طبقه کارگر آلمان جایی در دانشگاه ندارد

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاههای جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تایمز هایر اجوکیشن، از دهه ۱۹۷۰ میلادی رقابت در بازار کار آلمان بهطور فزایندهای به نفع طبقه متوسط و ثروتمند جامعه شده است. نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد که دستیابی به حرفه استادی برای افراد با پیشزمینه اجتماعی پایین بهشدت کاهش یافته و رقابت برای دستیابی به شغلهای دانشگاهی مختص به قشر متوسط و ثروتمند جامعه شده است.
استادان آلمانی در دهه ۱۹۷۰ از اقشار مختلف جامعه بودند؛ چراکه در آن دوره افراد از طبقه اجتماعی متوسط و ثروتمند به سراغ حرفههای دیگری میرفتند. البته این شرایط در دهه ۲۰۰۰ برعکس شد؛ تعداد استادان دانشگاهی که والدین آنها مدیر یا کارمند دولتی بلندمرتبه بودند از استادانی که والدین آنها تحصیلات عالی نداشتند و از طبقه اجتماعی ضعیفتر بودند، بیشتر شد.
به گفته محققان دانشگاه هانوفر، دانشگاههای آلمان در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی درهای خود را به روی طبقه اجتماعی کارگر باز کردند؛ اما این درها را در دهه ۲۰۰۰ دوباره بستند. رقابت تنگاتنگ برای دستیابی به شغلهای دانشگاهی برای قشر متوسط و ثروتمند جامعه آسانتر است؛ چراکه این افراد از سنین ابتدایی میدانستند که میخواهند در آینده استاد دانشگاهی شوند.
دانشمندان دانشگاه هانوفر با تعدادی از استادان دانشگاه مصاحبه کردند تا دریابند که طبقه اجتماعی آنها چه تأثیری بر مسیر شغلی آنها گذاشته است. براساس گزارشها، حرکت در مسیر شغلی آکادمیک برای افرادی که از طبقه اجتماعی فقیرتری میآیند، آسان نیست. از سوی دیگر وقتی کودک در کنار فردی بزرگ میشود که استاد دانشگاه است به این درک میرسد که استادان دانشگاه نیز مانند باقی انسانها هستند. این درک باعث میشود که کودک از همان سنین ابتدایی به حرفه استادی علاقهمند شود.
یکی از استادان دانشگاهی در مصاحبه عنوان کرد: طبقه اجتماعی ضعیف باعث شد تا اواسط ۳۰ سالگی باور داشته باشم که بهاندازه کافی باهوش نیستم تا در آینده استاد دانشگاه شوم.
انتهای پیام/۴۰۲۱/پ