دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1397 - 14:20
صائینی تشریح کرد:

اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با انواع سرطان‌

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با انواع سرطان‌ها را تشریح کرد.
کد خبر : 360393
محمدرضا-صائینی.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از زنجان، محمدرضا صائینی در کنفرانس یکروزه غربالگری، تشخیص و درمان سرطان‌ها با محور «پویش ملی مبارزه با سرطان» که در محل سالن مرکز آموزشی ـ درمانی بیمارستان ولی‌عصر(عج) زنجان برگزار شد با پرداختن به دلایل مرگ و میر در جهان از طریق بیماری‌های غیرواگیردار اظهار کرد: سالانه شاهد مرگ و میز 38 میلیون نفر در جهان هستیم که از بین 17.5 میلیون نفر مبتلا به بیماری‌های غیرواگیردار 2.8 میلیون نفر بر اثر ابتلا به انواع سرطان‌ها، 4 میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی و 5.1 میلیون نفر بر اثر ابتلا به دیابت از دنیا می‌روند.


وی با تأکید بر اینکه هنوز در کنترل بیماری‌های واگیردار اقدام خاصی انجام نداده‌ایم، تصریح کرد: هرچند در راستای ریشه‌کنی فلج اطفال و حذف سرخک اقداماتی انجام شده، اما در کنترل بیماری‌هایی همچون تب مالت ضعیف عمل کرده‌ایم.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه طبق آمار، وزارت بهداشت و درمان فقط 18 درصد در کنترل بیماری‌ها نقش دارد، اضافه کرد: در کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در جامعه تک‌تک افراد می‌توانند، نقش اثرگذار داشته باشد و وزارتخانه تنها راهبری و هدایت مسیر را دنبال می‌کند.


مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور 43 درصد است


صائینی در بخش دیگری از سخنان خود با پرداختن به آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار در کشور تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور در سال 94 ، 44.1 درصد گزارش شده که این آمار در سال 96 به مرز 43 درصد رسید و این در حالی است که مرگ و میر ناشی از سرطان در سال 94 به مرز 16 درصد رسیده بود و دو سال بعد این میزان 14.9  درصد کاهش داشت.


هزینه 2800 میلیون دلاری درمان بیماری‌های سرطان


وی در ادامه درباره هزینه‌های درمان بیماری سرطان را یادآور شد و افزود: هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم سرطان در ایران رقمی معادل 2 هزار و 800 میلیون دلار گزارش شده که از این میزان رقم هزینه‌های مستقیم 800 میلیون دلار، جراحی 200 میلیون دلار و هزینه‌های داور 400 میلیون دلار برآورد شده است.


وضعیت متوسط ایران در سرطان


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در ادامه به وضعیت ایران در ابتلا به سرطان و مقایسه آن با کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: به طور کلی ایران در دنیا وضعیت متوسطی در بین کشورهای مختلف دارد، به‌طوری‌که هم ردیف کشورهای همجوار و نزدیک به کشورهای جنوب شرق آسیا و روسیه هستیم و حتی کشورهای آمریکای لاتین نیز وضعیت مشابه با کشورمان را دارند و البته در کشورهای قاره اقیانوسیه آمار ابتلا به سرطان بالا گزارش شده است.


آمار ابتلا به سرطان معده در زنجان بالاست


صائینی، سرطان معده، سینه، پوست و پروستات را جزء سرطان‌های شایع در کشور معرفی کرد و افزود: در مقایسه با انواع سرطان‌ها در کشور، استان زنجان در سرطان معده آمار به مراتب بالاتری نسبت به متوسط کشوری دارد.


وی، بیماری سرطان را دومین عامل مرگ و میر در جهان اعلام کرد و گفت: با ادامه روند کنونی احتمال می‌رود، این بیماری در هزاره سوم رتبه نخست بیماری‌های غیرواگیردار را از آن خود کند.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با پرداختن به تحقیق انجام گرفته در استان‌های شمالی و شمال غرب کشور درباره آمار ابتلا به انواع سرطان‌ها بیان کرد: استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و حتی گیلان در ابتلا به سرطان معده وضعیت مشابهی دارند و طبق بررسی انجام گرفته مصرف نمک در این استان‌ها بالا گزارش شده است.


صائینی با تأکید بر اینکه انواع سرطان با سن افراد ارتباط مستقیم دارد، بر لزوم بهره‌بردن از سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی تأکید کرد و یادآور شد: این روزها با گسترش زندگی شهری و مشغله‌های روزمره، استرس بیش از هر زمان دیگری گریبانگیر افراد است و باید بیش از گذشته برای کنترل و پیشگیری از آن قدم برداشت.


وی، مصرف سیگار را عامل بروز 90 درصد سرطان‌های ریوی، 80 درصد برونشیت‌های مزمن و 25 درصد بیماری‌های ریوی اعلام کرد و افزود: هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف 100 تا 200 نخ سیگار است و این در حالی است که گرایش خانم‌ها به مصرف دخانیات روز به روز بیشتر شده است.


اقدامات پیشگیری برای مقابله با انواع سرطان‌ها


به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، غربالگری سرطان‌های شایع در استان زنجان همچون سرطان سینه، پروکسی و سرطان روده بزرگ انجام و در نهایت 20 فرد مبتلا به این بیماری‌ها شناسایی شدند.


صائینی با اعلام اینکه بیش از یک سوم بیماران سرطانی در صورت تشخیص زودرس در مرحله اولیه قابل درمان هستند، اضافه کرد: نیمی از سرطان‌ها با آنچه که ما می‌خوریم در ارتباط هستند و در این راستا بهبود شیوه زندگی سالم و تغذیه صحیح ضروری است.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته