آموزش به افراد کم بضاعت در دانشگاههای معتبر آمریکا
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از «ییل دیلی نیوز» تنها ۱۸ ماه پس از اینکه دانشگاه ییل آمریکا تعهداتی مبنی بر تغییر رویه این دانشگاه برای جذب دانشجو به کاخ سفید داد، این تعهدات تحقق پیدا کرد. این دانشگاه متعهد شده بود، فرصتهایی را ایجاد کند که دانشجویان با استعداد، اما کم درآمد نیز بتوانند در این دانشگاه تحصیل کنند.
در ژانویه ۲۰۱۴ «پیتر سالوی» رییس دانشگاه ییل به همراه جمعی از روسای دانشگاههای طراز اول جهان، دیداری با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا داشتند که در آن جلسه فرصتهای مختلف آموزش عالی بررسی شد و در نهایت طرحی عنوان شد مبنی بر اینکه، دانشگاههای تراز اول به نحوی برنامهریزی کنند که فرصت برای ورود دانشجویان با استعداد اما کم بضاعت، فراهم گردد.
این طرح مورد موافقت روسای دانشگاهها قرار گرفت. دانشگاه ییل تعهد داد تعدادی از کسانی که در امتحان «کوئست بریج» قبول شدند را به عنوان دانشجو جذب کند. همچنین دانشگاه حمایتهای جانبی دیگری را از این طرح انجام داد، و در تابستان سال گذشته دورههایی را برگزار کرد؛ دانشآموزان کمبضاعت به این دورهها دعوت شدند تا در مورد سیاستهای جدید دانشگاه ییل، برای جذب این دسته از دانشجویان اطلاعات کسب کنند. همچنین برای ۲۰۰۰۰ خانواده کم بضاعت دیگر دعوتنامه ارسال شد تا در صورت تمایل در این کمپها شرکت کنند.
«جرمیا کویین لان» مسئول دوره لیسانس ییل اعلام کرد که «دانشگاه کار سختی را شروع کرده تا بتواند دانشجویان با استعداد اما کم بضاعتی را که تا کنون فرصتی برای ورود به دانشگاه نداشتند، جذب نماید و ما بسیار مفتخریم که شروع کننده این کار بودیم. در حال حاضر شرایط دانشگاه به نحوی است که تنها پذیرای یک قشر خاص از جامعه نیست و تنوعی از قشرها را در بر دارد. در سال ۲۰۱۴ دانشگاه ییل ۵۰ تا ۶۰ نفر از کسانی که در به مرحلة نهایی المپیاد «کوئست بریج» رسیده بودند را جذب کرد؛ اما ییل برنامه ریزی کرده است که تا سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ این میزان را تا ۷۵ نفر افزایش دهد.»
«مارک دان» مسئول فرصتهای شغلی و استخدام استعدادهای درخشان در امریکا گفت: «دانشگاه ییل به همراه دانشگاه «هاروارد»، «پرینستون»، و «ویرجینیا» تعهد داده اند که فرصتهای شغلی مناسبی را برای دانشجویان بی بضاعت فراهم کنند |
وی همچنین عنوان کرد: «بیشتر افرادی که برای پل گرنت (بورس بلاعوضی که دولت فدرال به دانشجویان کمبضاعت اختصاص میدهد) انتخاب میشوند از دانشجویان دانشگاه ییل هستند. هماکنون ۱۸,۵ درصد از دانشجویان لیسانس ییل پل گرنت را دریافت کردهاند. ما قصد داریم تا سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ این میزان را به ۴۳ درصد افزایش دهیم. این تغییری بزرگ برای دانشگاه ییل محسوب میشود و بسیار غیرطبیعی است که دانشجویان دانشگاه ییل برنده بورس «پِل» شوند، چون معمولا تا کنون دانشجویان دانشگاههای سطح پایینتر آمریکا این بورس را دریافت میکردند زیرا تنها این دسته از دانشگاهها دانشجویان کمدرآمد را جذب میکردند.»
«مارک دان» مسئول فرصتهای شغلی و استخدام استعدادهای درخشان در آمریکا گفت: «دانشگاه ییل به همراه دانشگاه «هاروارد»، «پرینستون»، و «ویرجینیا» تعهد داده اند که فرصتهای شغلی مناسبی را برای این دسته از دانشجویان فراهم کنند. در حال حاضر از بین دانشگاههای موجود ییل بیشترین تلاش را برای تحقق این وعده انجام داده است.
دورههای آنلاین برای آماده سازی دانشآموزان
وی افزود: «در سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۴، ۳۴۴ دانشجو به عنوان «سفیران بااستعداد» به ۶۷۶ دبیرستان در ۳۹ ایالت امریکا فرستاده شدند که دانشآموزان را از جزییات این طرح باخبر کنند. غیر از این موارد دورههای آنلاینی تحت عنوان ONEXYS برای درسهای سختی چون حساب دیفرانسیل و انتگرال گذاشته شد که اساتید دانشگاه ییل به صورت آنلاین به دانشآموزان کمبضاعت آموزش میدهند تا این دانشآموزان بتوانند در آزمونهای ورودی مانند سایرین بدرخشند.»
وی افزود: «قصد داریم این دورههای آموزشی به نحوی باشند که دانشجویان کمبضاعتی که وارد دانشگاههای خوب میشوند از نظر میزان اطلاعات پایینتر از دانشجویان دیگر نباشند.»
پروفسور «جیم رولف»، مسؤل این طرح اعلام کرد: «در برنامه آنلاین سال قبل ۲۰ نفر ثبت نام کرده بودند که این میزان امسال به ۶۳ نفر رسیده است. این برنامه دو هدف عمده را دنبال میکرد. اول اینکه سطح ریاضی دانش آموزان بالا برود و از نظر کمی بتوانند آزمونها را پشت سر بگذارند. دوم اینکه وقتی این دانشآموزان وارد دانشگاه خوب و سطح بالایی مانند ییل میشوند، بتوانند خودشان را با محیط آموزشی وفق بدهند و وجهه بهتری داشته باشند. دلیل اصلی این امر این است که تجربهای که این افراد در دانشگاه ییل کسب میکنند به شدت متفاوت از تجربهای است که در دبیرستانها کسب کرده بودند. و این تجربه در دبیرستانهای خوب و دبیرستانهای بد به شدت متفاوت است، در نتیجه خیلی از این دانش آموزانی که توانسته بودند به هر طریقی، از دبیرستانهای سطح پایین به دانشگاه ییل راه پیدا کنند، بعد از گذراندن چند ترم ضربه میخوردند و کلا تمایل خود را به ادامه تحصیل از دست میدادند. دوره پیش آموزشی ییل به دنبال این است که تعداد درسها و همچنین تعداد اساتید را افزایش دهد (چه آنلاین چه حضوری).»
این طرح باعث شد آن دسته از افراد که قبلا حتی رویای راهیابی به ییل را هم نداشتند برای راهیابی به ییل برنامهریزی کنند |
این مقام دانشگاهی افزود که به اساتید گفته شده است درباره شهریه و مسایل مالی با دانشجویان صحبت نکنند، چون هدف برنامه آموزشیِ ییل حول مسایل مادی نمیچرخد. بلکه تنها بر بعد آموزشی مسئله تاکید کنند تا وقتی که این دانشآموزان وارد ییل شدند از لحاظ آموزشی ضربه نخورند.
کمپین نامهنگاری با دانشآموزان
مارک دان تاکید کرد از بین تمام کارهای انجام شده مهمترین کاری که دانشگاه انجام داده است، کمپین نامه زدن به ۲۰۰۰۰ دانشآموز بود؛ چون باعث شد این تصور در ذهنشان ایجاد شود که به آنها بها داده شده و آنها نیز برای خودشان آینده خوبی را تصور کنند. این برنامه فقط محدود به اطلاع رسانی دربارة برنامههای ییل نیست؛ بلکه به دانشآموزان کمک میکند تا علاوه بر آگاهی از شهریهها و کمکهای مالی، از نحوه دریافت بورسها و خدمات بنیادهای دخیل اطلاع پیدا کنند. این امر باعث شد آن دسته از افراد که قبلا حتی رویای راهیابی به ییل را هم نداشتند برای راهیابی به ییل برنامهریزی کنند. مزیت این طرح این است که، وقتی این اطلاعات برایشان پست میشود، شیوه دید آنها درباره راهیابی به دانشگاهها تغییر میکند و به این باور میرسند که علیرغم بالا بودن سطح علمی و مالی دانشگاههای خوب آنها نیز میتوانند وارد این دانشگاهها شوند.
وی افزود: «این امر برای ما خیلی هیجانانگیز است که، دانشگاههای خوبِ امریکا این هدف را محقق کردند. اگرچه که در طول سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ پنجاه درصد از دانشجویان دورهی لیسانس از این دانشگاه کمک مالی دریافت کردند اما هنوز هم تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه ییل مجبور هستند رقم گزافی را بابت شهریه پرداخت کنند.»
انتهای پیام/