دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فاضلی مطرح کرد:

انسداد 66 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: از زمان شروع طرح تعادل‌بخشی در سال 1384 تاکنون بیش از 66 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.
کد خبر : 346654
چاه آب غیرمجاز.jpg

به گزارش حوزه نفت و انرژی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از وزارت نیرو، عبدالله فاضلی با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های غیرمجاز کشور به حدود 320 هزار حلقه رسیده است، گفت: از زمان شروع طرح تعادل‌بخشی در سال 84 که این برنامه ردیف اعتباری دریافت کرده است، تاکنون بیش از 66 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است که از این تعداد حدود 44 هزار حلقه در چهار سال اخیر با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور پرشده است.


وی برنامه کوتاه‌مدت وزارت نیرو در این بخش را تعادل بخشی آبخوان‌های کشور دانست و افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه درصددیم افت موجود در آبخوان‌های کشور را تثبیت کنیم و در مرحله بعد 6 میلیارد مترمکعب کسری مخزنی که سالیانه در اثر برداشت بیش‌ازحد به آبخوان‌های کشور تحمیل‌شده را جبران کنیم.


دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی با تأکید بر اینکه کسری مخزن فعلی آبخوان‌های کشور به 130 میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: بر این اساس بایستی در فرایند 15 سال بعد از برنامه ششم توسعه بتوانیم این منابع را جبران کرده و احیا آبخوان‌ها را به دنبال داشته باشیم.


فاضلی با اشاره به اینکه استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان دارای بیشترین چاه‌های غیرمجاز در کشور هستند، ادامه داد: پس‌ از این مناطق آذربایجان‌ غربی، فارس، اصفهان، خراسان‌ رضوی و کرمان بیشترین تعداد چاه غیرمجاز را به خود اختصاص داده‌اند.


دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی برداشت سالانه چاه‌های مجاز و غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی را حدود 46 میلیارد مترمکعب دانست و افزود: از این تعداد حدود 4.6 تا پنج میلیارد مترمکعب برداشت‌ها مربوط به چاه‌های غیرمجاز و مابقی مربوط به چاه‌های مجاز است.


وی تأکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه بایستی کاهش 11 میلیارد مترمکعبی بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی صورت بگیرد تا به تعادل در این بخش دست پیدا کنیم که ممانعت از برداشت 4.6 میلیارد مترمکعبی چاه‌های غیرمجاز حدود 40 درصد از این برنامه را محقق و نقش مهمی را در به تعادل رسیدن آبخوان‌های کشور ایفا خواهد کرد.


انتهای پیام/4094/خ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته