ضرورت توجه به مخاطب و پژوهش در رادیو
به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت صدا، تیمور کوشکی از سال 1357 همکاری با رادیو را از برنامههای مختلف و گوناگون مرکز لرستان آغاز کرد. وی طی 40 سال گذشته فعالیت مستمری با بخشهای مختلف این رسانه داشته و در این مدت موفق به کسب تجارب ارزندهای شده است، اما بیشترین همکاری او با رادیو،گویندگی بوده است.
رادیو رسانهای با قدرت خاص و متفاوت
کوشکی با اشاره به اهمیت رسانه رادیو گفت: رادیو یک رسانه بسیار گرم و صمیمی است که میتواند هر مخاطبی را به خود جذب میکند. بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران رسانه غالب، رادیو بود و نقش تأثیرگذاری در تاریخ معاصر ایران از خود به جای گذاشته است. امروزه نیز اهمیت رادیو در سپهر رسانهای مشخص است. این رسانه میتواند جایگاه خود را بر اساس اطلاعرسانی پیوسته به نحو قابل توجهی انجام دهد به همین خاطر میتوان اذعان کرد که هیچوقت رادیو دچار مشکل نمیشود.
وی با اشاره به پیدایش رسانههای جدید ادامه داد: علیرغم اینکه در شرایط فعلی رقبای جدیدی در این عرصه پا به میدان گذاشتهاند و در صدد جذب مخاطبان هستند، اما رادیو قدرتی خاص و متفاوت دارد. منتها به خاطر اینکه در مسیر رسالت اصلی خود گام بردارد، باید در ارائه محتوای و اطلاعرسانی رادیویی فضای صمیمی داشته باشیم و با نگاه کاربردی مطالب را ارائه کنیم.به عنوان مثال رادیو اربعین یک رادیو گرم و مخاطبپسند بود که با دل مردم همراه است و هر لحظه اطلاعات کامل و دقیق به آنها ارائه میکرد. به همین خاطر مخاطب آن را به نحو فزایندهای دنبال میکند.
ارتقاء پژوهش برای رادیو ضروری است
کوشکی با اشاره به پیدایش شبکههای رادیویی تخصصی خاطرنشان کرد: امروزه تخصصگرایی اقدام شایستهای است که میتواند نتایج بسیار مناسبی به همراه داشته باشد، اما باید توجه کرد که این نگاه منجر به موازیکاری در شبکهها نشده و به جای آن از توان همپوشانی استفاده شایستهای صورت پذیرد. از سویی هم مخاطبین و هم برنامهسازان رادیویی باید به مسئله پژوهش و تحقیق بیشتر توجه کنند و جایگاه این بخش راهبردی را ارتقاء ببخشیم. به عنوان نمونه با توجه به اینکه شبکه رادیویی انقلاب به صورت تخصصی در حال تولید برنامه مرتبط است، اما در سایر شبکهها نیز باید برنامهسازان تحقیق و پژوهش بیشتری در این زمینه داشته باشند و تا با بصیرت و آگاهی برنامههای فاخر را برای این پیروزی شکوهمند انقلاب بسازند.
پالایش نیاز مخاطبان رادیویی
وی با اشاره به تعامل مخاطبان و رادیو گفت: اگر مخاطبین اغنا شده و نیاز آنها مرتفع شود، قطعاً رادیو پیگیری میشود. مثلاً وقتی یک مسئله اجتماعی پیش بیایید و مخاطب این حس را پیدا کند که شبکه رادیویی در راستای پاسخ به نیاز وی قدم برمیدارد، قطعاً آن را دائماً پیگیری میکند. میل، مصلحت و نیاز مخاطب باید بیش از هر زمانی نهادینه شود.
این مسئله درخصوص گرانی، تورم، پیگیری مصوبات مجلس و یا سایر نیازهای مخاطب باید مورد پژوهش و بررسی قرار بگیرد و بر اساس اولویتها، اقدامات لازم را انجام و از دریچه فردی که کاملاً مسلط به این مسئله است رادیو پاسخگو باشد. در حقیقت نیاز مخاطبان از طریق کارگروههای مشخصی مورد پالایش قرار بگیرد و مصوبات آنها برای اجرایی شدن در اختیار شبکهها قرار داده شود.
رادیو اربعین تجلی حقیقی از مفهوم رادیو است
وی که سالهاست گوینده رادیو اربعین بوده است درباره آن گفت: رادیو اربعین به تمام معنا تجلی واژه رسانه رادیو است. به لحاظ گستردگی، مخاطبپسندی و کارکرد مناسب و عالی، این شبکه واقعاً شاخص است. امسال نیز به واسطه برنامهسازی، توفیق حضور در کربلا را داشتم و از این شهر مقدس گزارشهای مربوط به اربعین سالار شهیدان را تهیه میکردم. در خلال تولید یکی از برنامهها، پیرزنی که نزدیک به 80 سال سن داشت و از شهر همدان با پای پیاده و قدی خمیده برای زیارت آمده بود، توجهم را جلب کرد. در حالی که او به سختی راه میرفت از او پرسیدم مادر با این سن و سال چه طور این همه راه را پیاده آمدی؟ او با چشمان اشکبار گفت: فقط برای عشق به حسین (ع) آمدهام. نمیدانم چه حسی بود که وقتی او با این حالت اسم سالار شهیدان را آورد تمام وجودم لرزید. حسین (ع) گفتن آن مادر سالخورده آنچنان ما را تکان داد که از ته قلبم برای دل پاک او اشک ریختم. به او گفتم اجازه بده به شما کمک کنم اما او قبول نکرد و گفت خود امام حسین (ع) کمک میکند. همچنین در روزهایی که در کربلا مستقر بودیم، از جناب آهنگران که آنجا حضور داشتند دعوت کردیم. ایشان نیز در استودیو رادیو اربعین مستقر در کربلا نوحه معروف "ای لشگر صاحب زمان آماده باش آماده باش بهر نبردی بی امان آماده باش آماده باش" را خواند. آن لحظه واقعاً برایم بسیار غمباری بود. زیرا بسیاری از شهدای گرانقدر در بین ما نیستند تا ببینند که این نوحه زیبا در شهر مقدس کربلا طنینانداز شده است. این نشانده آن است که عشق به امام حسین (ع) جاودانه و همیشگی است .
جشنواره رادیو فضایی برای آشنا شدن با افکار مختلف
کوشکی با مهم ارزیابی کردن برگزاری جشنواره بینالمللی رادیو و اجلاس جهانی صدا خاطرنشان کرد: یکی از محاسن جشنواره رادیو این است که با هم بودن، خودباوری و انتقال تجارب نسبت به کار رسانه به بالاترین شکل و سطح ممکن در این فضا تمرین میشود. مثلاً یکی از مراکز در برنامهای پیرامون آفت سیب زمینی صحبت میکند، در استان دیگری همان موضوع را به صورت کار نمایشی و در مرکز دیگری از زبان خود سیب زمینی بیان شود، یک موضوع با یک هدف ولی با سه مدل معرفی شده است.
مسلماً در جشنواره با افکار مختلف برنامهسازان و نوع پردازش آنها به یک موضوع آشنایی بیشتر به وجود میآید. همچنین برنامهساز با تجربه خوبی که از جشنواره و بخشهای مختلف آن مانند پنلهای آموزشی به دست میآورد، نتایج جالبی برای ارتقای سطح کاری خود را تجربه میکند.
این گوینده پیشکسوت رادیو با اشاره به ایجاد رقابت سازنده در جشنواره رادیو خاطرنشان کرد: بررسی اشکال مختلف تولید برنامههای رادیویی، ایدههای مناسبی در اختیار برنامهسازان قرار میدهد. جالب است که این ایدهها به نوبه خود نیز دائماً در حال تغییر هستند که نهایتاً روشهای جدیدی در این مسیر ایجاد میشود. این فضا در حالی پویایی خاصی برای برنامهساز ایجاد میکند که برنامهسازان خود را روز به روز در معرض آزمون احساس میکنند. همچنین برای افزایش غنای جشنواره، برنامههای ارائه شده به این رویداد نباید اختصاصی برای جشنواره ساخته شود. بلکه آنها به گونهای انتخاب شوند که قبلاً حتماً از آنتن شبکهها پخش شده باشد.
حس رقابت در جشنواره رادیو، دقت را افزایش میدهد
وی در خصوص حضور برنامهسازان خارجی در جشنواره بینالمللی رادیو افزود: وقتی که احساس رقابت با سایر برنامهسازان خارجی را پیدا میکنیم، ناخودآگاه دقت افزایش پیدا میکند و سوژههای جدید ایجاد میشود که بسیار مؤثر است. همچنین هر چه قدر ارتباطات قویتر باشد نتایج بسیار بهتری به دست میآید. مثلاً اگر درباره فلسطین برنامهای با ساختار خوب تهیه میشود، میتوانیم آن را چند زبانه کنیم و پیام انقلابی خودمان را نیز در سایر رسانهها به شکلی قدرتمند منتشر کنیم.
کوشکی درباره ارتقای سطح جشنواره بینالمللی رادیو گفت: باید در برگزاری جشنواره بینالمللی رادیو تغییراتی انجام شود تا روند رو به رشد آن به صورت تصاعدی صورت پذیرد. با توجه به گستردگی کارها، راههای دیگری هم میتوان پیدا کرد که افزودن آنها به این رویداد مهم منجر به کاربردیتر شدن آنها شود. این حرکت نهایتاً زمینهای را ایجاد میکند که برنامهسازان به شیوههای نوین دسترسی بیشتر داشته باشد.
این گوینده رادیو در خصوص مقالات ارائه شده به جشنواره بینالمللی رادیو و اجلاس جهانی صدا خاطرنشان کرد: برای استفاده هرچه بیشتر از نتایج مقالات علمی ارائه شده میتوان شبکهها را متعهد کرد تا نتایج مقالات علمی در حالی به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار دهند که بر پایه صحیحی از مباحث پژوهشی قرار گرفته باشد.
نخبگان جشنواره رادیو را پویا میکنند
کوشکی درباره افزایش غنای جشنواره رادیو گفت: همه جشنوارهها به نوعی باید به سمت محتوای مناسب بروند و از روزمرگی فاصله بگیرند. غنای جشنواره را رسانه تعیین میکند. یعنی نیاز مخاطب تبدیل به ایده میشود و روی آنتن میآید که این اتفاق با بهکارگیری و استفاده از افراد ماهر و کارشناسان خبره امکانپذیر میشود. این ضرورت وجود دارد که رادیو در کوران رقابت نیز به بحث محتوی بیش از گذشته توجه نماید. همچنین افراد خبره و نخبگان مختلف در جشنواره بینالمللی رادیو نیز میتواند بر پویایی ان نقش مهمی داشته باشد.
انتهای پیام/4072/4046/
انتهای پیام/