دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1397 - 14:22
نیلی در گفتگو با آنا:

رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جامع نیست/ اصول خودمان را دنبال می‌کنیم

رئیس دانشگاه تهران گفت: رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جامع نیست، اصول خودمان را دنبال می‌کنیم.
کد خبر : 351356

محمود نیلی احمدآبادی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در پاسخ به اینکه دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع و حوزه‌های کاری آن گسترده است ولی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در صدر دانشگاه‌های ایران نیست، گفت: تعداد رتبه‌بندی‌ها زیاد است، که از جمله می‌توان به رتبه‌بندی‌های لایدن، شانگهای و یواس‌نیوز، تایمز، کیواس اشاره کرد. هر یک از اینها زاویه دید متفاوتی با دیگری دارد. در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها دانشگاه تهران در صدر است، در رتبه‌بندی تایمز نیز در رده‌بندی موضوعی صدر است.


وی در پاسخ به اینکه چرا در کل دانشگاه تهران در صدر نیست؟ گفت: این امر به شاخص‌های در نظرگرفته‌شده آن رتبه‌بندی برمی‌گردد. اتفاقاً وقتی با مدیران تایمز صحبت می‌کردیم آنها هم قبول داشتند که شیوه کنونی رتبه‌بندی پاسخگو نیست.


رئیس دانشگاه تهران درباره برنامه دانشگاه برای ارتقای جایگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی تصریح کرد: ما به عنوان دانشگاه جامع و پیشرو کشور دچار تغییرات ناگهانی متناسب با شرایط بیرونی نمی‌شویم. اصولی داریم و طبق آن جلو می‌رویم. دانشگاه باید آموزش را خیلی خوب انجام دهد، پژوهش را به‌خوبی پیش ببرد و مسائل جامعه را حل کند. لذا تک‌بعد‌نگری و صرفاً به خاطر رنکینگ، تغییر جهت‌گیری دانشگاه به صلاح نیست.


وی در پاسخ به اینکه آیا این رتبه‌بندی‌ها در جذب دانشجویان بین‌المللی اثرگذار نیست؟ بیان کرد: نه لزوماً؛ وقتی از ایران سخن به میان می‌آید اول اسم دانشگاه تهران مطرح می‌شود، چون تعداد استادان و دستاوردهایمان آنقدر گسترده است که برای همه شناخته شده است.


نیلی احمدآبادی تصریح کرد: البته من مخالف رقابت سازنده بین دانشگاه‌ها نیستم؛ این کار باید صورت گیرد و اگر نقصی هست برطرف شود؛ اما سیاست‌هایمان را تابع نهادهای رده‌بندی قرار نمی‌دهیم و سیاست‌های اصولی خودمان را داریم. ممکن است که در رده‌بندی‌ها رتبه خوبی نداشته باشیم اما راهمان را رها نمی‌کنیم. بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا هم اینگونه هستند، مثلا دانشگاه هاروارد در یک رتبه‌بندی اول و در دیگری پنجم است.


انتهای پیام/4040/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته