دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1397 - 13:13
پشت پرده کنسرت‌های خیابانی؛

درآمد میلیونی نوازندگان خیابانی/ هدایت توسط گروه‌های ناشناس

برخی نوازندگان خیابانی با اجرای موسیقی در معابر و اماکن عمومی درآمدهای میلیونی به جیب می‌زنند که برخی از آنان هم تحت حمایت گروه‌های خاص قرار دارند.
کد خبر : 348241
100.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، امروزه نوازندگی و خوانندگی در خیابان و به‌ویژه در ورودی‌های برخی از ایستگاه‌های متروی پایتخت به یکی از اقداماتی تبدیل شده که به دلایل مختلفی از سوی برخی از افراد صورت می‌گیرد؛ نکته قابل توجه و حائز اهمیت این است که اغلب افراد این اقدامات را برای کسب درآمد انجام نمی‌دهند چرا که تجهیزات و ادوات مورد استفاده نوازندگان خیابانی قیمت بالایی دارد و جزء تجهیزات خوب و مناسب در حوزه موسیقی است لذا این شبهه به وجود آمده که آیا این افراد از سوی گروهی هدایت می‌شوند یا خیر؟ البته برخی از این افراد نیز به‌دلیل علاقه به کار موسیقی اقدام به این کار می‌کنند و چون شرایط شروع کار آکادمیک برای آن‌ها دشوار و بعضاً نشدنی است، این افراد با تجهیزات خود به خیابان آمده و اقدام به نوازندگی می‌کنند.


بنا به این گزارش، نکته مهم دیگر که تا حدودی برای برخی از این افراد صدق می‌کند نبود کار مناسب است و این افراد این کار را به‌عنوان منبعی برای کسب درآمد خود انتخاب کرده‌اند.


بر همین اساس، حمید یکی از نوازندگان خیابانی است که با 33 سال سن در مکان‌های مختلف تهران به‌ویژه متروی فردوسی اقدام به نوازندگی و خوانندگی می‌کند.


وی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره نوع فعالیت و اقدامات خود در بحث نوازندگی و تغییر مکان خود برای این کار گفت: از همان دوران مدرسه به موسیقی علاقه خاصی داشتم به‌طوری که تمام آهنگ‌های جدید را دنبال می‌کردم و همواره به‌دنبال این بودم تا زمینه‌ای فراهم شود تا روزی بتوانم در یکی از گروه‌های مطرح تهران که در بحث موسیقی فعالیت می‌کنند عضو شوم و یا اینکه با یکی از خوانندگان معروف تهران همکاری داشته باشم.



حمید تصریح کرد: بعد از گرفتن دیپلم به خدمت سربازی رفتم و بعد از اتمام دوران خدمت به‌دلیل پیدا نکردن کار مناسبی با کمک پدرم گیتار و ویولونی خریداری کردم تا از این طریق پول دربیاورم و آموزش نوازندگی را نیز از روی سی‌دی‌های کمک آموزشی فراگرفته و به‌همراه یکی از دوستانم راهی خیابان‌های پایتخت شدم؛ در اوایل شروع این کار هر روز در یک محله بودیم و این طور نبود که مکانی خاص برای نوازندگی داشته باشیم و البته این تغییر مکان‌ها به‌دلیل هشدارهای پلیس نیز صورت می‌گرفت و در حقیقت مأموران نیروی انتظامی اجازه فعالیت به ما نمی‌دادند، به‌همین دلیل در مکان خاصی نبودیم.


درآمد ماهانه 7 میلیون تومانی نوازندگان خیابانی


یکی از نوازندگان خیابانی ادامه داد: بعد از گذشت مدتی مکان خود را ثابت کردم و بیشتر اوقات در حوالی میدان فردوسی به نوازندگی پرداختم و همچنان نیز کار بنده برای کسب درآمد همین نوازندگی و خوانندگی است و البته مردم نیز به ما لطف دارند و کمک‌هایی به ما در این زمینه می‌کنند؛ البته برخی از مردم در اوایل شروع کارم دید مناسبی به بنده نداشتند و بعضاً حتی اعتراض نیز می‌کردند اما بعد از گذشت چند ماه، علاقه مردم به کار ما زیاد شد به‌طوری که درآمد روزانه بنده از نوازندگی حدود 300 هزار تومان است و البته این مقدار پول بالا و پایین می‌شود اما در بهترین حالت روزانه 300 هزار تومان کاسب می‌شوم که این مقدار پول در ماه به حدود 7 میلیون تومان می‌رسد.


وی افزود: البته وسایل ما نیز بعد از چندین ماه نیاز به تعمیر دارد و بعضاً به‌دلیل خرابی بیش از حد وسیله را به‌طور کامل تعویض می‌کنیم لذا مقدار پولی که در ماه به‌طور خالص برای گذراندن زندگی برای بنده باقی می‌ماند حدود 5 میلیون تومان است که خدا را از این بابت شاکرم.


حمید اظهار کرد: شما در نظر بگیرید در حال حاضر من عاشق موسیقی و خوانندگی هستم اما اگر بخواهم وارد سازمان‌های ذی‌ربط شوم و به‌دنبال مجوز گرفتن برای اجرای کنسرت باشم مبلغ زیادی را باید به نهادهای مختلف پرداخت کنم لذا کنسرت ما در خیابان و گوشه و کنار شهر برگزار می‌شود و از این بابت هرگز ناراحت نیستم.


هدایت نوازندگان خیابانی توسط برخی از گروه‌های ناشناس!


این نوازنده خیابانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا نوازندگانی که در مترو، معابر و خیابان‌های پایتخت فعال هستند از سوی گروهی هدایت می‌شوند یا خیر، گفت: این موضوع را توسط یکی از دوستانم شنیدم اما این اتفاق برای خود بنده در سال‌های ابتدایی شروع فعالیتم رخ نداد اما در سال گذشته سه نفر نزد من آمدند و پیشنهاد همکاری دادند و صحبت آنها این بود که ما به‌دنبال تأسیس گروهی برای حمایت از نوازندگان خیابانی هستیم و در این راه می‌خواهیم در تمام نقاط تهران فعال بوده و شادی را به مردم به ارمغان بیاوریم.



حمید ادامه داد: البته من پیشنهاد این افراد را رد کردم چرا که کمی ترسیده بودم و به آنها نیز اعلام کردم من به کار خودم راضی هستم و نیازی به گروه شما ندارم اما بعد از حدود یک ماه دوباره این افراد نزد بنده آمدند و دوباره پیشنهاد خود را دادند و وقتی که علت اصرار آنها را پرسیدم، آنها اعلام کردند که می‌خواهیم از شما حمایت کنیم و در واقع جامعه را به سمت کشورهای اروپایی در بحث موسیقی بکشانیم و باور آنها این بود که نباید در بحث موسیقی هیچ محدودیتی وجود داشته باشد که در نهایت دوباره پیشنهاد آنها را رد کردم و دیگر به سراغم نیامدند اما بیشتر افرادی که اقدام به نوازندگی در خیابان‌ها می‌کنند از روی بیکاری و نبود اشتغال مناسب و البته علاقه به این کار است.


وی در پایان گفت: امیدواریم وزارت ارشاد تدابیری را برای ساماندهی ما درنظر بگیرد تا امکان اجرای کنسرت توسط ما نیز فراهم شود و کجای قانون اعلام می‌کند که مجوز باید فقط به افراد معروف داده شود؛ بنده به این کار علاقه دارم اما به‌دلیل مشکلات موجود مانند بالا بودن مبلغ اجاره مکان‌های موجود برای اجرای کنسرت توان این کار را ندارم و آرزوی بنده این است که روزی بتوانم در برج میلاد کنسرت برگزار کنم.


بر اساس این گزارش، موضوعی که در این رابطه وجود دارد این است که آیا نوازندگی در خیابان جرم است یا خیر؟


علی عابدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص نوازندگان خیابانی و اینکه آیا این افراد با اقدامات خود جرمی مرتکب شده‌اند یا خیر گفت: در قوانین موجود در کشور موردی نداریم که برای نوازندگی خیابانی جرم‌انگاری کرده باشد لذا این اقدام که امروز در برخی از کلانشهرها توسط افرادی صورت می‌گیرد جرم نبوده و مجازاتی نیز برای مرتکبان آن نباید در نظر گرفته شود؛ از نظر شرعی نیز منعی برای موسیقی نداریم و همچنین رادیو و تلویزیون نیز به استناد فتوای امام خمینی(ره) درباره موسیقی اقدام به پخش آهنگ‌های مختلف در رسانه ملی می‌کنند.



این حقوقدان ادامه داد: اکثر افرادی که به نوازندگی خیابانی مشغول هستند به‌دلیل نداشتن کار به‌دنبال این موضوع رفته‌اند لذا بیشتر افراد از این راه کسب درآمد می‌کنند و امور زندگی خود را می‌گذرانند لذا متأسفانه برخی از مأموران نیروی انتظامی و شهرداری نیز برخوردهای نامناسبی با این افراد دارند و حتی برخورد نامناسب برخی از مأموران ناجا با نوازندگان خیابانی در چند ماه گذشته در استان گیلان در فضای مجازی نیز به‌صورت گسترده پخش شد؛ طبق قانون مأموران ناجا زمانی می‌توانند وارد صحنه شوند که جرمی اتفاق افتاده باشد اما وقتی نوازندگی در خیابان جرم نیست این افراد نیز نباید با آنها برخورد کنند؛ وظیفه مأموران ناجا مانع گسترش جرم و جلوگیری از وقوع آن است.


نوازندگی و خوانندگی در خیابان جرم نیست


وی گفت: حتی اگر نوازندگی در خیابان در برخی از شهرها جرم باشد باز دلیل نمی‌شود که مأموران برخوردهای نامناسبی را با این افراد داشته باشند لذا برخی از مأموران در برخوردهای خود با افراد دچار جرم می‌شوند؛ امیدواریم تدابیری برای ساماندهی نوازندگان خیابانی توسط نهادهای ذی‌ربط صورت بگیرد تا این افراد نیز به‌دلیل علاقه خود به این کار با خیال راحت اقدامات خود را در قالب قانون انجام دهند؛ بنابراین در قانون کشور برای نوازندگان خیابانی هیچ جرم‌انگاری صورت نگرفته است.


نظر پلیس درباره نوازندگان خیابانی


بر اساس این گزارش، سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت نیز مدتی قبل در واکنش به فعالیت افرادی تحت عنوان نوازندگان خیابانی در تهران اعلام کرده بود که هر فردی که می‌خواهد در خیابان و معابر پایتخت اقدام به نوازندگی و خوانندگی کند حتماً باید مجوزهای لازم را برای ادامه فعالیت خود اخذ کند؛ سردار رحیمی اعلام کرده که این افراد باید از وزارت ارشاد و پلیس اماکن مجوزهای لازم را کسب کنند.


بنابراین بالا رفتن تعداد نوازندگان خیابانی در کلانشهرها و علاقه برخی از مردم برای انجام این اقدام موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و پلیس اماکن نیز می‌تواند در دادن مجوز به این افراد همکاری لازم را با متقاضیان انجام دهد چرا که نوازندگی خیابانی برای برخی از افراد شغل محسوب شده و روشی برای کسب درآمد این افراد است.


انتهای پیام/4110/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: جرم
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Poland
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
۰
همه این کارهابه علت بیکاری و نبود شغل مناسب و عدم حمایت دولت ازجوانان بیکاراست. یک جوان برای نان درآوردن چکارباید بکند ؟ آیا به نظرشما، جوانان باید برای گذران زندگی خود به دزدی و قاچاق مواد مخدروکارهای خلاف دیگرروی بیاورند ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
۰
دزدي و اختلاس كه نمي كنند.
هلدینگ شایسته