دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1397 - 14:56
حذف نام «زائر» استارت خورد؛

سکولاریزه کردن محیط فرهنگی مشهد/ خداحافظی با «راهنمای زائر»!

شهرداری مشهد در اقدامی تأمل‌برانگیز تابلوهای مراکز اطلاعات سفر را که تحت عنوان تابلوهای «راهنمای زائر» بود، به «تابلوهای مراکز اطلاعات سفر» تغییر داد.
کد خبر : 354711
mashhad1.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- میثم خاکپور؛ شهر مشهد پایتخت معنوی ایران، کلان‌شهری که پس از تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر ایران شناخته می‌شود، به‌واسطه حضور پربرکت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام به‌نوعی در توریسم زیارتی پیشرو است.


آنچه در ارتباط با شهر مشهد قابل توجه است، اقلیم آن است که بدون در نظر گرفتن مضجع شریف رضوی، به‌نظر نمی‌رسد با توجه به تنوع اقلیمی در کشور، این شهر جذابیت چندانی برای حضور گردشگران داشته باشد.


با این‌حال بنا بر مصوبه آذر‌ماه سال گذشته هیئت وزیران در ارتباط با آیین‌نامه ساماندهی و ارتقای گردشگری شهری، شهرداری‌ها موظف شدند در مبادی ورودی و مسیرهای گردشگری شهری، کیوسک‌های راهنمایی و اطلاع‌رسانی گردشگری راه‌اندازی کنند.


در همین خصوص شهرداری مشهد در اقدامی تأمل‌برانگیز، مراکز اطلاعات سفر که تحت عنوان «تابلوهای راهنمای زائر» نامگذاری شده بود را به «تابلوهای مراکز اطلاعات سفر» تغییر نام داد و با حذف واژه «زائر» به‌نوعی از این شهر قداست‌زدائی کرد؛ اقدامی که از سوی نرگس شالچیان معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفتگوهای انجام‌شده با رسانه‌های مختلف این‌گونه تعبیر شده است که مشهد، شهری فراملی و بین‌المللی است و می‌طلبد از واژگان، مفاهیم و تعابیر استاندارد که مورد پذیرش مجامع بین‌المللی است برای معرفی اماکن این شهر استفاده شود تا در نزد گردشگران و زائران داخلی و خارجی قابل فهم و بهره‌برداری باشد.


در بخش دیگری از اظهار‌نظر این مسئول در قبال این اقدام هویت‌زدا آمده است که از کلماتی باید استفاده کرد که مقبولیت علمی به همراه خود داشته باشند. در شهرهای مذهبی تمام دنیا و ایران نظیر شیراز نیز از همین نام‌ها استفاده می‌شود. شهرداری مشهد نه اسم گردشگر را روی این مراکز گذاشته، نه اسم مسافر و نه زائر بلکه این مراکز با عنوان «مرکز تخصصی اطلاعات سفر» نامگذاری شده‌اند. 


براساس این گزارش؛ فارغ از حضور شهردار اصلاح‌طلب در شهر مشهد و به‌دور از هرگونه خط و ربط سیاسی، لازم به‌ذکر است عدم پاسخگویی مسئولین ذی‌ربط نسبت به تشریح چنین اقدام غیرمنطقی، خود می‌تواند دلیلی بر نادرستی و غیر‌منطقی بودن این اقدام توسط شهرداری مشهد باشد و حتی نوعی بی‌احترامی به زوار علی‌بن موسی‌الرضا (ع) تلقی شود؛ اگر این اقدام بر‌اساس یک پشتوانه علمی و منطقی مطرح بود، نمی‌بایست به امتناع مسئولان مدیریت شهری مشهد از توضیح بیشتر منتج می‌شد.


شایان ذکر است در برخی از شهرهای مذهبی به‌واسطه احترام به فرهنگ آن منطقه حتی از زبان انگلیسی هم برای هدایت گردشگران استفاده نمی‌شود، چه رسد به مشهد مقدس که عمده زائران آن از کشورهای مسلمان عربی بوده که این شهر را به‌واسطه جاذبه زیارتی آن مورد توجه قرار می‌دهند و با توجه به آمار ورود سالانه بیش از 31 میلیون نفر زائر به مشهد و جایگاه مهم آن در جهان اسلام به‌نظر می‌رسد حذف نام مورد احترام «زائر» در تابلوهای راهنما امری عبث و بی‌تدبیرانه است.


گفتنی است پیگیری‌های خبرگزاری آنا برای دریافت توضیحات بیشتر از مسئول ذی‌ربط برای این اقدام شهرداری مشهد با پاسخی همراه نبود و دلیل امتناع از گفتگو، خاتمه پیدا کردن این موضوع عنوان شده است؛ در حالی‌که هر اقدامی هر چند کوچک که در راستای نوعی سکولاریزه کردن فرهنگی و بی‌توجهی به یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های مهمترین شهر مذهبی جمهوری اسلامی ایران است، هیچ‌گاه تمام نشده و بی‌پاسخ نخواهد ماند.


انتهای پیام/4105/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته