دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1394 - 09:58
گفت‌و‌گوی آنا با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت/ بخش پایانی

هر دوربین، 4 مامور را کمتر در معرض آلودگی قرار می‌‌دهد/ رفتار پلیس‌های متخلف برجسته می‌شود

ماموران راهنمایی و رانندگی به دلیل حضور دایم در خیابان و اینکه در معرض انواع آلودگی‌ها قرار می‌گیرند پس از مدت زمان کوتاهی به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ریوی دچار می‌شوند. رئیس پلیس راهور تهران اما راه مقابله با این موضوع را کاهش تعداد مامورانی که در خیابان حضور دارند، می‌داند و معتقد است که با افزایش یک دوربین در سطح شهر 4 مامور کمتر در معرض آلودگی قرار می‌گیرند.
کد خبر : 35341

الهه خانی، گروه اجتماعی- سردار سرتیپ‌دوم تیمور حسینی، هفته گذشته میهمان خبرگزاری آنا بود تا به پرسش‌هایی درباره مسائل ترافیکی شهر تهران و محدودیت‌های اعمال شده در این خصوص پاسخ دهد. بخش دوم این گفت‌وگوی تفصیلی را در ادامه می‌خوانید:


* به گواه بسیاری از شاهدان عینی، ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی برخی از تخلفات مردم را نادیده و از برخورد با متخلفان چشم پوشی می‌کنند. نوع نظارت شما بر این افراد به عنوان رئیس پلیس راهور تهران چگونه است؟


- نوع نظارت ما در این رابطه دقیق، مستمر و گسترده است. ما در مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی بخش‌های نظارتی قوی داریم که به صورت روزمره بحث نظارت را انجام می‌دهند ولی نکته اینجاست که تعداد مامورانی که در خیابان‌ها وظیفه کنترل را برعهده دارند، بسیار بالاست. اگر کمتر از 5 درصد نیروهای ما هم اشتباهاتی داشته باشند و یا تخلف کنند همین میزان هم زیاد و غیر قابل قبول و برجسته است. در کشورهای خارجی تعداد پلیس‌‌های در سطح شهر انگشت شمار هستند و اگر 50 درصد از این پلیس‌ها مرتکب خطا شوند اصلا به چشم کسی نمی‌آید. تمام تلاش ما این است که تعداد پلیس را در سطح شهر روز به روز کاهش دهیم و این امر جز با جایگزینی ابزارهای هوشمند میسر نمی‌شود. نصب یک دوربین در واقع باعث کاهش حضور 4 مامور در سطح شهر می‌شود، دوربینی که نه خسته می‌شود و نه بی‌تفاوت و البته در هیچ زمانی رفیق‌بازی هم انجام نمی‌دهد و هیچ‌گاه تهدیدپذیر نیست. این طور نیست که این سیستم‌ها خطا نداشته باشند اما خطای آنها بسیار پایین است. ضمن اینکه ما حتی برای دوربین‌ها نیز یک سری فیلتر تعریف کردیم تا کسی به نا حق جریمه نشود.


* ماموران راهنمایی و رانندگی با توجه به شرایط کاریشان در معرض انواع آلودگی‌ها از جمله صوتی و هوا قرار دارند. آیا در این زمینه تحقیقاتی انجام و یا راه‌حل‌هایی پیشنهاد شده است؟


- چند کار تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است. میزان آلودگی در خون، ریه ماموران بیش از حد مجاز بود، ما تلاش کردیم تا آنجایی که در توانمان است، این شرایط را جبران کنیم. روزانه همکاران بنده از سهمیه شیر استفاده می‌کنند، همچنین سعی می‌کنیم به صورت مرتب جهت چکاب و تست سلامت همکاران خود را بفرستیم.


* آیا کاهش ساعت کاری ماموران نمی‌تواند در کنترل آلودگی و سلامت آنها کارساز باشد؟


کاهش ساعت کاری آنها در حال حاضر مقدور نیست اما تلاش کرده‌ایم محیط را برای آنها توام با آرامش کنیم. اگر چه جنس شغل ما کمی سخت است و باعث بروز فشارهای روحی و روانی و همچنین استرس برای همکارانم می‌شود و با تمام اقداماتی که ما انجام داده‌ایم محیط، آسیب‌های جدی را به جسم و روان مامورام راهنمایی و رانندگی وارد می‌کند.



* براساس آمار بیشترین تخلفاتی که در تهران انجام می‌شود، شامل چه تخلفاتی است؟


- بیشترین تخلفات در تهران را تخلفات ساکن تشکیل می‌دهند. تخلفات ساکن به تخلفاتی گفته می‌شود که ناشی از توقف یک وسیله نقلیه در یک مکان غیر مجاز است، مثل توقف زیر تابلو توقف ممنوع، پارک به صورت دوبله و یا پارک کردن در ایستگاه اتوبوس و یا تاکسی که منجر به بروز ترافیک در خیابان‌ها می‌شود. یکی از دلایل عمده ترافیک در تهران توقف‌های غیر مجاز است. به عنوان مثال از ساعت 9 صبح به بعد انواع کامیونت‌ها برای تحویل دادن اقلام خوراکی به سوپر مارکت‌ها به صورت دوبله توقف می‌کنند. توقف‌هایی که در ایستگاه اتوبوس صورت می‌گیرد، بیشترین مشکل را برای ما به وجود می‌آورد. بعد از تخلفات ساکن بیشترین تخلفات توسط موتور سوارها انجام می‌شود که عبور از محل‌های غیر مجاز و استفاده نکردن از کلاه ایمنی از جمله آنها است.


* آیا برنامه‌ای برای افزایش محدودیت‌های تردد خودروهای شخصی در سطح شهر دارید؟


- البته من در این مدت زمانی که به عنوان رئیس پلیس راهور فعالیت داشته‌ام هیچ‌گاه این موضوع را مطرح نکرده‌ام که مردم از وسیله شخصی استفاده نکنند، چون زمانی می‌توان این موضوع را مطرح کرد که جایگزین مناسبی در حمل و نقل عمومی برای آن وجود داشته باشد تا سریع، ارزان و ایمن شهروندان را به مقصد خود برساند. وقتی این اتفاق افتاد مردم ما چون حسابگر هستند، استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به نفع خود می‌بینند. اگر قرار است موضوعی را منع کنیم حتما باید جایگزین آن را ایجاد کنیم و حمل‌و‌نقل عمومی خود را کارآمد کنیم تا رغبت استفاده از وسیله شخصی کاهش پیدا کند.


*نظارت پلیس بر تولید خودروها برای کاهش روند آلایندگی به کجا رسیده است. آیا پلیس تواسته خودروسازان را ملزم به استاندارد‌سازی خودروها کند؟


- وقتی صحبت‌ از خودرو سازها به میان می‌آید، مربوط به حوزه کشوری می‌شود اما به طور حتم ما در این عرصه به نقطه مطلوبی نرسیده‌ایم اما نسبت به گذشته وضعیت‌مان رو به بهبود است ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فرسنگ‌ها فاصله داریم.


*طرحی تحت عنوان رنگ بندی خودروها «LEZ»از سوی مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران مطرح شده است. لطفا کمی در خصوص این طرح توضیح دهید و بگویید آیا قرار است این طرح جایگزین طرح ترافیک شود؟


- اگر قرار باشد این طرح را به مرحله اجرا برسانیم طرح رنگ بندی خودروها جایگزین طرح ترافیک و طرح زوج و فرد خواهد شد. اجرای هر طرحی نیازمند یک سری بسترها و سازکارها است به ویژه در مورد طرحی مثل ال ای زد که تقسیم‌بندی خودروها براساس استاندارد ساختشان است. خودورها به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند. خودروهای آبی، خودروهای برقی و هیبریدی دارای استاندارد یورو 5 و بالاتر هستند که مجازند در تمام نقاط پایتخت تردد کنند. خودروهای سبز به خودروهای گازسوز و یا بنزینی اطلاق می‌شود که دارای استاندارد بیش از یورو 2 هستند، این دسته از خودروها نیز در شرایط اضطرار آلودگی هوا با محدودیت تردد در هسته مرکزی شهر روبرو می‌شوند. همچنین خودروهای زرد، به خودروهای بنزینی کاربراتوری با استاندارد پایین‌تر از یورو 2 گفته می‌شود که حق ورود به هسته مرکزی شهر را ندارند و در آخر خودروهای قرمز به خودروهایی اطلاق می‌شود که فاقد معاینه فنی و یا با عمر بیش از سن فرسودگی هستند که اجازه تردد در بخش اعظم شهر را ندارند.


*برخی از افراد محل کارشان در محدوده طرح ترافیک است و موفق به اخذ مجوز نمی‌شوند. آیا راهکاری برای این افراد وجود دارد؟


- وقتی اسم طرح و محدودیت به میان می‌آید به این معناست که تعداد زیادی از شهروندان نتوانند وارد این محدوده شوند. اگر ساز و کاری را ایجاد کنیم که همه افراد وارد این محدوده شوند که دیگر طرح ترافیک معنایی ندارد. حتی اگر محل اشتغالشان هم در این محدوده باشد باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. فلسفه اجرای طرح‌هایی مثل طرح ترافیک و یا زوج و فرد اعمال محدودیت است. در این زمینه یکی از اهداف راهبردی ما افزایش کمی و کیفی دوربین‌ها است. تخلفاتی مثل ورود غیر مجاز به خطوط بی آر تی«BRT»، عبور ممنوع، تردد کامیون و اتوبوس از خط سوم، دنده عقب در بزرگراه‌ها از جمله تخلفاتی است که در سال 94 امیدواریم بتوانیم دوربین‌ها را برای کنترل این تخلفات به بهره‌برداری برسانیم.



* در زمینه علم روز دنیا در خصوص بحث کنترل ترافیک و کاهش تخلفات در چه رتبه‌ای قرار داریم؟


- به جرات می‌توانم بگویم دانش ما در این زمینه از کشورهای پیشرفته نه تنها کمتر نیست که در بیشتر موارد بیشتر است. در حال حاضر زبردست‌ترین پزشکان در ایران کسانی هستند که در بیمارستان‌های صحرایی جبهه تجربه کسب کرده‌اند. پلیس راهور ایران هم به دلیل اینکه در این میدان سخت به صورت ذهنی و جسمی درگیر است، امروز کارآمدترین پلیس دنیا محسوب می‌شود اما مشکلات ترافیکی ما بیش از این که مشکل ترافیکی باشد یک مشکل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی است. اگر کسی فکر کند این مشکل تنها با نگاه ترافیکی حل می‌شود، در واقع کاملا در اشتباه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته