دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر نیرو: شرایط منابع آبی کشور فاجعه است / 18 استان کشور در وضعیت تنش آبی شدید

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه میانگین بهره‌وری آب در ایران 40 درصد و میانگین جهانی آن 60 درصد است، گفت: اکنون شرایط منابع آبی کشور در حد فاجعه است.
کد خبر : 139270

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمید چیت‌چیان با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها طی چند سال گذشته با کاهش مواجه بوده است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر میانگین‌ بارش‌های کشور از 250 میلی لیتر به 247 میلی لیتر رسیده است.


وی افزود: اکنون ایران در خشکسالی به سر می‌برد و هرچه این مدت زمان طولانی‌تر باشد، منابع آبی نیز کاهش می‌یابند. از سوی دیگر ما با تغییر اقلیم نیز مواجه هستیم.


چیت‌چیان ادامه داد: اکثر بارش‌های جوی در زمان کوتاهی ادامه می‌باند که این بارش‌ها به منابع آب زیر زمینی متصل نمی‌شوند. از سوی دیگر بارش برف نیز کم شده است که همین امر یکی از علل گرم شدن کره زمین نیز است.


وی با تاکید بر افزایش میزان و شدت تبخیر آب بیان کرد: تبخیر آب نیز افزایش یافته است، بنابراین منابع در دسترس کاهش یافته است.


وزیر نیرو گفت: برای مقابله با خشکسالی برنامه های لازم پیش بینی شده، 30 هزار حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و بسته شد و برای اصلاح آبیاری در بخش کشاورزی 2500 میلیارد تومان در سال آینده اختصاص یافته است.


وی ابراز کرد: زمانی 130 میلیارد متر مکعب منابع زیرزمینی داشتیم که این میزان اکنون به حدود 90 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. جمعیت افزایش یافته، مصرف آب زیاد شده که این ها موجب عدم تعادل در آب ها و منابع زیر زمینی شده است.


چیت‌چیان اضافه کرد: تالاب ها خشک شده که مشهورترین آن دریاچه ارومیه است. مهمترین مشکل عدم تعادل آب های زیرزمینی است که بیش از آنچه که ممکن است از آب‌های زیرزمینی استفاده می شود.


18 استان کشور در وضعیت تنش آبی شدید


وی وضعیت آبی کشور را به 6 مرحله مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، تنش آبی و کمبود آب تقسیم کرد و گفت: اکنون خوزستان، گیلان و مازندران در وضعیت تنش آبی و کمبود آب و تامین نیازهای آبی هستند، 18 استان در تنش آبی شدید و 9 استان در وضعیت کمبود آب هستند.


وزیر نیرو در ادامه گفت: بهره وری آب در ایران کمتر از 40 درصد و میانگین جهانی 60 درصد است که پایین بودن آن به دلیل این است که شیوه های آبیاری ایران سنتی است در حالی که در دنیا به صورت آبیاری تحت فشار یا به صورت بارانی است، البته در کشور ما آبیاری بارانی به علت تبخیر زیاد مناسب نیست.


چیت‌چیان درباره مصرف آب نیز بیان کرد: در کشور ما بین 90 درصد منابع آب در کشاورزی مصرف می شود که در کشورهای دیگر این مقدار بیش از 70 درصد نیست.


وی درباره چاه‌های غیر مجاز تصریح کرد : تصور مردم بر این است که چاه می زنند که آب بیشتری استخراج کنند اما واقعیت این است که سفره های زیرزمینی ظرفیت محدودی دارد و امکان استخراج بیش از حد وجود ندارد. حفر چاه آب امکان استفاده از آب را کاهش می دهد. زمانی با 20 متر چاه به آب می رسیدیم اما الان در همان جا در عمق 300 متری هم مشکل آب هست و باغات در حال خشک شدن است.


چیت چیان گفت: حدود 300 هزار چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد که قریب به 30 هزار چاه شناسایی و بسته شده اند برنامه ما این است که روی چاه ها کنترهایی نسب شود تا از میزان برداشت آبها باخبر شویم.


وی افزود: در دنیا معیاری مورد قبول است و آن این که در کشوری اگر تا 40 درصد از منابع آبی آن استفاده شود در استفاده از منابع معتدل است، تا 60 درصد تنش آبی خوانده می شود و بیش از این میزان شرایط بحرانی است که در حال حاضر میزان تنش آبی در ایران بیش از 70 درصد است، ما برنامه ریزی کرده ایم تا این میزان را به 60 درصد کاهش دهیم.


پرداختی‌های مردم کفاف هزینه‌های تامین آب و برق را نمی‌دهد


چیت چیان درباره میزان بدهی‌های وزارت نیرو نیز گفت: وزارت نیرو در زمان آغاز به کار دولت یازدهم بیش از 20 هزار میلیارد بدهی داشت که در مدت این سه سال میزان بدهی ما به 32 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، ما بخشی از این بدهی را مدیریت کردیم و در حال حاضر به 22 هزار میلیارد تومان کاهش داده ایم و قصد داریم بخشی را نیز به صورت تهاتر پردازیم که اوراق تسویه خزانه از جمله مکانیزم های ما برای پرداخت بدهی‌هاست.


وزیر نیرو خاطر نشان کرد: هزینه ها برای تامین آب، برق و غیره به قدری بالاست که پرداختی های مردم کفاف هزینه های ما را نمی دهد و در نتیجه هر لحظه بر میزان بدهی های ما افزوده می شود، ما زمانی می توانیم بدهی ها خود را بپردازیم که میزان هزینه ها با درآمدها یکسان شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته