دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر رادیو جوان:

جشنواره رادیو فرصتی برای رقابت است

مدیر رادیو جوان گفت: جشنواره رادیو بیشتر عرصه رقابت است تا آموزش و یادگیری.
کد خبر : 346970
thumbnail.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با علی سیفی مدیر رادیو جوان درباره‌ برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی پس از وقفه‌ای که ایجاد شده بود، هم‌صحبت شدیم و نظر وی را درباره‌ لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم پرسیدیم. سیفی نیز از انتظارات، پیشنهادها و حضور فعال‌تر رادیو جوان در جشنواره بین‌المللی رادیو صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.


جشنواره و ظهور و بروز نظریه‌های جدی


مدیر رادیو جوان درباره برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی گفت: با برگزاری جشنواره رادیو معمولاً چند هدف محقق می‌شود یا حداقل در هنگام برگزاری جشنواره به چند موضوع مهم توجه می‌شود. از مهم‌ترین این مسائل می‌توان به ظهور و بروز نظریه‌های جدید در حوزه رادیو، تضارب اندیشه‌ها و در مرحله بعد فهم مشترک برای یافتن معیارهای جدید کیفی‌سازی برنامه‌ها اشاره کرد. از طرف دیگر ذات این جشنواره‌ها رقابت است که باعث می‌شود افراد و گروه‌ها، توانایی های خود را در معرض پرسش، نقد و آزمایش قرار دهند و با عبور از یک مرحله به مرحله بالاتر قدم بگذارند. البته نباید از بعد دیگر جشنواره یعنی تلاش برای دیده شدن و بهتر شدن هم صرف‌نظر کرد.


ضرورت برگزاری جشنواره چهاردهم


سیفی درباره لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم اظهار کرد: به نظر می‌رسد نمی‌توان ضرورت برگزاری جشنواره چهاردهم رادیو را، جدا از کارکرد جدید رسانه شنیداری رادیو تعریف کرد؛ در واقع بخش مهمی از این کارکرد در شعار جشنواره چهاردهم یعنی «رادیو صدای لحظه‌ها» و بخش دیگر آن در دستورالعمل شرکت در جشنواره متجلی شده. به این صورت که رسانه رادیو، ظرفیت خارق‌العاده خود را دوباره کشف و رسانه‌های دیگر مثل تلویزیون و...، را به عرصه بزرگ رقابت در زمان بحران‌ها و فوریت‌ها دعوت کرده است. 


وی افزود: همچنین رادیو به نقش حیاتی مشارکت مخاطب در برنامه پی برده و به عنوان یک ضرورت با عنصر تعامل برخورد کرده و هوشمندانه مخاطب را به سمت تعامل اثرگذار یعنی مشارکت در تولید کل یا بخشی از برنامه، سوق داده که به نظر من در این تعامل باید رسانه مراقب باشد جایگاه مرجع تشخیص بودن خود را حفظ کند.


حضور پرقدرت رادیو جوان در جشنواره رادیو


مدیر رادیو جوان درباره شرکت فعال رادیو جوان در جشنواره چهاردهم گفت: همان کاری که احتمالاً اهالی شبکه‌های دیگر کرده‌اند؛ حضور پرقدرت در جشنواره. البته شبکه جوان، مدت‌هاست به دلیل شرکت در جشنواره‌های بزرگ و کوچک نامی و نشانی به دست آورده و به پختگی رسیده است.


وی افزود: رادیو جوان در حال حاضر به خاطر داشتن برخی استانداردها در صدر پرمخاطب‌ترین شبکه‌های رادیویی کشور قرار دارد و برنامه‌سازان شبکه، تلاش می‌کنند این جایگاه را حفظ کنند؛ جایگاهی که بخشی از آن حاصل کوشش‌های گذشتگان است و بخشی هم نتیجه تلاش برنامه‌سازان جوان در چند سال اخیر.


سیفی گفت: موضوع دیگر که برنامه‌سازان و مدیران شبکه به آن توجه خاص دارند تولید برنامه برای رفع نیازهای مخاطب هدف است. در واقع برنامه‌های رادیو جوان نه برای شرکت در جشنواره، بلکه برای رضایت مخاطب طراحی شده‌اند. به بیان دیگر، رادیو جوان همواره درگیر جشنواره‌ای است که پایانی ندارد؛ جشنواره‌ای که داوری آن به عهده مخاطبان است.


رادیو جوان آنطور که شایسته است، حضور می‌یابد


وی درباره پیش‌بینی‌اش به میزان حضور آثار رادیو جوان در جشنواره عنوان کرد: گرچه از برخی قالب‌های کوتاه مورد علاقه برنامه سازان رادیو جوان، در این جشنواره کمتر اثری می‌توان پیدا کرد، با این حال آن طور که شایسته شبکه جوان است .در تمامی قالب‌ها ، آثاری انتخاب شده‌اند که به امید خدا ارسال خواهد شد.


سیفی نحوه حضور همکاران رادیو جوان در جشنواره را اینطور بیان کرد: تلاش می‌کنیم ، برای حضور در جشنواره فرصت برابر، در اختیار برنامه‌ها و برنامه‌سازان قرار دهیم. در بخش‌هایی که لازم است برنامه تولید شود از هر برنامه‌سازی که وارد میدان شود حمایت می‌کنیم و در جاهایی هم که باید برنامه‌ای انتخاب شود نظر کارشناسی صاحب‌نظران را در اولویت قرار می‌دهیم.


داوری‌ای عادلانه


وی درباره انتظاراتش را از جشنواره گفت: داوری عادلانه؛ پرهیز از این نگاه که جوایز را مصلحتی توزیع کنیم؛ پرهیز از این نگاه که چه کنیم کسی در پایان دلخور نباشد و پاسداری از نیروهای با استعدادی که امروز داشته های ارزشمند رسانه ملی‌اند.


مدیر رادیو جوان درباره کمک تجربه پیشکسوتان به کیفی‌سازی جشنواره اظهار کرد: عاقلانه‌ترین تصمیم، این است که از نظر و مشورت پیشکسوتان تا آنجا که ممکن است استفاده کنیم و به یاد داشته باشیم که بسیاری از تجربه‌ها در حوزه رادیو و حتی تلویزیون هنوز مکتوب نشده است!


وی توجه به جنبه آموزش جشنواره را رقابت عنوان کرد و گفت: جشنواره بیشتر عرصه‌ رقابت است تا آموزش و یادگیری. هر چند ممکن است آموزش عوامل به عنوان یک هدف ثانویه، از طریق کارگاه‌های جنبی یا بازنگری و بازشنوایی برنامه‌های کیفی و غیرکیفی و مقایسه این برنامه‌ها محقق شود.


سیفی درباره نگرش نقادانه به جشنواره اظهار کرد: همواره نگرش نقادانه وجود داشته و حالا هم وجود دارد. در زمان برگزاری و حتی پس از اعلام نتایج این نقدها خواهد بود، اما باید به این نکته توجه شود که هدف از نقد بیان کاستی‌ها و نارسایی‌ها و ارائه راهکار به منظور اصلاح است یا تخریب. بدیهی است هرگونه تلاش برای اصلاح معایب باید به صورت پیشنهاد از اکنون در اختیار برگزارکنندگان جشنواره قرار گیرد تا جشنواره ای در خور همکاران فرهیخته رادیو برگزار شود.


انتهای پیام/4072/4046/


انتهای پیام/

برچسب ها: جشنواره رادیو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته