دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر انجمن برنج در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

ماجرای شکست ممنوعیت کشت برنج

دبیر انجمن برنج گفت: اعلام ممنوعیت کشت برنج جواب نداد و به غیر از استان‌های شمالی، 14 استان دیگر هم برنج کشت کردند.
کد خبر : 302293

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری آنا اظهار کرد: برداشت برنج آغاز شده و به دلیل اینکه در فصل بهار بارندگی خوبی داشتیم تولید برنج در استان‌های شمالی خوب است.


وی با بیان اینکه 14 استان دیگر کشور نیز همانند سال‌های گذشته به کاشت برنج ادامه دادند، گفت: اعلام ممنوعیت کشت برنج جواب نداد و اگر وزارت جهادکشاورزی با شیوه ترویجی اقدام می‌کرد، شاید کشت در این استان‌ها صورت نمی‌گرفت.


دبیر انجمن برنج تاکید کرد: البته مشکل کشور کمبود آب نیست بلکه ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی است که نمی‌توانیم بارندگی‌های بهار و زمستان را مهار کنیم و در مواقع لزوم هنگام کشت از آنها بهره‌برداری کنیم.


علیزاده شایق با بیان اینکه میزان برداشت برنج کشور نسبت به سال گذشته قطعا با کاهش روبه رو نخواهد بود، گفت: امسال از سطح زیر کشت حدود 600 هزار هکتار، دو میلیون و 200 تن برنج برداشت خواهد شد.


علیزاده شایق درباره میزان نیاز کشور به واردات خاطرنشان کرد: با توجه به تولید کشور، 800 هزار تن کسری خواهیم داشت که با احتساب 200 هزار تنی که باید برای ذخیره‌سازی وارد شود در مجموع یک میلیون تن نیاز به واردات داریم که البته بعید می‌دانم این رقم رعایت شود.


دبیر انجمن برنج با اشاره به کشت دوم برنج گفت: کشت دوم متاسفانه منتفی نشده است و سازمان تحقیقات،موسسه تحقیقات برنج و انجمن برنج کشور هیچکدام این موضوع را تایید نمی‌کنند و در این شرایط که با کم آبی مواجه هستیم نباید کشت دوم صورت گیرد بلکه باید کشت‌های دیگر را جایگزین کرد.


وی افزود: برخی کشاورزان در حال آماده‌سازی برای کشت دوم برنج هستند که اینکار ظلم به افرادی است که نیاز به آب دارند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: برنج کم آبی واردات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته