دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1397 - 13:41

مرتضی نظری

مرتضی نظری
کد خبر : 343094

مرتضی نظری مدیر روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: در نامه‌ای که وزیر آموزش و پرورش به علی عسگری رئیس صداوسیما زدند به بند ماده 7 مصوبه 483 شورای عالی انقلاب فرهنگی استناد کردند که براساس آن صداوسیما و مطبوعات موظف هستند محتوایی را که تبلیغ می‌کنند به تأیید سازمان مربوطه برسانند.


وی با اشاره به اینکه بسیاری از مؤسسات پروانه تأسیس دارند و قانونی ثبت شده‌اند افزود: ثبت شرکت و انتشارات مبنی بر تولید محتوا نیست.


وی با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم درهای آموزش و پرورش را ببندیم ادامه می‌دهد:‌ محتوایی که در صداوسیما تبلیغ می‌شود باید تأیید آموزش و پرورش را داشته باشد و تبلیغ این مؤسسات که شبانه‌روز بر سر بچه‌ها می‌کوبند قانونی به نظر نمی‌آید.


روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تنها ایراد ما به بخش بازرگانی صداوسیما است و نباید از تولید برنامه‌های خوب در حوزه آموزش و پرورش چشم‌پوشی کنیم ادامه داد: در بسیاری از اخبار و برنامه‌های مستند در حوزه آموزش و پرورش تولیدات خوبی داریم و تعامل حسنه‌ای با این بخش‌ها داریم. مشکل ما با بخش بازرگانی است و خوراکی که به جامعه می‌دهند باید از حساسیت بیشتری برخوردار باشد.


وی با اشاره به اینکه برخی از تبلیغات خوراکی نیز با اعتراض وزارت بهداشت روبه‌رو بوده است ادامه می‌دهد: حتی وزارت بهداشت نیز در بسیاری از موارد معترض بوده و اعلام کرده لیست تبلیغاتی که انجام گرفته نه تأیید علمی و نه تأیید مراجع وزارت بهداشت را به همراه دارد. بحث ما بحث محتوای غلط است زیرا معتقدیم که این می‌تواند ضربه به آینده تربیتی یک نسل بزند.


نظری با تأکید بر اینکه بخش بازرگانی صداوسیما تنها منابع مالی برایش اهمیت دارد ادامه می‌دهد: ما می‌دانیم که صداوسیما کسری بودجه‌اش را با تبلیغات تأمین می‌کند اما در مورد تبلیغ منابع کمک درسی آنچه که در صداوسیما تبلیغ می‌شود باید تأییده آموزش و پرورش را همراه داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در این ماجرا تنهاست ادامه می‌دهد: برای حل این مشکل هم وزارت ارشاد هم نیروی انتظامی و هم صداوسیما باید به آموزش و پرورش کمک کنند.


روابط عمومی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بسیاری از موارد و وسایل آزمایشگاهی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش مدعی این نیست که به تنهایی می‌تواند همه گام‌ها را بردارد بلکه در این راه نیاز به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری دارد. اما نکته مهم این است که مسائلی که تبلیغ می‌شود هیچ ارزش افزوده‌ای برای دانش‌آموزان ندارد و می‌توان آن را به مسمومیت تربیتی نام برد. همانطور که ما به فکر غذای جسممان هستیم نباید هر زباله‌ای را به صداوسیما می‌آید را تبلیغ کنیم و به خورد مردم دهیم.


دانش‌آموزان امانت‌های مردم در دست آموزش و پرورش هستند و بسیاری از این محتواها با سند تحول بنیادین در تناقض است.


وی با اشاره به اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان مدام آموزش و پرورش را متهم به عدم اجرای درست سند بنیادین می‌کنند ادامه داد: آیا به نظر شما این مدل رفتار صداوسیما منطبق در سند بنیادین است؟ آیا این تبلیغات اشباع شده به اجرای سند تحول کمک می‌کند این رفتار به نظر شما کمک به تحقق و فرمایشات مقام معظم رهبری است و می‌تواند مهارت‌ورزی را در دانش‌آموزان افزایش دهد.


نظری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گفت: ایشان در این جمع تفکر غلط دانشگاه‌گرایی را محکوم کردند اما متأسفانه این تبلیغات سو نه تنها دانشگاه‌گرایی را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد بلکه آن را به سمت رقابتی بودن پیش می‌برد. اینها در حالی است که در سند تحول همکاری و مشارکتی بودن کارها و گسترش روح تعاون در دانش‌آموزان را مهم‌ترین فاکتور مطرح کرده است.


وی با اشاره به اینکه نگاه تجاری به این بخش وجود دارد تصریح کرد: تعجب و سؤال ما از صداوسیما این است که با توجه به اینکه 85درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها نیاز به کنکور ندارد چرا صداوسیما تا این اندازه در بحث تبلیغات فعال است. ما دانش‌آموزان را برای روش‌های رقابتی تشویق می‌کنیم در حالی که تنها 15 درصد از ظرفیت دانشگاه با کنکور وارد دانشگاه می‌شوند و بقیه صندلی‌ها نیازی به کنکور ندارند و از طریق تبلیغات بیش از 100 درصد نوجوانان در معرض این تبلیغات پوچ قرار می‌گیرند. نکته اینجاست که تبلیغات صداوسیما اعلام می‌کند که درآمدی هم که از این مؤسسات عایدش می‌شود بسیار پایین است.


این تبلیغات می‌تواند فکر بچه‌ها را مسموم و در رسیدن به اهداف اصلی آموزش و پرورش مانع ایجاد کند.


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب