راه اجرای سند تحول بنیادین، تربیت معلم است
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا نشست هماندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در دوران بعد از انقلاب با موضوع «مدرسه تراز تمدن اسلامی، چالشها و راهبردها» صبح امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
در این مراسم غلامعلی حداد عادل در خصوص برگزاری چنین برنامههایی گفت: نباید ارتباط مدیران سابق با رؤسای جدید در هر سازمانی قطع شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه افزود: «مدرسه تراز تمدن اسلامی» را باید تعریف کرد و این قله بلندی است که آرمانگرایی منطقی در آن دیده میشود؛ زیرا ملتی که آرزوی بزرگ نداشته باشد، به جایی نمیرسد و نباید زمان آرزوهای بزرگ برای ما سپری شده باشد و باید گفت «مدرسه تراز تمدن اسلامی» آرزوی بزرگی است.
حدادعادل خاطرنشان کرد: برخی معتقدند تعریف مدرسه مورد نظر در سند تحول آمده است.
وی ادامه داد: با سند تحول نمیشود مخالفت کرد، زیرا محتوای آن مسائل روز است؛ اما موضوعی که اینجا بهنظر میرسد، این است که آموزش و پرورش توان اجرای جبههای سند تحول را ندارد و وضع فعلی مؤید این مطلب است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: بررسیهایی انجام شد تا ببینیم چه میزان این سند در بخشهای مختلف انجام شده است و مشخص شد که هنوز اجرای آن در بسیاری از قسمتها صورت نگرفته است.
حدادعادل با تأکید بر اینکه از میان راههای موجود برای اجرای سند تحول باید یکی را انتخاب کنیم افزود: تربیت معلم راهی است که باید برای اجرای سند تحول باید انتخاب کنیم و اگر ما ناچار باشیم یک موضوع برای اصلاح آموزش و پرورش انتخاب کنیم، آن تربیت معلم است.
وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب، تربیت معلم تا دوره راهنمایی در اختیار آموزش و پرورش بود و در دانشسراها، برای مناطق شهری و روستایی فوقدیپلم تربیت میکرد و دبیر هم از دانشگاه تربیت معلم به مدارس اعزام میشد.
حدادعادل با اشاره به اینکه در آن زمان با وزارت علوم چالشهایی داشتیم، ادامه داد: اختیار دست ما نبود و هر چه با وزیر علوم صحبت میکردیم، نتیجه نداشت و تربیت معلم برای آنها معنا نداشت زیرا وزارت علوم تا زمانیکه دانشگاههای مهم برایش اهمیت داشت، سراغ تربیت معلم نمیرفت و از نظر کمی و کیفی از آموزش و پرورش تبعیت نمیکرد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: لایحهای تهیه کرده و آن را به شورای انقلاب فرهنگی بردیم که این دانشگاه در اختیار آموزش و پرورش باشد و به همین دلیل، دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، هنور تربیت معلم نتوانسته پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش باشد اضافه کرد: مطابق آمار معاونت نیروی انسانی آموزش و پرورش، تا سال ۱۴۰۰، حدود ۳۲۰ هزار معلم از آموزش و پرورش بازنشسته میشوند و این در حالی است که ظرفیت دانشگاه در این چهار سال حدود ۷۰ هزار نفر است.
حدادعادل در ادامه با اشاره به اینکه شهید رجایی و شهید باهنر این موضوع را خوب میدانستند ادامه داد: شهید رجایی اعتقاد داشت راه اصلاح آموزش و پرورش، تربیت معلم است و به نظر میرسد این راه درستترین راه است؛ زیرا از این طریق نیروهای مؤمن و انقلابی تربیت و به مدارس فرستاده میشود و آنها خودشان میتوانند نقشه راه آموزش و پرورش را به مرحله اجرا برسانند.
وی در پایان اظهار کرد: بهجای همه کارها، باید سراغ تربیت معلم برویم زیرا اگر معلم خوب تربیت کنیم، میتوانیم اجرای سند تحول را به مدارس واگذار کنیم؛ زیرا تربیت این معلمان میتواند هم الگوی تربیتی برای دانش آموزان باشد و هم میتوان اجرای سند تحول را به آنها واگذار کرد.
انتهای پیام/۴۰۸۷/خ
انتهای پیام/