - 14:13

ایران به باشگاه دارندگان نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای آسیا پیوست

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با تاکید بر اینکه سه کشور ژاپن، چین و هند در آسیا دارای نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای هستند، گفت: با وارد شدن سد و نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه به مدار، ایران سه درصد سهم آسیا را به خود اختصاص داد و به باشگاه دارندگان این نوع نیروگاه پیوست.
کد خبر : 36470

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا محمد رضازاده در مراسم بهره‌برداری از تمامی واحدهای نیروگاه سیاه‌بیشه به عنوان نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور با بیان اینکه سد و نیروگاه سیاه بیشه از دو سد بالا دست و پایین دست تشکیل شده است، افزود: این نیروگاه برق را در ساعات کم‌باری تامین می‌کند و در ساعات پر باری نیز با پمپاژ آب از سد پایین به بالا به مصرف می‌رساند.


وی با تاکید بر اینکه نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه در کمتر از 30 ثانیه وارد مدار می‌شود، تصریح کرد: نیروگاه‌های حرارتی در صورت گرم بودن حداقل دو ساعت و در صورت خاموش بودن حداقل 24 ساعت زمان برای وارد شدن به مدار نیاز دارند، کما اینکه استهلاک نیروگاه‌های حرارتی بالا است.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره هزینه‌های سد و نیروگاه سیاه‌بیشه نیز اظهار کرد: یک هزار و 400 میلیارد تومان برای این بخش هزینه شده که بخش زیادی از آن از طریق اوراق مشارکت تامین شده است.


همچنین مجری طرح سد و نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه نیز در این مراسم با بیان اینکه این نیروگاه در فروردین ماه به صورت آزمایشی و در خرداد ماه امسال به صورت تجاری شروع به تولید کرده است، گفت: در مجموعه این سد و نیروگاه دو سد با ظرفیتی معادل 4/3 میلیون متر مکعب وجود دارد که آبگیری آن از مهر ماه سال 70 آغاز و در اردیبهشت ماه سال 91 پایان یافته است.


محمود اخوان افزود: میان سد بالا و پایین حدود 2/9 کیلومتر توسط سیستم آب بند ارتباط هیدرولیکی برقرار شده است.


وی با تاکید بر اینکه نخستین شفت مایل در کشور در این سد به کار رفته است، اظهار کرد: در قسمت فولادی سد 10 هزار تن فولاد به کار رفته است که به علت نبود امکان انتقال ورقه‌های فولاد از مسیر جاده چالوس به سیاه بیشه، کارگاه ساخت لوله نیز در کنار سد تعبیه شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب