دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 دی 1397 - 07:00
شهر زیرزمینی پر از هیاهو؛

زمزمه گرانی مترو با نوای محمود میرلوحی/ می‌خواهند تهران گران شود

مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: صحبت از قیمت بلیط 10هزار تومانی از سوی آقای میرلوحی در شرایط فعلی باعث ایجاد استرس برای مردم شد.
کد خبر : 348775
n82966577-72429303.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- میثم خاکپور؛ به بهانه اظهارات نماینده شورای اسلامی شهر تهران در خصوص قیمت واقعی بلیط مترو، به موضوع این شهر زیر‌زمینی به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه حمل و نقل عمومی می‌پردازیم که با حدود 450 میلیون سفر در سال بار زیادی از شبکه حمل‌و‌نقل پایتخت را بر دوش می‌کشد و در تلاش هستیم تا ضمن بررسی چالش‌های این صنعت به مشکلات عدیده مردم از افزایش هزینه‌ها در 6 ماه گذشته گرفته تا فرسودگی و خروج تعداد زیادی واگن از چرخه بپردازیم.


در میان تیترها و اخبار گوناگون این روزهای شهر زیرزمینی تهران این اظهارات توجه مردم و رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند؛‌ «قیمت واقعی بلیت مترو این نیست و کسانی که می‌خواهند در تهران زندگی کنند باید هزینه‌اش را پرداخت کنند.» و «قیمت واقعی بلیت مترو 10 هزار تومان است. باید کسی که در تهران زندگی می‌کند هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد.»


این جملات بخشی از اظهارات محمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران است که با بیان آن موجی از انتقادها را در این خصوص به راه انداخت.


واکنش‌های زیادی از سوی افکار‌عمومی در فضای مجازی در ارتباط با این اظهار‌نظر مطرح شد، از جمله: «نرخ بلیت تک سفره مترو که 700 تومان بود، به هزار تومان افزایش یافت. تک سفره حومه به تهران 2 هزار تومان شد و تک سفره فرودگاه امام به 10 هزار تومان افزایش یافت.»، «کم‌کم داریم به لحظات خدا پدر قالیباف را بیامرزه نزدیک می‌شیم. #بلیت_مترو»، «#مدیریت_اصلاحاتی فقط افزایش 150 درصدی قیمت #بلیت_مترو اونم 6 ماه بعد از اومدن سر کار»، «به‌جای آن‌که عوارض خودروها را افزایش دهند، عوارض حمل‌و‌نقل عمومی را افزایش می‌دهند. یارانه به ثروتمندان از جیب فقرا #بلیت_مترو» و...


البته واکنش‌ها به سخنان جنجالی این عضو شورا تنها از سوی مردم صورت نگرفت و مدیران شهری را هم به واکنش واداشت.


علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با این اظهار‌نظر میرلوحی به خبرگزاری آنا گفت: اصل حرف آقای میرلوحی غلط بود ولی بیانش بد‌تر! این صحبت فضایی را راه انداخت که هر کسی جایی صحبت از پول به‌میان آورد، مردم فکر می‌کنند می‌خواهید همه جا را پولی کنید.


وی معتقد است: حتی برای افراطی‌ترین طیف این طرز تفکر که قائل به مدیریت جمعیت، سرانه حضور و مسکن و تردد خودرو از طریق قیمت‌گذاری بیشتر و بیشتر هستند نیز این اعمال نظر اشتباه است و نباید در شرایط فعلی بی‌جهت برای مردم استرس ایجاد کنیم.


این در حالی‌است که میرلوحی هم این سخنان مدیر شهری را بی‌پاسخ نگذاشت و در واکنش به نظر این مقام مسئول معاونت حمل‌و‌نقل‌و ترافیک به خبرگزاری آنا گفت: این جای تأسف است که تاکنون هزینه واقعی بلیت مترو محاسبه نشده است؛ این‌که زیر‌ساخت مترو در چه مدتی مستهلک می‌شود؟ محاسبه سالانه استهلاک تونل‌ها، تجهیزات و تأسیسات باید در قیمت مترو لحاظ شود، در حالی‌که تاکنون کار کارشناسی در این خصوص صورت نگرفته است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بر این باور بود که ما به‌عنوان کمیته اقتصادی بر‌اساس شواهد و قرائن این موضوع را برآورد کردیم و به این نتیجه رسیدیم و آقای پور‌سید آقایی(معاون حمل‌و‌نقل‌و ترافیک شهرداری تهران) نسبت به این موضوع اذعان دارند. ما قبلاً 1300 واگن داشتیم ولی امروز این عدد هزار پائین‌تر است و اگر نتوانیم در زمان مناسب آنها را جایگزین کنیم، سالی 50 الی 100 واگن از دور خارج می‌شود.


نکته قابل تأمل در صحبت‌های دست‌اندرکاران حوزه مدیریت شهری این است که درست است که هزینه راه‌اندازی و بهره‌برداری از مترو و زیر‌ساخت آن بالاست، اما مگر نه این‌که یکی از اهداف توسعه حمل‌و‌نقل عمومی ایجاد تمایل برای مردم به کاهش استفاده از خودروی شخصی است؟ مگر نه این‌که بار هزینه تأمین و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و حمل‌و‌نقل ریلی شهری باید بر دوش کسانی باشد که با عدم توجه مسائل و مشکلات شهر در زمینه ترافیک و آلودگی همچنان از وسایل نقیله شخصی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند؟


آیا عوارض سالیانه 100 هزار تومانی برای یک خودروی حداقل 40 میلیونی عادلانه است؟ آیا عوارض وضع شده بر خانه‌های با متراژ بالا عادلانه تعیین شده است؟ آیا جرائم مربوط به اضافه‌بنا با سود حاصل از آن برای متخلفان عادلانه است؟ آیا عدم توجه به پیوست‌های ترافیکی برای ساخت مال‌ها و مگا‌مال‌ها و برهم زدن آرامش ذهنی و بصری شهروندان نمی‌تواند درآمدهای چندانی را نصیب شهرداری کند؟ موضوعی که با تعویض مدیریت‌ها در شهر تهران بار تقصیرها را بر دوش کسانی می‌اندازند که دیگر بر مسند مسئولیت حضور ندارند.


به‌نظر می‌رسد باتوجه به نزدیکی تصویب بودجه شهرداری تهران در سال 98 و پیش‌زمینه‌ای که از سوی مدیریت شهری برای افزایش قیمت‌ها خصوصاً بلیت مترو صورت گرفت باید شهروندان تهرانی کم‌کم خود را برای افزایش هزینه خدمات شهری آماده کنند، امری که به‌نظر می‌رسد با توجه به فشار اقتصادی سنگینی که بر دوش مردم وارد می‌شود شاید مدیریت شهری را با چالش اعتراضات افکار عمومی روبه‌رو کند.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته