دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1397 - 11:24
عامری عنوان کرد:

ایجاد موج بزرگ بیماری سرطان به دلیل افزایش روند سالمندی در کشور

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تصمیمات برخی از مسئولان به مشکلات درمان سرطان دامن زده و تغییر درروند آموزشی، ازجمله این مسائل است.
کد خبر : 355652
Web_F070219NS14-635x357.jpg

احمد عامری در گفتگو خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ارتباط با چالش‌های موضوع سرطان اظهار کرد: متأسفانه این بیماری در حال تبدیل‌شدن به معضل اصلی بهداشتی کشور است و افزایش سن جمعیت در بیشتر شدن این بیماری مؤثر بوده است.


وی با بیان اینکه افزایش سن یکی از فاکتورهای خطر بروز سرطان است،‌ گفت: به دلیل سالمند شدن جمعیت ایران، پیش‌بینی می‌شود که پیک بزرگی از بیماری سرطان پیشِ رو باشد که البته می‌توان با اقدامات به‌موقع از بخشی از این بیماری پیشگیری کرد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تحریم، کمبود بودجه و گرانی‌ها ازجمله مشکلاتی است که درمان سرطان را با چالش مواجه کرده است، گفت: در این شرایط تصمیمات برخی از مسئولان به مشکلات دامن زده است که اخلال در روند آموزشی، ازجمله این مسائل است.


عامری گفت: در سال 92،  دوره سه‌ساله رشته رادیوتراپی انکولوژی به تصمیم استادان آن رشته، چهار ساله شد و اکنون پزشکان عمومی برای دریافت مدرک تخصص باید این دوره را طی پنج سال بگذرانند و درواقع یک سال دیگر به این دوره افزوده‌ شده است و این در حالی بوده  که  در یک سال اول این دوره پنج‌ساله، افراد باید دوره‌های داخلی را طی کرده و این مسئله مخالفت بسیاری از استادان این رشته را به همراه داشته است.


وی با اشاره به اینکه افزایش دوره رشته رادیوتراپی انکولوژی از چهار سال به پنج سال سبب هدر رفت بودجه‌های آموزشی می‌شود، گفت: هزینه‌های آموزش باید هدفمند باشد و مسائل پیش‌آمده، دست و پای پزشکان را برای ارائه خدمات بسته است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: رشته رادیوتراپی انکولوژی سابقه 45 ساله داشته و یکی از رشته‌های سرطان‌شناسی است که همیشه به‌روز بوده و مصوبات اخیر سبب ایجاد ابهاماتی برای پزشکان شده است.


وی گفت: طی نامه‌ای به وزارت بهداشت استادان و صاحب‌نظران برجسته، نظرات خود و مشکلات پیش‌ِ رو را اعلام کرده ولی متأسفانه اقدامی در این راستا  انجام نشده است.


عامری ادامه داد: این مشکلات در حالی بوده که مسئولان معتقد به افزایش پزشک و سهمیه‌ها هستند و اکنون نیمی از پزشکان درمانگر سرطان با چالش مواجه شده‌اند و انگیزه خدمت‌رسانی در بسیاری از این افراد با اختلال مواجه است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وزارت بهداشت با تغییر نام رشته رادیوتراپی انکولوژی بدون تغییر در محتوا ۴۵ ساله آن، درصدد خارج کردن بخش عظیمی از ارائه‌دهندگان خدمات به بیماران مبتلا به سرطان است. باید توسط مراجع بالاتر رسیدگی عاجل شود؛ چراکه اعتماد پزشک و بیمار برای بسیار از ارائه‌دهندگان خدمت در اقصی نقاط کشور در حال آسیب دیدن است و اگر فشار هیئت مدیره انجمن رادیوتراپی انکولوژی نبود، نصف کشور، امروز که روز آخر هفته پیشگیری از سرطان است، با تعطیلی مواجه می‌شد.


انتهای پیام/4087/ 4007/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
۰
آیا این مطلب از نظر پزشکی یک مطلب علمی است؟ آیا در کشورهای توسعه یافته که از نظر مادی پیشرفته تر هستند و دغدغه واسترس فردا ندارند ، میزان سرطان بالاست؟و ....بیشتر توجه کنیم!
هلدینگ شایسته