دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1394 - 15:53

مپنا به جمع 4 کشور توربین‌ساز برجسته دنیا پیوست

مدیرعامل مپنا با تاکید بر اینکه این شرکت در میان چهار توربین‌ساز برجسته دنیا قرار دارد، گفت: به دنبال افزودن دو محصول جدید به سبد کالایی گروه مهندسی مپنا هستیم که یکی از آنها تولید برق بدون نیاز به زیرساخت‌های یک نیروگاه است.
کد خبر : 36272

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عباس علی‌آبادی در مراسم تحویل نخستین ژنراتور 25 مگاواتی ساخت داخل با بیان اینکه ساخت این توربین نشان از وجود قابلیت مهندسی بالا در کشور است، افزود: ما برای ساخت یک محصول در داخل عموما دو المان اقتصادی بودن یا گلوگاه بودن را در نظر می‌گیریم.


وی تصریح کرد: مدیرعامل زیمنس آلمان در دیداری گروه مپنا را جزو 4 توربین‌ساز توانمند دنیا عنوان کرد، اما اکنون مپنا از زیمنس نیز عبور کرده است.


او با تاکید بر اینکه ما در کشور باید بیش از هر چیز به دانش و توان نیروی انسانی تکیه کنیم، ادامه داد: خوشبختانه نیروی جوان آموزش‌دیده در دانشگاه‌های کشور در دسترس هستند.








استفاده از یک توربین گازی ساخت داخل 300 میلیون دلار برای کشور صرفه جویی اقتصادی خواهد داشت،. همچنین یک توربین 25 مگاواتی می‌تواند یک شهر را برق رسانی کند

مدیرعامل مپنا با تاکید بر اینکه ایران تنها،کشوری نفتی شناخته نمی‌شود، عنوان کرد: دولت باید با خلق پول مجازی محرک لازم برای به راه افتادن چرخ صنعت را فراهم کند.


وی با بیان اینکه استفاده از یک توربین گازی ساخت داخل 300 میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی اقتصادی و منفعت خواهد داشت، گفت: یک توربین 25 مگاواتی می‌تواند یک شهر را برق رسانی کند.


علی آبادی با بیان اینکه با وجود این توربین 25 مگاواتی نیازی به زیرساخت‌های یک نیروگاه برای تولید برق وجود ندارد، افزود: امیدواریم سازمان مقابله با حوادث غیر مترقبه حمایت لازم برای تولید این محصول را انجام دهد. البته وزارت نیرو نیز می‌تواند از این توربین‌ها در زمان پیک بار در هر نقطه دلخواه استفاده کند.


وی با تاکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم در ساخت توربین‌های 45 مگاواتی نیز از گلوگاه‌های تکنولوژی عبور کنیم، عنوان کرد: گروه مپنا به دنبال تولید توربین‌های 45 مگاواتی با تکنولوژی جدیدی است که تا کنون در ایران وجود نداشته و امیدواریم تا پایان سال این محصول را عرضه کنیم.


احتمال افزایش قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر


همچنین معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این مراسم با بیان اینکه تا کنون انرژی‌های تجدید پذیر از نیروگاه‌ها در صورت استفاده از تجهیزات داخل با 15 درصد قیمت بیشتر خریداری میشد، گفت: در هفته جاری پیشنهاد افزایش قیمت خرید انرژی‌های تجدید با شرط استفاده از تجهیزات داخلی از 15 به 30 درصد به هیات دولت ارسال شده است.


هوشنگ فلاحتیان با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خرید انرژی‌های تجدید پذیر تمهیدی برای جلوگیری از واردات آسان تجهیزات در این بخش است، افزود: ما باید تکلیف خود را در انتخاب سبک انتقال تکنولوژی و یا حمایت از ساخت داخل روشن کنیم تا مسیر منتهی به بهبود فضای کسب و کار را در پیش بگیریم.


وی تصریح کرد: ما باید صرف نظر از مسائل حاشیه‌ای از مپنا به عنوان یک مسئولیت ملی حمایت کنیم تا سرمایه‌ها و زیر ساخت‌های کشور حفظ شود، چرا که به عقیده من مپنا یک سرمایه ملی است.








افزایش قیمت خرید انرژی‌های تجدید پذیر تمهیدی برای جلوگیری از واردات آسان تجهیزات در این بخش است

فلاحتیان با تاکید بر اینکه مخالفتی با خصوصی سازی ندارم، اظهار کرد: اگر در سال‌های گذشته مشکل تامین برق در کشور نداشتیم، این امر تنها به واسطه ساخت داخل و فراهم بودن زیر ساخت‌ها بود و در این میان تولیدکنندگانی هم که در شرایط تحریم‌ها دچار چالش شدند، تقصیری نداشتند.


معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از انعقاد قراردادهای سنگین با مپنا برای حمایت بیشتر از این گروه خبر داد و بیان کرد: برای حمایت از گروه مهندسی مپنا بیش از 90 درصد واحدهای گازی که باید تبدیل به سیکل ترکیبی شوند، با این گروه قرارداد منعقد کردهاند. همچنین قراردادی نیز برای تولید حدود 7 هزار مگاوات برق از بخار با اعتباری بیش از 21 هزار میلیارد تومان با مپنا منعقد شده است.


وی گفت: اگر توربین های 165 مگاواتی فعلی نیز به 185 مگااوت ارتقا یابند، در واقع ظرفیت تولید در هر یک از آنها به میزان 10 درصد افزایش خواهد یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته