دانشگاههای علوم پزشکی همراه با تحولات جهانی حرکت میکنند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدباقر لاریجانی در جشنواره ابن سینا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تشکر از مدیران و دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: آموزش عالی در کشور ما سابقه طولانی داشته و نهاد آموزش خصوصاً آموزش پزشکی نقاط روشنی در تاریخ کشور ما دارد. تشکیل دانشگاه جندی شاپور یکی از نقاط کلیدی در آموزش پزشکی جهان است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه حکمای بسیار بزرگی در کشور داشتیم که تاریخ پزشکی کشور را ساختهاند، تصریح کرد: پزشکی مدرن از دارالفنون در کشور ما شروع شد؛ به عبارتی طبق فرمایش مرحوم دکتر شریعت، تاریخ دانشگاه علوم پزشکی تهران به تاریخ دارالفنون وابسته است.
وی ادامه داد: مجموعه پزشکی دارالفنون در ابتدای تأسیس دانشگاه تهران به این دانشگاه منتقل شد. در واقع دانشکده پزشکی مادر دانشگاه تهران است؛ چراکه این دانشگاه با دانشکده پزشکی و دانشکده حقوق آغاز شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آموزش عالی سلامت بعد از انقلاب هم تاریخ طولانی دارد، بیان کرد: ما بعد از انقلاب 53 دانشگاه بهطور کلی در سطح کشور داشتیم و بعد از تشکیل وزارت بهداشت شکل کار عوض شد و آموزش با خدمات ادغام و دانشگاههای علوم پزشکی شکل گرفت.
وی با اشاره به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاههای برجسته کشور و نماد آموزش علوم پزشکی در کشور است. درصد قابل توجهی از استعدادهای درخشان کشور جذب این دانشگاه میشوند.
لاریجانی با اشاره به دستاوردهای حوزه آموزش علوم پزشکی طی 40 سال گذشته تصریح کرد: تربیت نیروی انسانی در سطح کل کشور توسعه یافته است. تعداد دانشجویان کل کشور از 200 هزار نفر به 4 میلیون نفر و تعداد دانشجویان دکترای حرفهای از 10 هزار به 70 هزار نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه مقاطع تحصیلی رشد چشمگیری داشته گفت: تعداد دانشجویان دکترای تخصصی رشد 70 برابری داشتهاند، لذا لازم است از این ظرفیت ایجاد شده با برنامه مدونتری بهرهبرداری شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از 10 برابر شدن تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار کرد: در طول این 40 سال 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور تأسیس شده، PhD و کارشناسی ارشد علوم پزشکی رشد بیش از 25 درصدی داشته و رشته محلهای دکترای تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی در طی این 40 سال 5 برابر شده است.
لاریجانی با اشاره به تعداد دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: با مصوبه آمایش سرزمینی نقشه روشنی برای توسعه علوم پزشکی کشور داریم و این مصوبه توانسته است از رشد بیرویه جلوگیری کند.
وی با تأکید بر اینکه رشد ما در تحصیلات تکمیلی خوب بوده تصریح کرد: در تمام دنیا توسعه تحصیلات تکمیلی پیوند تنگاتنگی با توسعه کشورها دارد و لازم است با توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک کنیم تا افراد در زمان تحصیل بتوانند آینده شغلی خود را ترسیم کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، حضور بیش از 200 هزار دانشجو و 20 هزار عضو هیئت علمی در بخش دولتی و 60 هزار دانشجو و 2 هزار عضو هیئت علمی در بخش خصوصی در حوزه سلامت و همچنین حدود 250 بیمارستان آموزشی در سراسر کشور و بیش از 180 انجمن علمی گروه پزشکی را ماحصل تلاشهای این 40 سال در نظام سلامت ذکر کرد و اظهار کرد: آموزش پزشکی در سطح جهان در دست تحول است و کشور ما نیز برنامه مشخصی برای تحول در آموزش دارد.
وی افزود: چنانچه تحولات دنیا را مشاهده کنیم، متوجه میشویم که آموزش پزشکی و سلامت یکی از مأموریتهای دولتها است. سلامت یکی از خواستههای مردم است و دانشگاههای علوم پزشکی با این موضوع عجین هستند تا بتوانند چالشهای سلامت مردم را برطرف کنند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه روند جهانی به این سمت است که بستر آموزش پزشکی را جامعتر ببینیم، گفت: طبق این روند لازم است الگوهای نوین بازآموزی را ببینیم، کوریکولومها متناسب با نیازهای ملی تدوین شوند و به تربیت استاد برای توسعه آموزش پزشکی و پیشگیری و ارتقای سلامت توجه کنیم.
وی به انجام مطالعهای با مشارکت دانشگاههای برتر دنیا برای توصیف آینده پزشکی در جهان اشاره کرد و گفت: آموزش پزشکان درخصوص مفاهیم سلامت عمومی، ارتقای مسئولیتپذیری پزشکان در زمینه مدیریت هزینههای سلامت، آماده کردن پزشکان برای هدایت و رهبری تیمهای کاری سلامت عمومی، انعطافپذیر بودن مسیر تربیت پزشکان متناسب با نیازهای ملی و ارزیابی دانشجویان قبل از ورود به دانشکده پزشکی، حین تحصیل و پس از آن، از نکات مهمی است که در این مطالعه به عنوان ویژگیهای دانشکدههای پزشکی آینده ذکر شده است.
لاریجانی تمرکز بر نیازهای واقعی جامعه، توسعه فناوری، تمرکز بر خروجیهای آموزش و انعطاف برنامههای آموزشی و توجه به برنامههای جهانی را توصیهای مهم خواند که باید در آموزش پزشکی به آن توجه شود و گفت: ظرفیتسازیها باید در این زمینه متناسب با نیازهای بومی و بسترهای اجتماعی انجام شود.
وی با بیان اینکه در آموزش علوم پزشکی باید به ابزارهای جدید توجه کنیم، گفت: امروز در کشور ما در بسیاری از موارد از آموزشهای آنلاین در آموزش پزشکی بهره گرفته میشود. مجازیسازی آموزش علوم پزشکی بحث مهمی است و تعداد زیادی از دانشکدههای پزشکی در دنیا به این سمت پیش میروند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: در کوریکولومهای آموزشی باید به مهارتهای ارتباطی دانشجویان، قدرت حل مسئله آنها و نوآوری توجه داشته باشیم. دانشگاههای علوم پزشکی باید خود را با تحولات جهانی بهروز کنند و تعاملات بینالمللی خود را گسترش دهند و با این تعاملات نقش مناسبی برای دانش آموختگان دانشگاهها در جامعه تعریف کنیم.
وی اضافه کرد: با رصد این نیازهای جهانی و در پاسخ به نیازهای ملی برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شد. الزامات این برنامه این بود که دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل جدید حرکت کنند، وضعیت بینالمللی را رصد کنند، اخلاق حرفهای را توسعه دهند، از فضای مجازی استفاده کنند و به استانداردهای کیفی در آموزش توجه داشته باشند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه این الزامات با نگاهی جامع به اسناد بالادستی و نیازهای جهانی بستههای تحول و نوآوری را شکل داده، بیان کرد: این استراتژیها در سطح کشوری در حال پیگیری است و انتظار این است که استراتژیهای تحول و نوآوری در آموزش در سطوح مختلف دانشگاهی پیادهسازی شوند.
وی با اشاره به دستاوردهای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی برای پیادهسازی این نگاه، تحولی راهاندازی شده، بازمهندسی دانشگاهها و توسعه شرکتهای دانشبنیان در دانشگاهها نکته مهمی است که باعث میشود مسیر دانشگاهها به سمت صنعت و جامعه باز شود.
لاریجانی به انجام محاسبات روشن برای برآورد نیروی انسانی موردنیاز کشور در حوزه علوم پزشکی اشاره و بیان کرد: به مناطق اجازه داده شده برای پاسخ به نیازهای بومی خود کوریکولومها را تا 20 درصد تغییر دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: کشور ما کشور بزرگی است و لازم بود به صورت آمایشی اداره شود. مصوبه آمایش نگاهی برای توسعه آموزش پزشکی در سطح کشور ایجاد کرده است. مأموریتگرایی هم بحث مهمی است و در واقع دانشگاههای علوم پزشکی باید ابزار کشور در توسعه حوزههای مختلف باشند.
وی با تأکید بر توسعه اخلاق حرفهای و بینالمللیسازی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین تعداد دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی در کشور را دارد، اما هنوز جای پرش و رشد در این زمینه وجود دارد.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به توسعه آموزش مجازی علوم پزشکی و اینکه ظرفیت اینکه دروس به صورت مجازی ارائه شوند، گفت: این کار باید گسترش پیدا کند و از ظرفیتهای مختلف باید برای ارزیابی دانشجویان و دانش آموختگان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: تمام دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای آموزشی اعتباربخشی شدهاند و دانشگاهها در حوزه تحول و نوآوری ارزیابیهای مکرری میشوند.
لاریجانی با بیان اینکه تحول آموزش علوم پزشکی در این 4 دهه تحولی چشمگیر است، خاطرنشان کرد: در ادامه این مسیر باید تطبیق آموزش پزشکی را با نیازهای کشور ارتقا دهیم و در این مسیر از نظرات تمامی اساتید و دانشجویان بهرهبرداری خواهد شد تا با دیدگاههای مختلف این مسیر را پیش بریم.
انتهای پیام/4113/ 4122/ن
انتهای پیام/