دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رمضانپور مطرح کرد:

آشفتگی در تولید تبلیغات تلویزیونی

دوبلور و گوینده باسابقه تبلیغات تلویزیونی از اوضاع نامناسب گویندگی در تیزرهای تبلیغاتی می‌گوید.
کد خبر : 348082
فریبا+رمضانپور.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کیفیت تبلیغات تلویزیونی از جنبه شکلی و محتوایی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت تبلیغات و صاحب‌نظران و هنرمندان تلویزیون قرار گرفته است. این وضعیت به‌ویژه در حوزه گویندگی تبلیغات نمود بیشتری دارد؛ آن‌قدرکه بسیاری از گویندگان باتجربه این عرصه نیز نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام کردند.


فریبا رمضانپور از گویندگان شناخته شده سینما و تلویزیون است. صدایی آشنا که علاوه بر هنر دوبله، سال‌هاست در حوزه گویندگی تیزرهای تبلیغاتی نیز فعالیت می‌کند. این گوینده باتجربه در گفتگو با خبرنگار آنا، وضعیت فعلی گویندگی تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون را در یک جمله این‌گونه توصیف کرد: اگر بخواهم منصفانه قضاوت کنم، باید بگویم فاجعه است!


وی اظهار کرد: متأسفانه اکنون دیگر هر کسی در خود این توانایی را می‌بیند که تیزر تبلیغاتی بگوید. کارگردان کار می‌نشیند و خودش گویندگی می‌کند. زمانی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی، تبلیغات خیلی خوب و فاخری ارائه می‌شد. باید قبول کنیم که گویندگی واقعاً کار گوینده است، نه کس دیگری.


رمضانپور


این گوینده شناخته شده تلویزیون بیان کرد: گویندگی یک کار تخصصی است. چه اشکالی دارد که هر کسی برای تخصص بالایی که دارد، دستمزد خوبی بگیرد؟ مگر یک جراح قلب از دستمزد خودش می‌گذرد؟ نمی‌خواهم بگویم کار ما مثل یک جراح قلب است، امّا به هر حال هر کاری در جای خودش سخت است. من کار شما را بلد نیستم و شما هم در کاری که من در آن مسلط هستم، تخصص ندارید؛ یعنی هنر و مهارت هر کس جای خودش را دارد. متأسفانه این موضوع هنوز در مناسبات کاری ما به‌ویژه در هنر جا نیفتاده است و جدی گرفته نمی‌شود.



اوضاع فعلی گویندگی تبلیغات تلویزیونی فاجعه است!



وی گفت: باید تخصص افراد را به رسمیت بشناسیم و هر کسی در جای خودش باشد. الان بازار به گونه‌ای شده که به خاطر کاهش هزینه‌ها و ندادن دستمزد به افراد حرفه‌ای، تهیه‌کننده یا مدیر شرکت تبلیغاتی از هر فردی استفاده می‌کند.


این گوینده باتجربه افزود: دورانی که زنده‌یاد حسین باغی در قید حیات بودند، واقعاً به عنوان یک پیشکسوت به خوبی این حوزه را مدیریت کردند، امّا در این هشت سالی که از درگذشت ایشان گذشته است، واقعاً شاهد یک بلبشو و آشفتگی هستیم. در برخی کارها صدابردار، کارگردان یا نویسنده می‌نشیند و گویندگی تیزر می‌کند. حتی در چند مورد دیدم که از منشی شرکت تبلیغاتی برای گویندگی تیزر استفاده کرده‌اند. دیگر خودتان حدس بزنید که کیفیت کارها چگونه خواهد شد.


زنده‌یاد حسین باغی؛ گوینده و دوبلور


رمضانپور در ادامه با اشاره به گویندگی در کتاب صوتی معجزه گفت: ظاهراً الان بحث هزینه برای سفارش‌دهنده و مجری آن قدر مهم شده است که دیگر در نظر نمی‌گیرند که نتیجه نهایی کار چه خواهد شد و چقدر تأثیرگذار خواهد بود. در کنار این انتقادات، بگذارید به یک نمونه خوب هم اشاره کنم. آقای بابک بادکوبه به عنوان تهیه‌کننده کتاب «معجزه»، این جرئت و هوشمندی را داشتند که برای تولید یک کار با کیفیت، با یک برنامه‌ریزی درست، هزینه کنند.


بابک بادکوبه بابک بادکوبه؛ مجری، تهیه‌کننده و سازنده تبلیغات تلویزیونی


وی افزود: محصول این گونه برنامه‌ریزی و کار کردن، می‌شود کتاب صوتی «معجزه» که یک کار ماندگار است؛ این را به این خاطر که یکی از گویندگان آن کار بودم، نمی‌گویم. من پیش از این اثر هم با ایشان همکاری کرده بودم که البته در چند سال اخیر این همکاری کمتر شده است. متأسفانه برخی تولیدکنندگان تیزرهای تبلیغاتی کیفیت را فدای مسائل مالی می‌کنند. با خودشان می‌گویند خب، حالا که دستمزد این گوینده این قدر است، بهتر است با همین افراد که دم‌دست هستند کار را انجام بدهیم! در نهایت هم کار بی‌کیفیت و گمنام می‌شود.



گاهی صدابردار، گاهی کارگردان، نویسنده یا حتی منشی شرکت تبلیغاتی، گویندگی تیزر را به عهده می‌گیرد



رمضانپور که سابقه گویندگی رادیو پیام و اثر ماندگار ذکر ایام هفته در این شبکه را نیز دارد، گفت: به خاطر دارم سال‌ها پیش با نظارت استاد حسین آهی اشعار دیوان حافظ را گویندگی کردم؛ باور کنید در روزهایی که ضبط داشتیم اصلاً گذشت زمان و ساعت را فراموش می‌کردم. آقای آهی خودشان روی شعر حافظ مسلط هستند. از سوی دیگر در این کار افتخار گویندگی در کنار بزرگانی همچون خانم ژاله علو و پریچهر بهروان را داشتم. وقتی کار دست خبره‌های این فن باشد، محتوا و گویندگی آن کار واقعاً ماندگار می‌شود.


حسین آهی؛ شاعر و سازنده برنامه‌های ادبی در رادیو و تلویزیون


این دوبلور سریال‌های تلویزیونی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه تولید کتاب‌های صوتی هم مثل بخش تبلیغات شاهدیم که افراد زیادی وارد عرصه شده‌اند. نفوذ فضای مجازی هم این وضعیت را تشدید کرده است. البته جوانان مستعد و خوبی هم داریم که اگر وقت بگذارند و زیر نظر استادان، تجربه کسب کنند ماندگار خواهند شد.


انتهای پیام/4072/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
زهرا سادات حسینی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
۰
صدای صمیمی و مهربان. کاش این گفتگو به صورت تصویری بود تا صدای خاطره انگیز خانم رمضان پور را بشنویم
قالیشویی ادیب