دیوارهای بتنی میان دانشگاههای علوم پزشکی و مردم باید برداشته شود
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سعید نمکی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان دفاع از برنامههای خود اظهار کرد: خوشحالم که توانستم مورد اعتماد رئیس جمهور برای معرفی به مجلس باشم.
وی افزود: نخستین سؤال در ذهن نمایندگان این است که طرح تحول سلامت به کجا خواهد رفت؟ باید تشکر کنم از کسانی که در سالهای پس از انقلاب برای توسعه زیرساختهای نظام سلامت تلاش کردند.
وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت تصریح کرد: تحول نظام سلامت توانست مشکلات خاصی را از دوش مردم بردارد و بهعنوان کسی که در سازمان برنامه در کنار دکتر هاشمی و تیمش منابع مالی را هدایت و حمایت میکردم بهعنوان یک منتقد به این طرح یقیناً نقاط قوت طرح را بیش از پیش جلو خواهم برد.
نمکی با اشاره به اینکه بستههای حمایتی از بیماران در هزینههای کمرشکن و حمایت از بیماران خاص و صعبالعلاج و ماندگاری طبیب در مناطق محروم از حمایتهایی است که در طرح ادامه خواهیم داد، گفت: طرح دارای نقصانهایی هم بود و باید به جنبههای اقتصادی آن کارشناسانهتر ورود کنیم. تلاش میکنیم طرح را بهگونهای پیش ببریم تا متخصصان اقتصاد سلامت هم آن را بپذیرند.
وزیر پیشنهادی دولت گفت: با اجرای قوانین بالا دستی خصوصاً، تکالیفی مانند پزشک خانواده و سیستم ارجاع و بهخصوص پرونده الکترونیک سلامت که در برنامه ششم به دوش ما گذاشته شد، مشکلات این حوزه را رفع خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه آنچه در زمان وزارت آقای هاشمی بهعنوان مصوبات تأسیس و ایجاد زیرساخت اعم از بیمارستان و فضاهای درمانی موجود است چکهای تضمینی و معتبر است که در تمام شعب ما قابل خرج کردن است، تصریح کرد: هیچ مصوبهای را از دوران قبل بر زمین نخواهم گذاشت و همه را به اتمام میرسانیم.
نمکی تأکید کرد: در بخش بهداشت روزگاری توانستیم با پنج دلار علیه 6 بیماری مزمن مهلک قابل پیشگیری واکسینه کنیم و مرگ و میر را کاهش دهیم. بیماریهای غیرواگیر مانند قلبی عروقی، دیابتها و فشار و ... مشکلاتی است که متأسفانه با واکسیناسیون نمیتوان آن را رفع کرد. بهداشت سالمندان، سالمندان افسرده پر هزینه که جوانی نکرده پیر شدهاند و بحث بهداشت روان پریشان مردم، مشارکت بین بخشی عظیمی را میطلبد که امیدوارم بتوانیم با کمک همه بخشها به پیشگیری در این بخش کمک کنیم.
وزیر پیشنهادی دولت به مجلس اضافه کرد: هنوز بیماریهای واگیرداری مانند ایدز و بیماریهای مشترک انسان و دام، تهدیدکننده سلامت در بخش بیماریهای عفونی هستند، واکسیناسیون در برابر HPV که از بیماریهای ویروسی خطرناک است و بنده در پروتکلها تقدیم کردم باید دنبال شود.
نمکی بیان کرد: در بخش درمان، توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع سلامت و در دسترس بودنش، توسعه پزشکی از راه دور با پکیجهای طراحی شده و تقویت مشارکت خیرین و بخش خصوصی از اولویتهای اولیه برنامههای ماست.
وی گفت: خرید خدمت و دادن امتیاز به بخش خصوصی برای ماندگاری در مناطق محروم از برنامههایی است که دنبال خواهم کرد. توسعه بیمه همگانی و تعریف بسته پایه خدمات، منطبق با بضاعت اقتصادی کشور از برنامههای جدی است و سعی میکنیم با منطقی کردن هزینهها و بردن حمایت در خدمات به سمت محرومان و نقاط آسیبپذیر در توزیع منابع نظام سلامت عادلانه رفتار کنیم.
وزیر پیشنهادی دولت خاطرنشان کرد: احیای طب سنتی، منطبق بر شیوههای عالمانه و مورد قبول دانشگاهیان کشور از برنامههایی است که دنبال میکنیم. در بخش دارو و تجهیزات پزشکی اولین گام، ایجاد شفافیت در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی کشور است. چرا امروز باید 97 درصد داروی تولید داخل، 550 میلیون دلار ارز ببرد و سه درصد داروی وارداتی، حدود 1.4 میلیارددلار؟ دستور دادم به معاونت غذا و دارو که لیست این داروها را به صنعت داخل بدهید تا با قیمت مناسب بفروشند و جای واردکنندگان را بگیرند.
نمکی با اشاره به اینکه اصلاح نظام نسخهنویسی و پرهیز از نوشتن نسخههای بیهوده و تلف کردن ارز کشور هم از برنامههایی است که دنبال میکنیم، گفت: تهیه داروهای نوترکیب با کمک شرکتهای دانش بنیان و مساعدت بخشهای بیرون از مملکت از برنامههایی است که ارائه دادم.
وی گفت: در بخش آموزش و پژوهش، دستاوردهای بزرگی بعد از انقلاب داشتیم؛ به طوری که تربیتشدگان دانشگاههای پزشکی جای تمام طبیبان خارجی قبل از انقلاب را گرفتند و امروز از مراکز ارجاع بیمار از بیرون کشور هستیم، اما هنوز آموزشهای ما جامعه محورنیست و مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر سلامت بیش از مؤلفههای درون حوزه سلامت ما را تهدید میکند.
وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: دانشجویان پزشکی ما در حصار دانشگاه تربیت میشوند در حالیکه دیوارهای بتنی بین دانشگاه و مردم باید برداشته شود.
نمکی با بیان اینکه 32 سال پیش طرحی را نوشتیم که به جای آموزش بیمارستانمحور باید دنبال آموزش جامعهمحور برویم، گفت: چرا دندانپزشک تا قبل از بیرون آمدن از دانشکده، دندان روستائیان محروم استان خود را ندیده است؟ این مشکل جامعهمحور نبودن آموزشهای ماست. بنابراین میتوان گفت ما طبیب تربیت میکنیم نه حکیم، از ظرفیت بیبدیل فرهنگ ایرانی در تربیت دانشجوی طب استفاده نمیکنیم.
وی تصریح کرد: آشنایی با بزرگان طب ایران و شناخت دردهای اجتماعی وظیفه ما در نظام پزشکی و علوم پزشکی کشور است. ما تحصیلات تکمیلی را بیهوده توسعه میدهیم و آدمهایی را تربیت میکنیم که به درد ارائه خدمت نمیخورند. فوق لیسانس دانشکدهها را بستیم و دکترا ایجاد کردیم، کدام اینها بالای سر مریض میروند تا سرویس بدهند؟
وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت گفت: در شرایط کنونی تناسب میان تحصیلات تکمیلی و تحصیلات پایه وجود ندارد و دورههای آموزشی طولانی است. از طرف دیگر در بخش پژوهش گرچه دستاوردهای بزرگ و مهمی داریم اما هنوز در حال مدیریت جزیرهای هستیم و تمام مراکز تحقیقاتی ما همه چیز را میخواهند بدون اینکه با هم رابطهای داشته باشند. از این رو ما باید سعی کنیم محورهای تحقیقاتی خود را تعریف کنیم تا حاصل این تحقیقات، گرهای از مشکلات نظام ارائهخدمت حل کند؛ از طرف دیگر گرچه مقاله یک امتیاز در رنکینگ بینالمللی است اما حاصل تمام تحقیقات، مقاله نیست بلکه باید محصولی ایجاد شود تا به وسیله آن در نظام ارائهخدمت تحول ایجاد کند.
انتهای پیام/4034/ن
انتهای پیام/