دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقدم‌‌شهریار:

خدمات علمی مرحوم ابوالقاسمی فخری فراموش‌شدنی نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شبستر با صدور پیام تسلیت به مناسبت درگذشت غلامحسین ابوالقاسمی فخری استاد دانشگاه آزاد اظهار کرد: خدمات علمی این مرحوم فراموش نمی‌شود.
کد خبر : 349633
fakhri8.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شبستر، حبیب اقدم‌شهریار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با صدور پیامی درگذشت غلامحسین ابوالقاسمی فخری از استادان پیشکسوت واحد شبستر و از بنیانگذاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و مترجم قرآن کریم به زبان فرانسه را تسلیت گفت.


در این پیام آمده است: بدون تردید خدمات علمی، تألیفات و پرورش شاگردان فراوان در حوزه مهندسی عمران از سوی این استاد فقید در کنار کار عظیم ترجمه قرآن کریم به زبان فرانسه که موجبات تجلیل این استاد از سوی مقام معظم رهبری نیز شد، همراه با شخصیت، اخلاق و منش اسلامی و متواضعانه ایشان همواره ماندگار خواهد بود.


در ادامه پیام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شبستر عنوان شده است: ضمن ابراز مراتب تسلیت و همدردی با خانواده گرانقدر ایشان، سوگمندانه درگذشت آن استاد عزیز و فقید سعید را به جامعه دانشگاهی استان آذربایجان شرقی و شهرستان شبستر و جامعه نظام مهندسی تسلیت عرض کرده، علو درجات و رحمت و مغفرت واسعه الهی برای آن استاد پرتلاش، متدین و بااخلاق را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. روحش شاد و یادش گرامی باد.


به گزارش آنا، دکتر غلامحسین ابوالقاسمی فخری فرزند یعقوب سال 1320 (1941م.) در اردبیل چشم به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی و متوسطه را تا سال نهم در دبیرستان امامت در اردبیل فرا گرفت و با بازگشت پدر به تبریز، بقیه تحصیلات متوسطه را در این شهر ادامه داد و در سال 1339 موفق به کسب مدرک دیپلم شد. در همان سال با شرکت در کنکور ورودی دانشگاه با رتبه بیست و هفتم در رشته مهندسی راه و ساختمان (مهندسی عمران) قبول شد و دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته را که در آن زمان مجموعاً چهار سال به طول می‌انجامید، طی کرده و  سال 1343 فارغ‌التحصیل شد.


در دوران تحصیل در دانشکده فنی، پیوسته از نفرات ممتاز بود؛ بنابراین توانست بورس C.T.(كوئوپراسيون تكنيك فرانسه) را کسب کند و عازم فرانسه شود. در ادامه تحصیلات خود در فرانسه در سال 1351 دكتری مهندسی خود را تحت نظر پروفسور سيسترنگ در دانشگاه شماره 6 پاريس با درجه خيلی عالی دريافت کرد. حدود دو سال در E.C.(اكول سانترال) در موضوع رلاكساسيون كابل‌های پيش‌تنيدگی در بتن‌های پی‌تنيده مشغول تحقيق بود، اما برای تشكيل خانواده به ايران مراجعت کرد و از سال 1353 در دانشكده فنی دانشگاه تبريز مشغول تدريس دروس مربوط به راه و ساختمان در رشته مهندسی عمران بوده است.


استاد فخری بعد از انقلاب اسلامی سمت‌های مختلفی را بر عهده داشته است، ازجمله نمايندگی رسمی ستاد انقلاب فرهنگی در دانشگاه تبريز، مسئولیت جهاد دانشگاهی، مسئولیت كميته فنی دانشگاه تبريز، مديریت گروه عمران، معاونت آموزشی دانشكده فنی و قائم مقامی دانشگاه آزاد واحد تبريز.


وی تأسيس رشته عمران، برق و به‌خصوص تأسيس نخستین دانشكده پزشكی در تبريز كه نخستین دانشكده پزشكی دانشگاه آزاد بوده را در کارنامه فعالیت‌های خود ثبت کرده است.


فخری سال 1382 به درخواست خود در سمت استادی مهندسی راه و ساختمان دانشگاه تبریز بازنشسته شد. پس از آن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر به عنوان عضو هیئت علمی تمام وقت همکاری کرد.


انتهای پیام/4078/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته