دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

هشدار نسبت به قاچاق معکوس برنج

میزان حجم قاچاق معکوس برنج از مرزهای شرقی و غربی کشور رو به افزایش است که ادامه این روند می‌تواند منجر به تکرار شدن سناریو گرانی گوشت درباره برنج شود.
کد خبر : 359058
برنج.jpg

حوزه کشاورزی-گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، برنج همواره از مهم‌ترین محصولات کشاورزی بوده است که در سبد غذایی خانوارهای ایرانی نقش برجسته و انکارناپذیری دارد.


در حقیقت نقش برنج در سفره ایرانیان به‌قدری حیاتی است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی برنج را به‌عنوان نخستین ماده غذایی قلمداد می‌کنند که حذف آن از سبد تغذیه‌ای آنان غیرممکن است.


متأسفانه در شرایط کنونی که بازار گوشت سفید و قرمز التهاب قیمت و گرانی بیش‌ازحد را تجربه می‌کند مسئولان نباید از بازار آشفته واردات برنج به کشور غافل شوند به‌طوری‌که غفلت از بازار برنج می‌تواند سناریو گرانی گوشت سفید و قرمز را درباره برنج تکرار کند.


اگر نگاهی به آمار و ارقام داشته باشیم به این موضوع مهم پی خواهیم برد که در سال جاری میزان واردات برنج به کشور حدود 200 هزارتن نسبت به سال گذشته کمتر شده است اما در مقابل میزان قاچاق معکوس برنج به ایران نسبت به تولید برنج در شهرهای شمالی کشور رشد چشمگیری داشته است که وقوع این اتفاق شرایط را برای خرید برنج مرغوب ایرانی از سوی مردم دشوار کرده است.


با توجه به اینکه میزان مصرف ماهیانه برنج در کشور حدود 150 هزارتن است به نظر می‌رسد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به همراه بخش خصوصی که نقش تولیدکننده برنج را برعهده دارد باید به‌منظور مقابله با پدیده قاچاق معکوس برنج از مرزهای غربی و شرقی اقدام کنند.


موضوع مهم دیگر ارزانی برنج در پاکستان و هند که سهم عمده صادرات برنج به ایران را برعهده دارند از عوامل مهم افزایش میزان قاچاق معکوس برنج به داخل کشور است هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که در شرایط کنونی بانک مرکزی  در تأمین ارز لازم به‌منظور واردات برنج از این دو کشور تعلل کرده است که ادامه این روند می‌تواند با گران شدن برنج در این کشور به‌مرورزمان به ضرر ایران شود.


بنابراین با توجه به اینکه میزان حجم قاچاق معکوس برنج از مرزهای شرقی و غربی کشور رو به افزایش است به نظر می‌رسد در شرایط کنونی دولت با همکاری بخش خصوصی باید در تأمین برنج موردنیاز کشور از طریق واردات یا تولید ملی گام‌هایی مؤثرتری بردارد تا سوداگران بازار برنج را همان بازار گوشت قرمز و سفید در اختیار خود قرار ندهند.


انتهای پیام/4094/4083/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته