از موسیقی پیچیده تا آسان در آثار خارجی جشنواره موجود بود
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بیستمین نشست «شب موسیقی» با موضوع «بررسی جشنواره موسیقی فجر» شامگاه یکشنبه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. رضا مهدوی در این برنامه میزبان شاهین فرهت، دبیر جشنواره موسیقی فجر و شهرام صارمی، مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر بود.
فرهت در مورد سیاست اجرایی جشنواره امسال گفت:تم اصلی، اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود. ما تلاش کردیم از ژانرها و سبک های مختلف حضور داشته باشند.
تمام اتفاقات جشنواره طبق آیین نامه بود
صارمی در مورد سیاست ارتقای کیفی جشنواره توضیح داد: آیین نامه ای برای جشنواره تصویب شد که تقریبا تمام اتفاقاتی که در جشنواره افتاد از روی آن آیین نامه بود. اینکه ما تا چه حدی موفق بودهایم بحث دیگری است. در مورد کیفیت جشنواره هم مخاطبین و اهل موسیقی باید نظر دهند. ارتباطات من با همه هنرمندان بسیار قوی و وسیع است و من از تمام این پتانسیل برای دعوت دوستان استفاده کردم. حدود 90 اجرا در اجناس مختلف موسیقی، داشتیم. موضوع بعدی که بسیار برای من مهم بود، حضور مراکز آکادمیک موسیقی مثل دانشگاه تهران بود. چند گروه بعد از 15 سال در جشنواره حضور پیدا کردند. از نوجوانان نیز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم.
حضور آثار استاد فرهت در جشنواره به عنوان دبیر جشنواره، مورد انتقاد قرار گرفته است. ایشان در پاسخ به این انتقاد گفت: من نمیدانم که آیا در این مورد چیزی در آییننامه هست یا خیر، اما من حدود 15 سال بود که هیچ کاری را در ایران اجرا نکرده بودم و همه در اینباره به من اعتراض میکردند. من کار کنسرتو ویولون را برای امین غفاری و به درخواست ایشان ساختم و کار دیگر را نصیر حیدریان پیغام داد که اگر شما کاری برای زهی دارید، من میخواهم اجراکنم. در مورد تیریو من اصلاً نگفته بودم و خود گروه آن را اجرا کردند. در آخر من فکر میکردم برای ایران پرستیژ است و کار خوبی را انجام میدهم.
امسال اولین سالی بود که فراخوان داشت
صارمی در پاسخ به این پرسش که اعضای هیئت انتخاب چگونه انتخاب شدهاند گفت: این انتخاب بر اساس آییننامه بوده است. وی در ادامه قسمتی از آیین نامه را خواند.
صارمی افزود: امسال اولین سالی بود که فراخوان داشت. حدود 25 گروه از بخش فراخوان انتخاب شدند. هیئت انتخاب بر اساس نمونه ارسالی نظر میدهد.
فرهت در مورد انتخاب آثار خارجی گفت: من آثار را به تنهایی انتخاب نکردم و نظر هیئت انتخاب بوده است. اما انواع موسیقیها از پیچیده تا بسیار آسان در جشنواره بوده است.
آیا جشنواره نگاه گیشهای داشت یا علمی؟
صارمی بیان کرد: موسیقی جشنواره باید در چهارچوب موسیقیای باشد که در کشور هست. اما بیشتر اجراها به جز پاپ گیشهای نبودند.
فرهت جنبه گوناگون بودن موسیقی در جشنواره امسال و اجرای کارهای ایرانی توسط گروههای خارجی و شناساندن هنر ایرانی به غیر ایرانیها را از رخدادهای پر رنگ جشنواره دانست.
صارمی در پاسخ به برخی انتقادات در مورد کم بودن اجراها در این دوره آمار دوره های قبل را که تعداد اجراهایشان کمتر بوده را خواند. وی در مورد حضور بانوان در جشنواره گفت: امسال 35 درصد از هنرمندان در جشنواره خانم بودهاند که تعداد بیشتری نسبت به سالهای گذشته است.
فرهت در مورد مسئله داوری آثار گفت: سالهایی که جشنواره رقابتی بود می گفتند مگر اینجا مسابقه است و سالهایی که نبود می گفتند چرا نیست. به دلایلی امسال تصمیم گرفتیم جشنواره رقابتی نباشد.
در ادامه برنامه، رضا مهدوی از وزارت ارشاد، دکتر حسینی و به خصوص معاونت امور هنری که در مدت کوتاه حضورشان، دفتر موسیقی را ارتقا دادهاند و سبب تسهیل کارها شدهاند، تشکر کرد.
حوزه فرهنگ نیاز به برنامه ریزی دراز مدت دارد
شاهین فرهت درباره این که چرا جشنواره موسیقی فجر تبدیل به برند نشده است مسئله پخش آثار در قالب سی دی را از عوامل مهم خواند.
صارمی پاسخ داد: در حوزه فرهنگ باید برنامهریزی دراز مدت شود. هر وقت این کار را کردیم جشنواره ما نیز برند میشود.
یک عده تنها در حاشیه دیده میشوند
صارمی در صحبت پایانی گفت : من به مسئولین گفتهام که دیگر هیچ وقت در هیچ جایی که با این ترکیب بخواهد کار موسیقی انجام شود حضور پیدا نخواهم کرد. ظرفیت جامعه موسیقی بسیار پایین است. متأسفانه یک عده تنها در حاشیه دیده میشوند.
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شبهای هنر» است که به تهیهکنندگی حبیبالله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شبها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه 4 سیما پخش میشود.
انتهای پیام/4072/
انتهای پیام/