دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1397 - 13:20
افراسیابی:

عدم دسترسی در مناطق صعب‌العبور آفت شمشادها را گسترش داد

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:شمشاد به‌صورت زیراشکوب و پراکنده در سطح جنگل‌های شمال وجود دارد و گونه همیشه سبزی است.
کد خبر : 351342
n82778682-72080214.jpg

بهمن افراسیابی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط‌زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: از دو میلیون هکتار جنگل‌های شمال 42 هزار هکتار آن را شمشادها به خود اختصاص داده است.


وی افزود: شمشاد به‌صورت زیراشکوب و پراکنده در سطح جنگل‌های شمال وجود دارد و گونه همیشه سبزی است که متأسفانه طی سال‌های گذشته موردحمله یک بیماری به نام بلایت شمشاد و یک افت بنام شب‌پره شمشاد قرارگرفته است. برای هر دو بلای طبیعی سازمان جنگل‌ها دستورالعمل کنترلی تهیه و اجرا کرده وبری شب‌پره از سال ۹۵ تاکنون حدود سی میلیارد ریال در قالب اقدامات مکانیکی، مدیریتی و محلول‌پاشی هزینه کرده است اما متأسفانه به دلیل صعب‌العبور بودن بسیاری از مناطق و غیرقابل دسترسی بودن برای مبارزه و از طرفی ویژگی‌های افزایشی جمیعت، افت باعث شد که خیلی از درختان شمشاد آسیب جدی ببیند.


مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد:‌ امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان در جنگل‌های هیرکانی حفظ پایه‌های سالم این‌گونه است. به دستور ریاست محترم سازمان در دو هفته پیش همه مدیران شمال کشور و معاونت جنگل و بخش حفاظت گرد هم آمدند تا تصمیم واحد برای ادامه راه بگیرند. مفاد این تصمیم این بود که اولویت با مناطقی باشد که هنوز آلوده نشده و دارای گونه‌های سالم شمشاد است، باشد و این مناطق به‌شدت تحت حفاظت قرار بگیرد و مناطقی که آلوده‌شده و درختان ظاهری مرده دارند و اما هنوز زنده‌اند هم چنان تحت اقدامات محلول‌پاشی و مکانیکی قرار بگیرد.


مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: قرار بر این شد دقیقاً مساحتی شمشادها کاملاً خشک‌شده مشخص و اعلام شود.


 افراسیابی در پاسخ به این سؤال که آیا خشک‌شده‌ها از جنگل خارج می‌شود یا نه پاسخ داد این‌گونه به لحاظ قانونی جزء گونه‌های ممنوع‌القطع است هرچند کمیته گیاه‌پزشکی تصویب کرده به لحاظ بهداشتی و جلوگیری از حریق احتمالی گونه‌های کاملاً خشک‌شده قطع شود و اما به لحاظ قانونی و رعایت تمام جوانب وهم به لحاظ سازمانی برای اجرای این موضوع شورای عالی جنگل و مرتع سازمان باید تصمیم بگیرد.


انتهای پیام/4071/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته