«خونه مادر بزرگه»، ترکیبی از موسیقی دشتی و موسیقی فانتزی بود
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب موسیقی» در سیزدهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه با موضوع «آسیب شناسی موسیقی کودک» به روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. رضا مهدوی در این برنامه میزبان بهرام دهقانیار، آهنگساز و ندا نصیری، مربی و کارشناس موسیقی کودک بود.
در بخش ابتدایی برنامه، پدر بهنام صفوی، مهمان تلفنی برنامه از بهبود حال ایشان خبر داد و از تمام مردم و رسانهها تشکر کرد.
برنامه ریزی دقیق کانون، سبب تولید موسیقی کودک دهه 60
بهرام دهقانیار در مورد تولیدات کانون پرورش فکری کودکان گفت: کانون در دورهای با یک برنامهریزی دقیق شروع به تولید موسیقیهایی کرد که هنوز قابل دفاع هستند. من نمیدانم چرا این روند متوقف شد، اما ای کاش این اتفاق نمیافتاد. اگر این حرکتی که توسط استاد احمد پژمان، که تحصیلات و خلاقیت کافی و شناخت محیط ذهنی کودک را داشتند، شروع شده بود ادامه پیدا میکرد الان ما مجبور به نقد وضعیت موجود نبودیم.
هر متد و موسیقی به شرط بومی سازی شدن، آثار مثبتی خواهد داشت
نصیری در مورد «اُرف» که سازی آلمانی است توضیح داد: ایده کلی «کارل ارف» این بود که این متد به هر کشوری می رود بومی سازی شود. هر متد و موسیقی به شرط بومیسازی آثار مثبتی خواهد داشت.
وی در مورد استفاده از یک متد ایرانی گفت: وقتی متدی وجود دارد، تمام ابزارها نیز متناسب با آن است و کنار گذاشتن آن و جایگزینی متد جدید هم نیروی عظیمی میخواهد و هم زمان میبرد. خوشبختانه این اتفاق در حال انجام است و گروههای مختلفی قدمهای بزرگی برداشتهاند، اما چون با هم در ارتباط نیستند و به صورت تیمی فعالیت نمیکنند زمان میبرد.
«خونه مادر بزرگه»، ترکیبی از موسیقی دشتی و موسیقی فانتزی کودک
دهقانیار، سازنده آهنگ «خونه مادر بزرگه»، در مورد ماندگاری و هویت اصیل موسیقی کودک در دهه 60 گفت: پیش زمینهای برای تولید این آثار فراهم بود و آن عبارت بود از آموزش درست و علمی ساز پیانو و آماده بودن برای پذیرایی از انواع قالبهای موسیقی سالم.
اینها به شناخت من کمک میکرد تا بفهمم آهنگسازان کشورهای دیگر چگونه موسیقی میساختند. وقتی من پیانو کار میکردم، با آثار آهنگسازانی آشنا شدم که برای کودکان موسیقی ساخته بودند. من اینها را، به خصوص ساختههای آهنگسازان روس را، مورد بررسی قرار دادم و دیدم اگر از ملودی موسیقی خودمان استفاده کنیم ولی ترکیبات هارمونیک و ساختمان اثر جهانی باشد به فرم ساختاری خاصی می رسیم؛ این همزمان شد با آشنایی من با خانم مرضیه برومند که سفارش کار «خونه مادر بزرگه» را دادند و چون فضای داستان در شمال اتفاق میافتاد من موسیقی دشتی را با موسیقی فانتزی کودک ادغام کردم که منجر به آن تم شد.
وی درباره «زیر گنبد کبود» توضیح داد: موسیقی آن مدرنتر بود ولی باز هم ساختار برمیگشت به موسیقی خودمان.
سادگی، تکرار و تقلید از عوامل جذابیت و ماندگاری این آثار
نصیری ، سادگی، تکرار و تقلید را از عوامل جذابیت و ماندگاری این آثار ذکر کرد و ادامه داد: برای من بسیار مهم است که نوزادان و نوپاها با موسیقی خودمان آشنا شوند بدین معنا که موسیقی خوب بشنوند. برای انتخاب نوع موسیقی که کودک میشنود باید توجه داشت که موسیقیها خیلی غمانگیز نباشند. برای بچه های زیر دو سال تمپوهای خیلی بالا یا خیلی پایین به دلیل ایجاد تفاوت در ضربان قلب کودک، مناسب نیستند.
پتانسیل بالای سازهای ایرانی برای ساخت موسیقی کودک دارند
دهقانیار در پاسخ به این سئوال که سازهای ایرانی چقدر باید در تولید موسیقی کودک استفاده شوند گفت: از تمام سازها می توان استفاده کرد. هر سازی شخصیت و تعریفی برای خودش دارد و با مهارت نوازنده می شود ترکیبات صوتی زیبایی از ساز بیرون کشید. سازهای ایرانی بسیار پتانسیل بالایی برای ساخت موسیقی کودک دارند.
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که چه فاکتورهایی برای ساختن یک سرود برای مدارس باید در نظر گرفته شود گفت: ترانه کودک در بخش ادبیات باید بندهای کوتاه داشته باشد و این امکان را بدهد که بچهها راحت دکلمه کنند. اما در بخش آهنگسازی زیر ساختها بسیار اهمیت دارد، جملهها باید با ایجاز و کوتاه و شیرین و بانمک ساخته شوند.
نصیری در رابطه با شعر و ترانه برای کودکان گفت: باید درک انتزاعی کودکان در مورد شعر در نظر گرفته شود و این به گرایش کودکان به آن شعر کمک میکند. حتی بچههای زیر سه سال نیز قابلیت درک شوخ طبعی در شعر را دارند. موسیقیهای پر هیجان امروزه معمولاً بیدقتی در انتخاب شعر دارند و این باعث می شود که کودک واکنش خوبی به آن نداشته باشد.
استفاده از ریتم موسیقی بزرگسال برای کودک، ضربه به سلیقه کودک
دهقانیار در پاسخ به این پرسش مجری که چه ریتمهایی برای موسیقی کودک مناسب میدانید گفت: در ساختار آهنگسازی برای کودک ریتم یکی از مهمترین عناصر است. قطعات دو ضربی و سه ضربی اگر صحیح استفاده شود مناسب هستند. یکی از اشتباهات عمدهای که من میبینم اکثراً در ساختار موسیقی کودکان به خصوص در نسل جدید میشود استفاده از ریتم موسیقی بزرگسال برای ساخت موسیقی کودک است.این بزرگترین ضربهای است که به سلیقه یک کودک وارد می شود.
موسیقی، ارتقاء دهنده مهارت های فردی، اجتماعی و ذهنی
دهقانیار درباره اصلاح موسیقی کودک کشور بیان کرد: موسیقی فقط برای بازی و شادی نیست، موسیقی یک تأثیر روانشناسانه و خلاقانه روی مغز و روان کودک دارد. ما باید از تمام استعدادهایی که از تمامی مراکز موسیقی چه در داخل و چه در خارج از کشور فارغ التحصیل می شوند، به جای آماتورهایی که به واسطه دستمزد پایین با یک کیبورد در حال فعالیت هستند، دعوت به همکاری کنیم.
نصیری در پایان گفت: فارغ از اینکه بخواهیم بچهها نوازنده شوند یا نه، بسیار خوب است که موسیقی را ارتقاء دهنده مهارت های فردی، اجتماعی و ذهنی در نظر بگیریم.
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شب های هنر» است که به تهیهکنندگی حبیبالله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شبها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه 4 سیما پخش میشود.
انتهای پیام/4072/
انتهای پیام/