باید بهسرعت از فناوری نرم در سیستم آموزشی کشور استفاده کنیم
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدمهدی زاهدی صبح امروز در همایش ملی روانشناسی مدرسه که در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: در حوزه آموزش سند تحول بنیادین هنوز آنچنانکه باید از نظر محتوایی اجرایی نشده است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در چهلسالگی انقلاب به دستاوردهای مهمی در حوزه آموزشوپرورش رسیدهایم و در بسیاری از شاخصها حتی از میانگین جهانی بالاتر هستیم.
وی در خصوص این تغییرات بنیادی افزود: شیوه نگارش و پوشش تحصیلی در سالهای پس از انقلاب تغییر کرده است؛ تعداد مدارس بسیار زیاد شده و ساخت ۲۴ کلاس در روز و یک هنرستان در هفته ما را در این زمینه از شاخصهای جهانی بالاتر برده است.
زاهدی با اشاره به اینکه در سال ۵۵ جمعیت باسواد ۴۷ درصد بوده اما امروزه این رقم به ۹۰ درصد رسیده است، ادامه داد: باید به دنبال مدرسه کارآمد باشیم و به دنبال مدرسهای باشیم که بتواند آینده کشور را بهخوبی ساماندهی کند و کشورداری و حکمرانی خوبی داشته باشد.
وی افزود: مقام معظم رهبری ایجاد امید به آینده در دانشآموزان را مهمترین و ریشهایترین وظیفه آموزشوپرورش میداند و بر اساس این رهنمود باید بتوانیم تمرکززدایی و انعطافپذیری را در کشور داشته باشیم؛ این انعطافپذیری میتواند تحرک و شادابی را داشته باشد.
وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم وزارت آموزشوپرورش را از سیاستبازی دور کنیم و در دورههایی به سیستم آموزشی ظلم کردیم که دانشگاه و مدرسه را به سیاسی بازی وارد کردیم.
زاهدی در ادامه خاطرنشان کرد: در آموزشوپرورش باید سند تحول اصل باشد و با تغییر دولتها نباید این هدف اصلی دستخوش تغییر و القائات سیاسی قرار گیرد.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر باید مدرسه را سنگر قرار دهیم و از آن حمایت کرد. باید ارتباط بین پشت سنگر و جبهه اصلی باشد و پشتیبان جدی باشد.
وی تأکید کرد: فضای مجازی را نمیتوان نادیده گرفت چون روزبهروز پررنگتر شده و مدرسه نیز باید با این فضا آشنا شود و در این زمینه آموزش مهارتی نیاز داریم. باید بهنوعی از فضای مجازی استفاده کنیم.
وی تأکید کرد: هنوز به بحث فناوری نرم وارد نشدهایم. مدام از فناوری نانو، هوافضا و علوم سخت صحبت میکنیم درحالیکه فناوری نرم روشها و هنجارهایی است که رفتارهای انسان و هدفهای آن را مورد بررسی قرار میدهد.
زاهدی خاطرنشان کرد: اگر در مورد این فناوری کار نکنیم خیلی زود دیر میشود درحالیکه اگر درست از آن استفاده کنیم میتوانیم امیدوار باشیم که میتوانیم تغییرات ساختاری در مدارس ایجاد کنیم.
انتهای پیام/4087/
انتهای پیام/