دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جمع فعالان بازرگانی؛

جهانگیری: به خاطر شما کارآفرینان نمی‌روم و می‌مانم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: کشور نیازمند تعقل، نوآوری و خلاقیت است تا راهکارهای جدیدی برای برون‌رفت از شرایط پیچیده و سخت اقتصادی کشور پیدا کنیم.
کد خبر : 350668
پرتره2Fاسحاقجهانگیری2Fپرترهاسحاقجهانگیری.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در مراسم سومین دوره اهدای جوایز امین‌الضرب که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که این توفیق نصیبم شد بار دیگر در این جلسه بسیار خوب و ارزشمند که بزرگان صنعت و تجارت کشور حضور دارند، با دوستان عزیزم خودم دیدار و ملاقاتی داشته باشم و در این نشست مهم شرکت کنم.


وی ادامه داد: خوشحالم که اتاق بازرگانی تهران طی سال‌های اخیر گام‌های مؤثر و مفیدی با پشتوانه بخش خصوصی درروند توسعه کشور برداشته است.


معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به نشان امین‌الضرب که مردی خوش‌نام، خیرخواه و مؤثر در حوزه‌های مختلف بود، تصریح کرد: به‌هرحال این اقدام حتماً اقدام جذاب و مهمی در روند توسعه کشور خواهد بود و آیندگان بیشتر به این موضوع خواهند پرداخت. در سال‌های اول این کار هستیم و بنده هم توفیق داشته‌ام از این سه سال، دو سالش را خدمت شما در این جلسه شرکت کنم.


وی ادامه داد: انتخاب کارآفرین برتر در بخش خصوصی، توسط بخش خصوصی، درواقع به معنای ترغیب همه شرکت‌ها، همه مؤسسات، همه شهروندان به این موضوع است که کارآفرینی یک نیاز مهم و یک نیاز ملی امروز و آینده این کشور هست.


جهانگیری تأکید کرد: کارآفرینی با کشف و خلق فرصت‌های جدید می‌تواند کشور را از موانعی که پیش رویش است عبور دهد.


وی با بیان اینکه اگر کشور در شرایط سخت اقتصادی امروز نبود و با محدودیت‌های ناشی از تحریم هم روبه‌رو نبود، همچنان ما نیازمند این بودیم که زمینه‌های جدید، میدان‌های جدید و افق‌های بزرگی برای آینده این کشور و پیش روی نسل جوان این کشور باز کنیم، چه رسد به اینکه در مقطع فعلی که دشمنان ملت ایران تلاش دارند که آینده نامعلوم و تیره‌وتاری پیش روی ملت ما و نسل جوان ما بگذارند؛ ما مسئولیت داریم که بتوانیم با شرایط پیچیده‌ای که با آن روبه‌رو هستیم، افق‌های مهم و بزرگی را پیش روی کشور بازکنیم و از عهده شما حتماً برمی‌آید و با همدیگر چنین کاری را خواهیم کرد.


معاون اول رئیس‌جمهور با توضیح اینکه برای عبور از این شرایط پیچیده اقتصادی برخی از شیوه‌ها و راهکارهایی که ما در گذشته تجربه کردیم با رویکردها و سازوکارهای متعارف شناخته‌شده به دلیل فرسایش و فساد و ناکارآمدی خیلی کارساز نبوده است، اذعان کرد: هنگامی‌که با یک موضوع جدیدی روبه‌رو می‌شویم به‌سرعت به سمت همان راهکارهای قدیمی می‌رویم، اما شاید راهکارهای قدیمی دیگر جواب ندهد. ما نیازمند تعقل، نوآوری و خلاقیت  هستیم که راهکارهای جدیدی پیدا کنیم برای برون‌رفت از شرایط پیچیده و سخت اقتصادی کشور.


وی با اشاره به کشف و خلق فرصت‌های جدید ادامه داد: باید کارآفرینی به سمت فناوری‌های جدید، ارتباطات نو، بر اساس تغییرات جمعیتی و تغییرات اجتماعی که در کشور می‌افتد برود. برای جوانان و زنان کشور باید میدان را فراهم کنیم که از میان آنها کارآفرینان بزرگی در صحنه اقتصادی کشور حضور پیدا کنند. تغییرات مهمی در دنیای اقتصاد و اجتماع در سطح داخلی و بین‌المللی در حال اتفاق است.


جهانگیری با بیان اینکه اگر نیم‌نگاهی به پیرامون خودمان و تاریخ معاصر بیندازیم، با یک واقعیت بزرگ تاریخی روبه‌رو می‌شویم که هم در سطح فردی، هم در سطح گروهی، هم در سطح بنگاهی و هم در سطح کشوری و حتی در سطح تمدنی با این واقعیت‌ها روبه‌رو هستیم که عده‌ای افول و عده‌ای ظهور می‌کنند، تصریح کرد: عده‌ای پایین می‌روند، عده‌ای بالا می‌روند. خیلی بنگاه‌ها می‌شناختیم که الآن دیگر وجود ندارند. خیلی از افرادی که تصور نمی‌شد به یک درجه بالایی از کارآفرینی برسند، امروز با اتکا به تغییرات، به چنین جایگاهی رسیده‌اند. رمزگشایی از این صعودها و افول‌ها، از این فرازها و فرودها مسئله بسیار مهم تاریخی است که باید به آن پرداخته شود.


معاون اول رئیس‌جمهور با توضیح اینکه دانشمندان زیادی راجع به این مسائل سخن گفتند، حرف زدند، تحلیل کردند که رمز این فرازوفرودها چیست، رمز این افول و صعودها چیست، گفت: تقریباً تحلیل همه این است آنها که موفق شدند هم‌زمان با تغییرات در خودشان تغییر به‌وجود آوردند، ادامه حیات دادند و صعود کردند. آنجایی که در مقابل تغییرات ایستادگی کردند و هیچ تغییری نکردند، در چرخ‌دنده‌های تغییرات نابود شدند و از بین رفتند. در بنگاه‌ها و مسائل اقتصادی هم همین است.


وی با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین(ع) که می‌فرماید کسی که به زمانه خودآگاه است در معرض تهاجم و پلیدی قرار نمی‌گیرد، تشریح کرد: یعنی اینکه ما باید در هر محیطی کارکنیم، در هر موضوعی فعالیت ‌کنیم، نسبت به محیط و تغییراتمان آگاهی کامل داشته باشیم که بتوانیم خودمان را از خطرات مصون نگه‌داریم.


جهانگیری با بیان اینکه جامعه پویا جامعه‌ای است که تغییرات را می‌شناسد، بنگاه پویا بنگاهی است که تغییرات را می‌شناسد، تأکید کرد: تغییرات امروز متأسفانه یا خوشبختانه تغییراتی است پرشتاب، گسترده و این تغییرات نیازمند تحولات اساسی در همه مسائل ماست. ما امیدوار هستیم که هم زندگی شخصی‌مان، هم زندگی اجتماعی‌مان، هم بنگاه‌های مختلفمان بتوانند در این شرایط، خودشان را با تغییراتی که اتفاق می‌افتد همراه کنند و مشکلی برای خودشان و کشور به وجود نیاید.


وی افزود: البته این بحث تغییر فراتر از بحث‌های اقتصادی است، مسائل اجتماعی و سیاسی است، مسائلی که در اطراف کشور می‌گذرد و ما نیازمند این هستیم که دقیق باشیم. نباید بگذاریم که در چرخ‌دنده‌های تغییر، قربانی تغییر شویم. ما می‌توانیم با اتکا بر توانمندی‌های علمی‌مان، با اتکا بر نخبگان‌مان، با اتکا بر ملت بزرگ‌مان، با اتکا بر سابقه تاریخی‌مان از این مسئله سربلند بیرون بیاییم.


معاون اول رئیس‌جمهور با توضیح اینکه ما یک مسئولیت مشترک داریم، گفت: آن مسئولیت مشترک این است که با شناسایی و تقویت فرصت‌های کارآفرینی، نگرانی و ابهام نسبت به آینده را در کشور کاهش دهیم.


وی با تأکید بر اینکه باید اعتماد به سرمایه مهم اجتماعی و اعتمادبه‌نفس در نسل جوان در میان صاحبان اندیشه، سرمایه، فکر را ارتقا ببخشیم، تشریح کرد: در مقطع فعلی به‌شدت به این موضوع نیاز داریم. به همدیگر روحیه دهیم و کمک کنیم که با اعتمادبه‌نفس بتوانیم با خلق فرصت‌های جدید این شرایط سخت را به‌خوبی پشت‌سر بگذاریم.


جهانگیری با اشاره به اینکه شما فعالان اقتصادی در صحنه و میدان عمل هستید و عمل می‌کنید، تأکید کرد: در دهه اخیر فعالان اقتصادی و تولیدی کشور، دوران و شرایط سختی را گذرانده‌اند. این درحالی است که ما با تحریم‌هایی از سال 90 تا امسال روبه‌رو بودیم که نوک این تحریم‌ها و فشارها روی فعالان اقتصادی، صاحبان کارخانه‌ها و مردم مظلوم ایران است.


وی ادامه داد: اقتصاد ما درواقع قبل از این تحریم‌ها با مجموعه‌ای از بیماری‌های مزمنی رودررو بوده و رنج می‌برد که خود آن بیماری‌ها به‌دلیل تکرار و حل نشدن در طول سال‌ها به ابرچالش‌هایی تبدیل‌شده است.


معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش‌های مختلف با ابرچالش‌هایی مواجه بودیم، تصریح کرد: امروز موضوع بودجه کشور، نقدینگی موجود در جامعه، مسائل زیست‌محیطی تبدیل به ابرچالش‌هایی برای ما شده‌اند.


جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی‌ها در تحریم‌های سال 90 و 91 مهم‌ترین حرفشان این بود که ایرانی‌ها به قوانین بین‌الملل پایبند نیستند، قوانین بین‌الملل را مراعات نمی‌کنند، به سمت سلاح‌های کشتارجمعی دارند حرکت می‌کنند و می‌خواهند در منطقه مسابقه تولید سلاح‌های هسته‌ای به‌پا کنند، گفت: شاید خیلی از مردم ما هم می‌گفتند که برویم با آن‌ها بنشینیم گفتگو کنیم که این کار هم انجام شد و خیلی هم هزینه دادیم، با دولت دکتر روحانی یک گفتگوی طولانی انجام شد تا نهایتاً آن‌ها پذیرفتند که ما اقداماتی انجام بدهیم برای اعتمادسازی و آن‌ها هم اقداماتی انجام بدهند.


وی افزود: همه دنیا پذیرفت که ایران در این داستان خوب عمل کرده و نهایتاً معلوم شد که برای چالش‌های بزرگ بین‌المللی می‌شود با گفتگو، با تعامل، با منطق، مسائل را گذاشت روی میز، حل‌وفصل کرد و مسائل مردم را در یک مسیر خوبی قرار داد.


معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه این بار آمریکایی‌ها به مردم دنیا چه می‌خواهند بگویند؟ و به مردم ایران چه می‌خواهند بگویند؟ اذعان کرد: تحریم‌ها را برگرداندند به‌دلیل اینکه ترامپ گفته بود ایرانی‌ها در برجام کلاه گشادی سر ما گذاشتند. این مذاکرات در مقابل 6 قدرت بزرگ دنیا بود، اتحادیه اروپا به‌عنوان 28 کشور پشتش بود، سازمان‌های بین‌المللی نیز همین‌طور و همچنین شورای امنیت سازمان ملل هم در جریان مذاکرت بود، و درنهایت به یک توافقی رسیدند، حالا یک رئیس‌جمهوری عوض‌شده و راحت محیط آرام بین‌المللی را برهم می‌زند و علتی که برهم زده این است که کلاه گشادی سر آمریکا رفته است.


وی با توضیح اینکه نمی‌خواهند در این منطقه ایران قدرتمندی باشد، چراکه می‌خواهند در منطقه هر سیاستی خواستند اجرا کنند در جهت محروم کردن مردم منطقه، تشریح کرد: القاعده را در افغانستان و داعش را در عراق و سوریه درست کردند که آن‌ها را ببلعد، اما ایران اجازه این کار را نداد.


جهانگیری با اشاره به اینکه آقای ترامپ می‌گوید که هفت هزار میلیارد دلار در منطقه هزینه کردیم و هیچ چیز دستمان را نگرفته است، گفت: من معتقدم با این روش اگر 10 برابر این، یعنی 70 هزار میلیارد دلار هم هزینه کنند، چون برخلاف جریان ملت‌های منطقه است چیزی به دست نمی‌آورند و بی‌خود فشارش را بر فعالان اقتصادی  و مردم می‌آورند.


معاون اول رئیس‌جمهور افزود: با شناختی که از کشور و بخش خصوصی دارم، می‌گویم که این دوره، دوره‌ای طولانی نخواهد بود چون خیلی بی‌منطق و بی‌پشتوانه است، تصریح کرد: این شرایط سخت اقتصادی طولانی نخواهد بود و باید ببینیم که چگونه می‌توانیم از این زمستان سخت عبور بکنیم.


وی با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که معیشت مردم را در سختی قرار دهد، تأکید کرد: آن‌ها به دنبال فروپاشی داخلی هستند. این درحالی است که نتوانستند فروپاشی داخلی در نظام ایجاد کنند و بنابراین به سمت فروپاشی در اقتصاد کشور رفتند.


جهانگیری با بیان اینکه مسئولان سیاسی کشور باید بپذیرند در چنین شرایط سختی انسجام و وحدت را باید حاکم کنند و خودشان را دست یکسری آدم‌های تندرو قرار ندهند، گفت: آنها نباید بگذارند روزبه‌روز اختلافات داخلی در جامعه دامن زده شود. انسجام امروز از نان شب برای این کشور واجب‌تر است. یک عده زیر این فشارها با مشکل روبه‌رو هستند. آن‌وقت یک عده به‌جای اینکه همدردی با مردم کنند و ببینند چگونه می‌شود از این مسائل عبور کرد، هنوز دنبال این هستند که ببینند چگونه می‌توانند رقیبشان را از صحنه خارج بکنند!


وی افزود: امروز باید به داد ملت برسیم! ملت امروز گرفتار یک غولی مثل آمریکا شده‌ که همین‌جور بی‌منطق فشار می‌آورد. واقعاً می‌دانم سخت است؛ اما می‌دانم که یک مدیر واحد تولیدی، بالاخره عشقش این است که این واحد تولیدی‌اش بچرخد، کارگرش حقوق بگیرد و مردم محصولی با قیمت ارزان در اختیارشان قرار بگیرد.


معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه که به‌هرمیزانی که درآمد ارزی کسب می‌کنیم، اولین کالایی که باید وارد کشور شود و در اختیار مردم قرار بگیرد کالاهای ضروری زندگی روزمره مردم است، افزود: از تجار محترم و صنوف خواهش می‌کنم برای رعایت حال ملت خودتان، این دوره کوتاه را مدیریت کنید تا بگذرد. این تعبیری که زمستان تمام می‌شود  و روسیاهی برای زغال می‌ماند یک واقعیت است. مردم بعدازاین دوره می‌گویند کی و چه کسانی به فکر ما بودند. ما هم کمک می‌کنیم که در مرحله اول در شبکه توزیع سراسری کالاهای مردم با همان قیمتی که درواقع تمام می‌شود در اختیارشان قرار بگیرد و این نکته را در نظر داریم که هیچ‌کس نمی‌خواهد کسی که فعالیت اقتصادی می‌کند، ضرر کند ما می‌گوییم که باید یک سود متعارفی وجود داشته باشد.


وی با توضیح اینکه باید برای نیاز ارزی کشور تلاش کنیم، گفت: صادرات را باید احیا کنیم. اگر تا دیروز می‌توانستیم 10 میلیون دلار صادر کنیم، امروز باید 12 میلیون دلار صادرات داشته باشیم. می‌دانم سخت است ولی این اولویت نباید از دستور کار خارج شود. ما به این ارز نیاز داریم، به صادرات نیاز داریم. به همین دلیل آمریکایی‌ها اول نفت، پتروشیمی بعد فلزات را تحریم کردند؛ تلاش کردن کالاهای صادراتی ما را محدود کنند و جلویش را بگیرند.


جهانگیری با اشاره به یکی از اولویت‌ها در کشور که تولید و بنگاه‌های تولیدی است، تشریح کرد: یک از کارهایی که باید انجام شود اصلاح نظام بانکی است زیرا مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی برای تأمین نقدینگی است تا با توجه به تغییرات نرخ ارز، فعالان اقتصادی بتوانند سرمایه در گردش خودشان را فراهم بکنند و مجموعه خود را بچرخانند.


وی افزود: باید این دستور کار همه قرار بگیرد که با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، نقدینگی واحدهای تولیدی برای سرمایه در گردش تأمین شود که واحدهای تولیدی بچرخند.


معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: من فکر می‌کنم اگر ما موفق شویم تولید، صادرات و تأمین ارز موردنیاز بنگاه‌های تولیدی را مدیریت کنیم تا زندگی مردم راحت شود حتماً از این شرایط سخت عبور می‌کنیم.


جهانگیری با تأکید بر اینکه به خاطر شما می‌مانم و با حمایت از شما لحظه‌ای تردید نمی‌کنم، تصریح کرد: در این شرایط سخت، مردان بزرگ باید به میدان بیایند. می‌توانیم به‌خوبی از این دوره عبور کنیم. در دوران سخت است که شجاعت، خلاقیت و نوآوری به داد ما می‌رسد. من از همه شما انتظار و اطمینان دارم که قادرید این دوره را به‌خوبی مدیریت کنید و بنگاه‌هایتان را سرپا نگه‌دارید، نگذارید بنگاه‌هایتان آسیب ببیند. بنده نیز قول و این اطمینان را می‌دهم که با تمام وجودم، به خاطر شما بمانم و از حمایت شما لحظه‌ای تردید نکنم و آنچه در توان دولت است به صحنه بیاورم تا با کمک و مشورت شما بتوانیم از این دوره به‌خوبی عبور کنیم.


انتهای پیام/4092/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته